Friday, December 25, 2009

Penat....

Semalam gi lapor diri kat skolah baru..urusan aku dipermudahkan..sempat borak-borak kat pejabat dan Alhamdulillah Bos kat sana aku kenal dan beberapa rakan sejawat memang dah ramai yang aku kenal. Betullah percaturan Allah buat aku..Alhamdulillah.

Kat tempat baru ni belum apa-apa Kak Noraini dah tetapkan aku ngajor thn 6 dan pegang kelas tahun 5..Alhamdulillah takle jadi tunggul aku bila pi sekolah. GPK 1 tu kata Kak Noraini suruh aku pegang panitia lagi...alahaiiii kat skolah lama dah 10 tahun jadi ketua panitia dan kat skolah baru ni sambung lagi tapi Alhamdulillah ada Hasri kat sana dengan cikgu Usin yg memang sukaaaa mengecat dinding. Kira kena laa regu aku kat skolah baru. Plan nak buat apa memang byk..dan InsyaAllah aku usahakan yang termampu. Nak janji sangat pun tak boleh pasal aku kena buat pemerhatian jugak...hahahaha mcm spy la pulakkk.

Selain dari tu aku jadi guru PSS bahagian alatan. yang ni memang xde lam paler otak aku jadi blur lagi anyway hidup ni kan kena belajar dan terus belajar..kan?kan?kan?

Rindu aku pada adik-adik aku toksah cerita. Kalau dinilai dari sudut psikologi..memang aku terganggu sikit tapi aku kena amik hikmahnya. Allah merancang yang terbaik je untuk hambaNya. Sengaja takmo kol adik-adik aku tu sbb kalo dah ingat sesaja pun dah boleh mengalir airmata apa lagi nak dengar suara dorang..Ohhhh tidakkkkk! hehehe..

One thing..memang 'hamlau' tu berjaya menyakitkan aku kerana memisahkan kami tapi dia tak mampu amik semua kenangan yang kami dah lalui selama ni. Nak mendoakan yang buruk-buruk tu tidak tapi kenkadang kita kena ingat terlampau melangkah menongkat langit pun kaki boleh tersadung. Dosa dgn Tuhan boleh minta ampun tapi dosa fitnah dengan manusia?? Mana pun wajah ni kita paling di situ ada Allah..jadi mana silunya kita sebagai HAMBA? Allah dan Nabi berpesan jaga silaturrahim..hubungan baik sesama manusia tapi kalau kita berusaha memisahkan..memporak porandakan orang lain..nak ckp mati nanti nak kesudahan mcm mana?

Entahlah.....kalau tak..takkan Allah kata Neraka tu bahan bakarnya batu dan manusia kan?

Wednesday, December 23, 2009

Bla...bla..bla....

Kita sering mengharapkan yang terbaik! Itu yang aku tanam dalam diri sekalipun rasa mcm terbakar juga baru-baru ni but...mcm kata Zamri..think +ve...segalanya akan baik-baik. Jangan bagi peluang pada hati untuk mencari-cari kesalahan orang lain biarlah manusia yang nakal-nakal tu menabur racun dalam periuk nasi kita kerana tak mustahil mereka akan termakan dari periuk yang sama.

Aku serahkan urusan yang lainnya pada Allah kerana Dia yang terbaik...

First thing yg buat aku terkejut sakan bila statement ni keluar dari mulut BG aku (sekarang exBG atau lebih tepat 'bekas') "Saya tak nak tengok diorang bertiga.." Perghhh telusnyerrrr tak payah suluh-menyuluh dah terang benderang niat dan warna apa hati exBG aku tu. Bukankah lebih baik sewaktu dia merancang-rancang (aku tak fikir dia perancang utama..rasanya dia ni dah kena jolok dek mana-mana manusia yg dah hampir tahap Cheng Peng Xie kat tempat aku bertugas tu..di mana? siapa? biarlah rahsia..hahahaha u know i know laaaa)
Seharusnya statement dia akan keluar begini...
"Saya rasa dia ni diperlukan di tahap 2..manakala dia ni kita letak di tahun 3 sebagai persediaan di tahun akan dtg untuk diserapkan te tahap 2" kan takde sapa yang sakit hati dengar...apa air kumbahan yang ada dalam hati dia lantak laaa..aku pun bukan amik kira sangat walaupun tau dah niat dia tu...
so terlaksanalah niat dia bila aku dan adik-adik aku dipisahkan...pelik kan..Nabi kata bersatu..eratkan silaturrahim sesama muslim. Islam pun suruh macam tu..sekali dia.."saya tak nak tengok diorang bertiga ni" agak-agak siapa ye ikutan dia? Kalau mengucap tu nama siapa dia sebut?..Cheng Peng Xie...??? takpelah...mcm dia kata juga kita ni ada 2 alam..ermmmm...jawabbbbbbb!

Tak sampai 24 jam aku dipisah-pisahkan..sekali muncul pulak perkabaran ke2...aku ditukarkan tempat mengajar...bila zaman pulak aku ni isi borang tukar? So conclusionnyerrr aku diarahkan bertukar ke SK M (biarlah rahsiaaaa..hhehehe) jauh jugak laa dari rumah..Korang budak-budak nak tauuuu tarikh surat tu 30 Nov 2009 tapi surat tu hanya berjaya smpai ke skolah aku 21 hari berikutnya....!!! Sedangkan jarak surat yg dikeluarkan itu dgn skolah aku cuma dipisahkan oleh pagau skolah yang dah berapa kali dicerobohi budak2 skolah untuk memonteng. Amatlah aku kagum dengan keupayaan surat tu untuk smpai ke tangan aku...21 hari beb...lu jgn tak tau mungkin dah keliling dunia. Paling best....exBG aku off nset dia...dah pesan siap-siap dont disturb!!! hahahaha payahhhh. Setau aku kat pintu hotel je yg ada sign tu..hahahaha

Anyway..sebnar aku ada satu rahsia nak bitau( Cheng Peng Xie serta penyapu-penyapu buruknya diutamakan) aku memang dah lamaaa nak tukar tempat mengajar neh cuma hasrat tu tertangguh-tangguh pasal aku ni malas isik borang so tenkiu arrrr ada juga KULI yang dah buatkan keje untuk aku. Oooo..aku lupa lagi satu kepada pendukung watak-watak penyapu-penyapu buruk tu..hangpa pi kipas..sanjung hangpa punya Cheng Peng Xie melangit..melaut ...hang tau dak yang Cheng Peng Xie tu ayat hangpa semua sikit punya baguihhh dulu?...tapi takpaaa..mana tau satu hari nanti hangpa boleh dapat stiker yg kalis peluru..hahahaha
Buat adik-adik aku..sabaq naaa..sat g kak hang ni nak pi buat satu entry baru..sedap punyerrrr...
"B*n* T**n And The Geng" bakal pecah panggung nanti tu. Huh? nak tajuk yg complete...huishh tak bolehhhh nanti kak hang ni ditahan pulizzzzz

end of the story..ingattttt...kita ni ada 2 alam..pintu gerbang nak ke alam seblah lagi tu bila-bila je boleh bukak..bawak-bawak laa cuci hati tu. Dah berkeladak..berlumut. Cuba bila bangun je tido ajar hati dan kepala hotak tu sibuk memuji Allah bukan mikir camner nak menganiaya org je..sibuk mencari jln camne nak pedajal orang..ishh..pelik aku dgn korang ni..nak ckp besaq tak laa tapi aku ni...hangpa campaq aku ke laut aku jadi pulau..ke hutan aku jadi gunung..ke langit aku jadi awan..no hal arr semua tu. Yang penting IKHLAS..

Saturday, December 19, 2009

Aku...DIA...Kami

Mengenang senyum dan tawanya..ye..aku rindu DIA..aku rindu mereka. Di saat hanya aku dan anak-anak di sini kenangan semalam mengimbau. Di saat dia cuma mencipta keakraban..di saat dia cuba untuk menjadikan aku dan anak-anak tidak merasa sendiri. Sekalipun berada di kejauhan DIA seperti ada di sisi.

"Tok buat apa ye bu?"
"Mestilah kat kedai masa ni.."
"Hari ni tok niaga juga ke?"
"Niagalah..."
"Abah ada telefon?"
Aku tertawa sendiri...Mujahid..mujahid... "Ada..kenapa?"
"Kalau abah telefon lagi..abang nak ckp kirim salam kat dorang semua,"
Macam biasa dia akan tersengeh-sengeh duduk di kakiku. "Bu..best kat sana kan? Ramai.."
"Takpe..esok-esok kita ramailah juga,"

Abah...alahaii..ada-ada saja konspirasi antara dorang kat belakang aku rupanya. Kenkadang tau-tau ada je cerita yang muncul. Apapun kalau itu yang akan membahagiakan anak-anak..apa pun selagi impian itu sama

Hari ini..
Janganlah bersedih jadilah wanita yang paling bahagia-halaman 13 Mawar

Mawar Pertama
Ingatlah bahawa sesungguhnya Tuhanmu Maha mengampuni orang yg beristighfar, Maha Pemberi Taubat atas siapa saja yang bertaubat dan menerima orang yg kembali kepadaNya

Mawar Ke2
Kasihanilah orang-orang yg lemah, nescaya anda akan bahagia. Berilah org2 yang memerlukan pertolongab, nescaya anda akan berasa puas, rendamlah emosi anda, nescaya anda akan selamat

Mawar Ke3
Optimislah, kerana sesungguhnya Allah bersamamu, para malaikat memohonkan ampunan buatmu dan syurga telah menunggumu

Mawar ke4
Hapuslah airmatamu dengan berprasangka baik kepadaNya. Buanglah segala penderitaan dan kesedihan dengan mengingat segala nikmat Allah kepadamu

Mawar ke5
jangan anda mengira bahawa dunia diciptakan utk melayani seseorang secara lengkap kerana pada hakikatnya tiada seorangpun di muka bumi mendapat apa yang diinginkannya dan terbebas dari segala kekeruhan

Mawar ke6
Jadilah seperti pohon kurma, tinggi cita-citanya kebal dari penyakit dan bila dilempar batu ia membalas dengan buah kurmanya

Mawar ke7....
Mawar ke 8....

Mawar ke9
Padamkan api kedengkian di dadamu dengan memaafkan semua yg pernah berbuat salah kepadamu

Mawar ke10....

Friday, December 18, 2009

Melangkah dan bermula

Syukur Alhamdulillah..istilah yg terbaik aku mulakan. Setelah sekian lama blog ini aku abaikan akhirnya aku kembali semula. tempat jatuh lagi di kenang..hehehe..yang pasti aku tidak lagi ingin mengenang esok. Biarlah tinggal kenangan dan yg sedang aku hadapi adalah ini dan tika ini.

Teringat satu petikan katanya..
'jangan dikenang semalam kerana ianya telah berlalu..jangan dikira tentang esok kerana ianya masih belum tercipta. hadapi hari dan tika ini kerana ia ada di depan mata'

Benarlah apa jua yang tercipta di dunia dan kehidupan ini ada harganya. Kebahagian juga ada harga yg perlu dibayar. Sama ada kita sanggup atau tidak!
satu nikmat yang tak terhingga sebenarnya bila kita mampu keluar dari kepompong kedukaan yang yg selama ini menutupi langit pandangan. Terima kasih kepada adik-adikku kerana memberikan aku sedikit keberanian.

Hari ini aku adalah aku yang akn kembali melangkah...meninggalkan mereka yang pernah dan terus mencercaku kerana setelah sekian lama memerhati jelaslah terkadang cercaan itu yang membuatkan kita kuat dan cekal sedangkan mereka yang terus menghina.. masih juga tidak ke mana-mana. Syukur kerana semalam yang perit dan sukar kerana aku belajar erti kehidupan dan hakikat pemberian. Setiap yang diberi akan tetap diambil.

Pemberian yang paling utama dan paling jernih adalah dari mereka yang tidak
mempunyai sesuatu apa pun, tetapi mereka
mengetahui nilai kata-kata dan senyuman.
Berapa banyak orang yang memberi tetapi seakan-akan bukan
pemberian yang mereka hadiahkan melainkan tamparan

Tiada suatu kebahagiaan pun yang lengkap buat seseorang
dan tiada satu kebaikan yg sempurna bagi
dirinya
(petikan: Jangan bersedih jadilah wanita yang paling bahagia)

Wednesday, October 28, 2009

Kembali untuk bermula...

Bukan senang nak berpatah dan memulakan di perhentian terakhir kita mengubah arah langkah. Tak ingat bila kali terakhir aku terpaksa menutup ruang ini...tapi aku masih ingat sebabnya. Biar hanya aku yang tahu...hanya aku.

Berbulan-bulan lamanya aku bertatih untuk mengatur langkah sendiri tanpa diri-diri yang sentiasa menemani aku dulu dan akhirnya aku yakin..aku pasti saat ini aku sudah cukup bersedia mengharungi esok, kerana Allah bersamaku.

Hari ni aku..lyn.Ina dan anak-anak ke Jusco. Saja..lama dah tak join dorang jalan-jalan. Mula g pejabat pos..renew lesen yang matinya semalam. Lepas tu g popular..ni yang nak citer ni...terpandang kat satu buku tu..."Yussuf & Zulaikha". Kisahnya memang menarik..sama mcm cerita Nabi Yussuf tinggal lagi diadaptasi dalam kisah cinta dua manusia biasa. keduanya saling mencari cinta Allah tapi begitu sukar untukmengetepikan rasa cinta pada kekasih mereka. rasa berdosa kerana begitu menyanjungi Yussuf..rasa bersalah kerana gagal mengawal rasa cinta pada Zulaikha yang kadang kalanya dirasakan lebih...

Hmmm..betul la tu..sama...

"Akak nak makan ke?" tanya dak Lyn
"Kita g KFC nak? akak nak cari fresh oren arrr.."
"Jom..saya nak makan cheese wedges!"
Last-last g foodcourt lepas dak lyn belanja kitorang fresh oren dalam botol besau tu..hehehe

Ina sebut lagi pasal lelaki yang muncul dalam mimpi dia tu. Pusing juga..siapa? Ah! Tak mungkin dia....

Friday, July 31, 2009

zam...

Di pandangan org aku mungkin jahat tapi biarlah kerana hanya aku yang tahu dan rasai apa yg aku lalui selama ini. meskipun kebencian ini telah menjadi sebahagian dendam pada perempuan yang pernah ku anggap lebih dari seorang kawan.

sejauh mana aku berlari, di sudut mana kutebarkan pandangan mata ini, mentari tetap berdiri teguh dan gah. Aku mencari sinarnya dalam kabut awan. Sesukar mana kehidupan sesudah ini segalanya hanya Dia yang tahu. Dia punya perancangan buatku dan aku pasrah. Aku terus berlari sekalipun sesekali langkah ku terhenti. Bukankah insan juga sering dimusuhi hatinya sendiri? Sering dipermainkan oleh dirinya.

Zam berkali-kali meyakinkan diriku. Katanya takkan ada siapa yang dapat mengubah diriku kecuali aku sendiri. Zam...aku tidak pernah mengandaikan semua orang itu sama namun keperitan dan keterbiasaan aku membawa diri dan anak-anak membuatkan aku makin kecewa..tawar hati..meskipun satu sisi lain diriku mengharapkan seseorang akan hadir mengisi kekosongan yang wujud antara aku dan anak-anak. Payah untuk mengilusikan hidup ini saat aku menjadi takut untuk melihat kedalam diri. Mampukah aku untuk membahagia dan memenuhi impian orang lain?

Zam..esok bukan ditanganku..aku hanya melakarnya dan perancangan terbaik itu dari Tuhan. Bohong kalau aku tidak mengimpikan bahagia..bohong kalau aku menafikan kesepian ini tapi..takkan mungkin ada yg bisa mengerti....

Tuesday, April 14, 2009

Malam

Mencari kerdipan cahayanya dalam likat malam, hati sayu mengisi ruang kosong yang entah mengapa kurasakan sangat kuat malam ini. Aku menunggu titisan jernih antara sudut mataku namun entah ke mana menghilang. Terasa seakan putus segala harapan dan impian. Kurasakan esok kabur umpama ada kabut yg merintangi jalanan kehidupan ini. Pucuk-pucuk sabar layu dan longlai. Aku kehilangan kata untuk memujuk hati sendiri. Seolah zahir dan batinku terpisah dan menjadi dua diri yang lain.

Malam..kiranya dalam likat warnamu aku tersasar arah lagi kirimkan aku warna-warna bintang mu. Hadirkan aku mutiara kejoramu kerana dalam kesepian nan sekosong ini aku mendambakan teman. Melihat ke dada langit terasa betapa lelah dan lemah. Semalam sudah berlalu untuk dikesali dan aku hanya mampu melangkah untuk ini dan tika ini. Saat kehidupan tidak pernah menjanjikan apa-apa.

Malam...temankan aku. Peluk dan dakap insan ini kerana aku hanya ada kamu dan kesebatian kita menjadi aku teramat memerlukan. Kirimkan bayu malam yang akan membelai dan melarikan senduku...

Malam...hilangkan resah ini kerana sesungguhnya..secalit ingatan terhadap dia membuat aku sangat-sangat terluka. lenyapkan deritaku kerana aku tak ingin punya apa-apa lagi kecuali kamu. Sirnakan wajahnya dari ingatan ini lantaran dia hanya mengabarkan duka.menyampaikan luka..memberi sengsara.

Sunday, April 12, 2009

Ahad ohhh ahad..(2)

Lama dah rasanya aku tak merasa ahad yang camni. Pagi dah bangun..siap-siap untuk tunggu azan subuh. Sekali nset aku bunyi..sabarlah teman..Insyaallah ada sinarNya. Aku paling tak boleh dengar suara kawan-kawan aku nangis sebab...aku memang tak boleh! Lagipun aku memang muak untuk menangis lagi..dah kering airmata apa lagi untuk seorang lelaki. Dalam kepala aku saat ni cuma camne nak jalani hidup aku dan anak-anak. Nak besarkan dorang dan sediakan segala keperluan untuk diorang. Aku ni tak macam orang lain boleh santai-santai. Memang aku takleh duduk diam nak kata camne. Orang yang pernah lalui hidup macam aku akan tau apa erti santai tu. Ahaks! Nasib ko Ja..nak kata apa. Ini yang ko pilih redah je..Tuhan tak kejam..kalo seratus ujian Dia lama-lama abislah..
Nak nasihat lebih aku tak tau kat kawan aku ni. Cuma simpati dan doa untuk dia. Selebihnya aku takmo dia terus menangis. Bukan xmo nasihat...aku tak layak sebab aku ni bukannya baik. Jahat aku ni..ermmm...
lepas wat keje rumah ajak anak-anak teman gi beli barang-barang dapur. beras dah abis..gula..garam..susu..kira kabinet tu nak dekat kosong dah. balik rumah je dekat pukul 2..solat zohor lepas tu angkat barang-barang dan kemas dapur..nak runtuh bahu rasanya angkat air dalam botol tu. Elok je diangkat kain yg aku jemur pagi tadi hujan pun mencurah-curah. Angin kuat sampaikan ruang tamu rumah masuk dek tempias. Waaaaa...kapet akuuuuu..capai pulak mop..mop sana sini akhirnya satu rumah aku selesai mop..wangiiiiii...! ahaks
Lerrr dah pukul 5...solat asar pulak..
sambil dok ngintai air hujan kat luar tu aku pasang angan. kalaulah aku ada duit lebihhh..cecehhhh...aku beli umah sebelah. Lepas tu pecahkan dinding depan kasi ruang tamu besar. Bilik-bilik semua aku buat kat sebelah sana. ruang tengah tu aku buat ruang solat sebelahnya tempat makan. Belah sana tempat tengok tv..perghhh...angannnnn..takpe..takpe..dah grad nanti boleh citer..haahahaha..yang penting dah grad nak bw mak g umrah. lepas tu paksa mak dok dengan aku. surau dekat bolehlah ulang alik dengan dia. Nak abiskan sisa-sisa waktu dengan dia. Insyaallahhh...
Mak..doakan orang ekkk...murah rezki dan....hmmm..entah arrr..

Saturday, April 11, 2009

Andai...

Hari ni ada mood berlebihan pulak untuk mengadap drawing, kemas dan alihkan perabot di kelas (pasal perabot kat rumah dah naik muak nak dialih-alihkan) Kebetulan sekolah ganti so lepas kelas aku sambung kerja-kerja di kelas pulak. Fatin dengan Mujahid leka dengan pc di depan kelas. Selepas selesai balutkan fail disiplin Jarina aku mula laa..capai penyapu, alih itu ini dan hasilnya balik rumah dekat pukul 2. hajad nak labelkan buku anak-anak murid terbantut bila gusi mula berdenyut semula. Bengkak dah susut cuma sakitnya sesekali datang. Esok lusa bolehlah gi klinik tu untuk x-ray. Adesss...macam-macam dugaan nak idup!!!

Kak lang telefon. macam biasa mengadu tentang perangai angah yang baru tiba dari KT. Aku pun tak tau nak kata apa pasal anak buah aku yang sorang tu. Frust juga sebab dia bukan kecik-kecik lagi sampai makcik dia yang sorang ni nak kena ulang-ulang cakap. Angah memang dah macam tu..dia bukan peduli orang lain asal apa dia nak dapat.
"Nantilah Ja cakap dengan dia.." janji ku..selebihnya cerita dengan Kak lang pasal 'orang rumah' aku. bagitau kak lang yang dia dah berhenti kerja tapi tak plan nak buat apa. Entah...susah nak cakap sebab sepengetahuan aku orang lelaki ni dalam kepala dia (selama yang aku tau) kerja..kerja..kerja..tapi ni terbalik pulak. Ahhh...cerita banyak pun tak guna..yang penting aku nak besarkan anak-anak.

Telan ubat ni buat mata aku macam di tarik-tarik je pada hal still ada 6 tajuk mechanical tools aku nak kena cover ni. Tiap kali ada tarikh-tarikh penting mesti ada je halnya..demam laaa..tak aku..anak-anak. Takpun...ahhh..toksah citer laaa buat sakit ati jekk..makin banyak halnya nanti.
"Kak..naper akak senyap je skrang ni?"
"Takde apa-apa nak citer senyap je laa"
"Macam nak jauhkan diri je kak..naper?"
Diam.
"Akak sihat ke?"
"Sihat je macam biasa.."
"Akak..kenapa lain macam je..akak memang nak jauhkan diri dari saya ke?"
"Takdelah..."
"cakaplah.."
"takde apa lah dik..."
"Akak tipu. Mesti ada apa-apa ni. janganlah sembunyi apa-apa kak. Kita kenal bukan baru..dah lama kan?"
"Kalau dah lama pun dah memang takde apa nak citer.."
"Akak kata..saya ni adik akak.."
Sedih aku dengar tapi...aku rasa aku dah banyak menyusahkan adik-adik aku tu. Rasa macam dah sampai masa aku menjauh pelan-pelan. Sebelum diorang mula benci. Sekarang ni pun aku sedang cuba walaupun sesekali aku rindu dengan adik-adik aku tu. Fazrin..Hyfa..Pian..adala dua tiga lagi...dah sampai masa untuk aku..ahh! satu saat nanti diorang akan lupa.

Sebenarnya..hidup ni ada pilihan. Cuma sebagai aku yang hanya manusia biasa, pilihan tu tersasar dari agakkan aku je. Tersalah pilih..tersilap! Salah buat penilaian...

Andai..aku ada pemadam yang boleh digunakan untuk padam segala-galanya..ada byk pkara yang aku nak hilangkan dari ingatan aku. Sebab setiap satu tu cuma BEBAN! Terutamanya 'tentang dia'
Kadang-kadang kita sangkakan 'dia' datang untuk melenyapkan kesunyian, melakarkan harapan tapi akhirnya 'dia' akan jadi sebahagian dari beban yang telah sememangnya kita galas. Aku amat berharap takkan ada 'dia yang kedua' selepas ni. Aku akan pastikan takkan mungkin ada 'dia' lagi. Cukuplah sekali kerana sesingkat kenangan tu akhirnya menjadikan aku sangat-sangat menyesal. Kerana 'dia' juga akhirnya menjadi rentetan beberapa kisah yg lain. Aku tidak pasti apa yg keluar dari mulutnya kerana yg sampai padaku seolah-olah dia meletakkan semua kesulitannya tika ini di bahuku. Seolah-olah aku punca. Bukan aku yang memulakan...namun..biarlah..aku doakan dia 'sangat-sangat bahagia'

Pada isin..iepah..J..'terima kasih'

Sunday, April 5, 2009

Balik Kampunggg...sesekali ok arrr

Sabtu ada exam kat UM. Dah penghujung sem 8 aku, kiranya still ada dalam 4 sem lagi untuk grad. Hmmm..tak sabar rasanya nak habis belajar lepas tu plan nak posting pulak. banyk sangat kenangan aku selama study ni dan lepas ni dah boleh mulakan episod baru. Kumpul duit lak dan tebus segala utang piutang aku kat anak-anak. Iye arrr sepanjang ulang alik ke UM aku korban kan masa. Sabar ekk Fatin ngan Mujahid..ibu belajar pun untuk masa depan kita.

Kawan-kawan satu course aku kira yang terbaik aku pernah ada. Mungkin sebab masing-masing dah kerja dan memulakan episod belajar semula. kalo dulu belajar amik kira dengan persaingan untuk jadi the best tapi kali ni masing-masing study sebab nak upgrade life. jatuh bangun sama-sama dan asgmn menjadikan masing-masing akrab. Syukur Alhamdulillah...walaupun terpaksa meredah sejauh tu aku ada kawan-kawan yang sentiasa support satu sama lain.

Sebab nak exam ni anak-anak kata kali ni takmo dok bangi, nak dok kg dengan uwan dorang. mak aku apa lagi melonjak sakan lah bila dengar cucu dia yang berdua ni nak balik. Siap semelih ayam nak buat rendang..aku baru plan nak buat gulai pucuk ubi dengan ikan masin. Malam Jumaat tu..

"Ja, kau jadi ko nak balik sokgi?"
"Jadilah mak, budak-budak dah siap bekomeh kain baju tu. Omak ado hal ko sabtu tu?"
"Tak ado. Kok ado pun nak poie kursus aji tu jo laa.."
"Kalo camtu Ja angkut yolah ke Bangi.."
"Laa..kang omak kenselkan dengan Asih..ni omak nak tanyo ni..ekau balik sokgi lopeh tu toghuih ke umah alang kau ko?"
"Tak arr..kalo balik kg sokgi err tu Ja goghak ke KL la mak..takleh nak singgah-singgah dah.."
"Kalau camtu baliklah tapi kalau malam tu yo kau nak ke bangi omak tak bagi pasal skang ni tanah asik ghuntuh yo kek ulu bondul tu,"
"Yo ko..alaaa...kalo nak mati takyah tunggu tanah ghuntuh mak..hehehe"
"Ikut kau laa..dogil.."
sengeh. Hehehe omak ni..bunyi cam tak bagi balik yo..kang oghang kenselkan kanggg...

Hasilnya aku balik jugakkk..dah malam baru sampai. Best..pasal malam kat kg adalah malam paling aman aku pernah ada. Takde bunyi kete..lori.dan paling aku suka bila tengah mlm bunyi cengkerik. Kena lak dengan malam yang sejuk. Bila malam-malam cenggini mula laa aku tingatkan kawan-kawan sekampung dulu..arwah inaz...Ami black..Ayie..en..dek mas..uji..ajun..cibang..cidik..alahaiiii..lamo tak cempogho..lamo tak mancing puyu..lamo tak main senapang buluh..lamo tak main polis sentri..lamo tak main gotah..lamo tak melestik tupai..lamo tak makan buah copu..lamo tak locut tin..lamo tak ngintai orang silat..kihkihkih...alahaiiiiiii...

"Acik Awo kau dah takleh bangun laie..."
"Oooo...dio dok ngan kak sidah la yo mak?"
"Iyo laaa..sidah yang jago..sapo lak laie...kak Enon kau pun dah meninggal.."
Gulp! Innalillahhhh

Tuesday, March 24, 2009

Allah:Pemilik Segala Keagungan, Kebesaran...

Sekalipun kulukiskan keagunganMu dalam goresan sebagai tanda kesucian yang mempereratkan jiwa,
Engkau tetap yang teragung
dan tempat segala yang bermakna,
ya Tuhan, hanya pada keagunganMu
segalanya terasa lapang.

Ya Allah,
gantikanlah penderitaan ini dengan kesenangan, balasan kesedihan sebagai hal yang mengembirakan dan hilangkanlah perasaan takut ini kepada ketenteraman

Ya Allah,
Sejukkan gelora hati dengan salji keyakinan, dan padamkan gelojak api jiwa dengan air keimanan.

Ya Allah,
berikanlah rasa mengantuk sebagai kenyamanan bagi mata yang tidak dapat pejam
berikan rasa damai bagi jiwa-jiwa yang resah ini suatu kedamaian, dan berikanlah dengan kemenangan yang nyata.

Ya Allah,
Tunjukkanlah penglihatan ini menuju cahayaMu, bimbinglah kesesatan ini ke arah jalanMu, dan bimbinglah orang yang tergelincir ini menuju petunjukMu.

Ya Allah,
Lenyapkan segala keraguan dengan cahaya mentari di ufuk timur, hancurkan segala kebatilan yang bersarang di dalam perasaan dengan secerah sinar kebenaran.

Monday, March 23, 2009

Peringatan Diri..tika langit memuntahkan laharnya dan aku di khabarkan sesuatu

Apakah kau berdaya,
menghilangkan segala kebencian orang lain
kalau sekadar kau tahu
sesungguhnya mimpi kita takkan pernah sama.

Apakah kau berdaya
menghentikan celaan orang lain
kalau sekadar kau tahu
hidup ini takdirNya tak pernah sama?

Apakah kau berdaya
memadamkan rasa sakit hati orang lain
kalau sekadar kau tahu
sesungguhnya jalan kau dan aku tidak pernah sama?

Janganlah kau cemuh diriku,
hanya kerana aku tidak seberuntung kamu
janganlah kau hina diriku
hanya kerana aku tidak sebaik kamu

janganlah kau salahkan
orang merindu dengan kerinduannya
sehingga kau menyelami jiwanya

Ambillah madu tapi jangan rosakkan sarang

petikan syair: Ahmad bin Khalil Al Hanbali
p/s: Jadilah diri kamu. Jangan Bersedih, anggaplah celaan orang sebagai angin lalu.
Jalanan kita tidak pernah sama. Hari ni mc bila sejak balik dari bangi kelmarin kepala berdenyut ditambah dengan kesihatan anak-anak yang tidak begitu sihat. Tindakan aku mem'privacy' kan blog ni sedikit sebanyak timbulkan pertanyaan di tempat kerja. Tak kurang juga yang mempertikaikan kenapa blog ni boleh wujud. Entah!

Simpati? Aku tidak pernah hidup dengan simpati manusia. Sunyi? Mungkin kerana jalanan kita tidak pernah sama dan aku tak pernah mengharap kawan-kawan atau sesiapa pun jua diluar sana memahami atau cuba mendefinisikan kehidupan aku. Ini tempat aku meluahkan apa yang aku rasa. Barangkali jarum yang tercucuk di jari kita adalah sama tapi kita tidak mungkin dapat merasai kesakitannya sama seperti sakitnya kau dan aku.

Kita mungkin berdiri di atas bumi yang sama, berlindung di bawah lembayung langitNya yang sama dan selagi kau tidak berdiri di tempat mana aku berdiri, mungkinkah kau akan dapat melihat permandangan yang sama seperti aku? kau mungkin menyatakan aku ini 'macam-macam' namun biarlah..Tuhan tahu.

Sunday, March 22, 2009

gurindam jiwa

Mekar cempaka di tengah laman,
senduduk tidak berbunga lagi,
teman ketawa kiri dan kanan,
aku menangis seorang diri.

Senduduk tumbuh serumpun,
serai wangi berbunga tidak,
sedih di dada tak daya ku himpun,
airmata menitis menahan sebak.

Hendak gugur-gugurlah nangka,
jangan ditimpa daun keladi,
walau teman berbilang juta,
seorang pun belum tentu di sisi.

Anak sembilang di tapak tangan,
anak kedidi di atas titi,
kalau begini namanya teman,
hendak senyumpun tidak kusudi

ditanak nasi masak berkerak,
bara di dapur mengumpan api,
Jatuh tersungkur ditebar ombak,
lemas tenggelam aku sendiri.

kain di anyam seribu benang,
terbang tinggi si anak helang,
Namanya bukan susah dan senang,
kalau tersepit aku seorang.

mekar segar si kembang pagi,
embun menitis di hujung hari,
mencari teman berhati berbudi,
di syurga juga menanti sendiri.

Friday, March 20, 2009

Ku harungi segalanya (5)

Sesak..itu yg aku rasakan saat ini. jalanan kian berliku dan di hadapan seolah-olah aku sedang melalui sebatang jalan yang hanya membawa aku ke jurang yang terpaling dalam. Saat belajar melakarkan wajah-wajah tenang, sekembali di dataran ini masih jua ada hamparan ujian Tuhan yang sedang menanti. Kemana dan di mana penghujungnya?

Sarat mengendung duka, namun aku kembali dihujani keperitan. Tika ini apa pengertian yang dapat aku tafsirkan dari wajahku dicermin? Kejamkah aku kiranya menggunakan peluang seumpama ini untuk memulakan langkah? Sampai bila jika aku enggan berganjak? Masa tidak akan menunggu dan pastinya takkan mungkin ada kesempatan kedua.

Seandainya kuhayunkan jua langkah ini apakah tafsiran dan warna yang akan mereka lakarkan ke wajahku? Mungkinkah mereka akan mengerti betapa aku hanya manusia yang mengimpikan bahagia? Betapa aku manusia yang mendambakan ketenangan dan betapa aku hanya diri yang ingin mengakhiri segala keperitan ini..

Sekiranya aku masih menunggu..apa pula yang ingin aku persembahkan? kesetiaan? atau hanya ingin dinobatkan sebagai kekasih yang rela berkorban apa saja? Hakikatnya...aku hanya ingin pergi...namun siapa yang sudi menanti?

Insan ini hanya mengharapkan satu..pulang sebagai 'hamba-Nya'

Tentang Dia

Sukar untuk dimengerti..mengapa payah untuk melupakan suatu yang pernah kita sayang, tak semudah itu juga untuk melupakan seseorang yang kita benci dan terpaling sukar untuk melenyapkan dari ingatan seseorang yang pernah menyakitkan.

Berbulan-bulan aku mencuba membuang dia dari ingatan, tidak menghubunginya, tetapi ada tika dan saatnya dia terus bertandang di hati. Semakin aku cuba membenci, dia semakin kuingat sedangkan hakikatnya tiada suatu yang indah tentang dia yang harus aku jadikan kenangan cuma lewat kiriman-kiriman sms, perbualan-bualan di ym juga panggilan telefon yang akhirnya aku kesali.

Rindu? Tidak! Dia tidak layak untuk memiliki walau secebis perasaanku! Dia cuma diri yang akhirnya membuatkan aku kian terluka. Dia hanya diri yang membuatkan aku semakin serik. Dia hanya diri yang membuatkan hati kecilku kian tercalar. Dia hanya diri yang membuatkan aku kian membenci.

Semakin aku ingin menjauh tapi mengapa Tuhan masih ingin mengujiku dengan menghadirkan kelibatnya di depan mataku? Kenapa Tuhan masih ingin mengujiku dengan memperlihatkan senyumnya? mengapa dunia ini menjadi terlalu kecil buatku? mengapa dia menjadi terlalu ramai sehingga ke mana saja aku akan dapat melihatnya?

Thursday, March 19, 2009

Alahai anak omakkk!!!

Belum surut demam mujahid ni Fatin pulak dah demam. Bersambung-sambung. Dia bersin aje sejak semalam. kesian pulak tapi sebelum kesian tu tetap kena marah sebab suka sangat minum ais dah tu mandi berjam-jam lamanya. Sudahnya...kena la aku berjaga malam lg untuk jaga dorang. Kot2 terjaga ke, letih toksah nak kata tapi dah nama anak..geram-geram pun anak kita juga.

So pagi lepas paksa dorang sarapan, aku bersiap nak ke stokis DCL. Nak gi amik barang sikit. Ada orang nak beli produk. Dah 2 tahun aku join DCL ni kenkadang bulan-bulan masuk juga. Alhamdulillah..rezki anak-anak. Ayah depa ngelat bagi duit bulan-bulan pun atless dapat juga cover duit belanja sekolah anak. Jahat-jahat aku pun, aku berharap Allah takkan tutup pintu rezki anak-anak.

Red Guara 2 kotak, Amazing sebotol, UV foundation dan re-nutriv cream je dah cecah RM164. Termenung juga dibuatnya. janganlahh orang yang nak amik barang-barang ni utang, menyarap aku nanti. Dari pekerja tu aku dapat tahu abang Zainal DCL ada turun melaka ari tu. Dia ni aku panggil Zainal Jagung..heheheh..dah tahap jutawan dia tu padahal dulu dia jual jagung je kat pasar malam. Tapi kira logik laa bukan satu dua MLM dia join//dengan luzor, malah zulian pun dia pernah buat. Sekarang ni dia dok goyang kaki je. Kalau jumpa dia, suka sangat dia usik aku dengan Kak Lang. 'abang jagung'...hehehe nanti dia mesti gelak.

Lepas dari ke stokis aku lansung ke farmasi nak cari ubat Fatin. Koman-koman bat tu mesti cecah RM80 punya. Dalam purse cuma ada RM50..ahhh...kang singgah ATM lah korek mana yang patut. Sampai guardian aku tanya budak tu, sekali dia kata ubat tu dah tak masuk guardian lagi cuba tengok kat Watson..sebelum kuar terpandangkan vitamin untuk budak-budak. Hmm..dah lama aku tak belikan anak-anak vitamin. Yang kat rumah pun rasanya tinggal berapa biji jek..capai satu arrr...alamakk..bio oil pun dah abis arrr..

Then aku terus ke Jusco. Alang-alang dah keluar ni baik laa aku pergi carikan juga. Kang tak tido malam lagi Fatin kesian dia. Cari punya cari pun takde juga. Last-last Jarina sms tanya camne nak buat dagingmasak lemak cili api. Aku kol Jarina.
"Lerrr..aakak guna je penawar resdung tu kak..sapu kat hidung dia. Saya guna tu jek."
"Nanti Ina amikkan untuk akak ekk."
"Datang rumah la amik yang saya punya dulu."
"Ok"
Sampai-sampai je Q, J dengan I sambut..Q dengan sakit matanya, I dengan tak pakai baju, J pulak amik selipar abang dia gi humban ke dapur..hahahaha..seronok tengok 3 abdul ni.
"Lerrrr..ni yang sama dengan akak guna tu ke?"
Hahahaha..jarina gelak. Sasau aku ni! Mabuk! Tingat kes matikan enjin waktu sampai kat trafik light dekat politeknik ari tu..hahahaha tak cukup tido punya pasal!

Balik dah dekat pukul satu...apa lagi..lauk terjun-terjun la jawabnya..hehehe..tomyam! Fatin takmo makan..takde selera katanya
"Hah! Tu laa macam mana nak sihat. Suruh makan takmo makan. jangan layan sangat demam tu. kena makan jugak jangan asik tido baring je nanti badan lagi la letih dibuatnya..pot pet pot pet.."
Senyap..
Isk! Aku punya havoc dia boleh tidur, aku ni tadi marah ke menyanyi? Rasa dahi dia panas. Mujahid dah baring kat tepi kakak dia. Aku tepekkan cooling pad ke dahi dia. Cepat je benda tu cair. hrmmm...maafkan ibu..susah ye duduk dengan ibu? Agaknya keadaan kakak atau abang mungkin lebih baik kalau duduk dengan ayah. Serba cukup kan? Dengan ibu macam ni lah segala-galanya kurang!

Tapi ibu dah buat segalanya..jual kuih, jual tudung, masakkan lauk untuk orang, jual barang DCL cuci kain baju orang je ibu belum buat...maafkan ibu.

Rasa sayu je hati..dengan luntang lantung macam ni suami pun bukan tak pernah jerkah aku dulu
"Agaknya mewah betul awak dengan anak-anak kat sana!"
Mewahhh??? Cuma dia yang tak nampak macam mana hidup aku untuk mencukupkan segalanya. Biarlah...Tuhan tahu. Aku berusaha cuma nasib belum menyebelahiku...dan kemewahan yang dia nampak bukanlah kerana aku nampak senang tapi kerana aku yang takkan pernah jemu mengerahkan apa yang mampu.

Teruk sangat ke aku ni???

Wednesday, March 18, 2009

Wakakaka..lawak...lawakkk..tapi terpaksaaaa...

Ni aku kena wat pengumuman paling sadis ni...hahahaha...panel penasihat aku dah bagi cadangan ni..memandangkan blog aku ni makin meletup-letup disarankan aku membuat pagor letrik untuk setiap pengunjung bagi memastikan kapasitinya tak melampaui batas..wakakaka..ye arrr kang ramai nau masuk tak cukup kapet aku nak bentang..kecik ati lakkk. Bahye ooo nanti masuk lam meeting kat makmal komputer..staffroom..toilet..kantin..bwh meja..tepi longkang...tepi tangga..bahye..bahye...boleh pecah ulu hati dibuatnya.

So kepada kenkawan-kenkawan yang aku sayang je arrr..siler tinggalkan nama beserta dengan email address anda supaya pas pelawat anda dapat disediakan..kad VVIP tuuuu...dalam masa seminggu ni jekkk dan kalo aku rasa nak tutup...aku tutup ikut suka2 ati aku arrr..well..aku kan bossssssss...hahahaha...

Keistimewaannyer..kad VVIP tu nanti akan membolehkan korang menikmati sajian2 enak lagi sensasi..bombastik..elastik..terkini dan tanpa was-was! wakakaka..adeiiiii..dah macam iklan colgate dibuatnya..

kalo nak tinggalkan kat ym aku pun xpe...

sekian, terima kasih..

Berkhidmat untuk diri sendiri...
-tuan tanah-

p/s: cenggini ke reez buletinnyerrr??? wakakakakaaka

Tuesday, March 17, 2009

Laramanja.blogspot.com-finale

Terpaksa fikir beratus kali, sayang memang sayang sebab dah hampir 3 tahun aku dengan blog ni. Kat sinilah hati aku..kat ruang ni lah aku kira laman hidup aku..tempat jatuh bangun, tempat mengadu, tempat aku tertawa, menangis dan sejuta rasa sepanjang 3 tahun ni. Sebelum ni blog aku cuma disedari sebilangan kecil rakan-rakan akrab (rakan siber). Aku bebas untuk menulis apa yg aku rasa. tapi sekarang...

Tersedar sebenarnya kesilapan terbesar bila ruang kecil milik aku ini di ziarahi insan-insan yang tak dikenali hati dan perasaannya..tak dapat dipastikan keluhuran dirinya sekalipun mereka adalah insan yang hampir setiap hari aku lihat wajahnya, yang hampir setiap hari kutegur hadirnya. Itu kesilapan terbesarku dan sungguh..aku kesal..menyesal dan kurasakan itulah kebodohan diri yang tak mampu aku maafkan.

Biarpun terasa betapa berat hati namun ini jalan terbaik. Seperti memiliki mutiara terhebat, bagaimana cantik dan bernilai pun ia, tempat terbaiknya tetap di dasar lautan yang paling dalam. Seperti memiliki cenderawasih kehebatannya cuma terlihat kala ia dilepaskan. Semakin tiba dipenghujung ruangan kecil ini terpaksa juga kututup pintunya kerana menyedari tetamu-tetamu yang pernah kualu-alukan hadirnya cuma menjadikan ruangan santaiku sesak dan semakin tidak bermakna.

Buat noreez, liz, isin, eddy, faz, cik kuntum, put3 dan sekerat dua rakan siber yang dah lama menemani..apa2 aku pos ke ym nanti..hanya kita..hehehe

Friday, March 13, 2009

Saat Terjatuh...

Saat kita jatuh..sebenarnya kita tidak memerlukan orang lain untuk membangunkan tapi cukup seseorang hadir di sisi dan memberi kekuatan dan sedikit keyakinan. Itu yang aku rasa kebelakangan ini. Sukar diungkap apa yang hadir di benak hati. Cuba tersenyum..tertawa tapi entah menjadi entahkan tidak.

Berulang kali hati menyatakan 'sabar..' dan demi Tuhan hari demi hari aku kehilangan makna sabar itu sendiri. Seketika airmata menitis tanpa ada tangisan. Seketika aku menjadi jemu kala menjelmakan diri ini sebagai 'aku'. Terasa lelah namun perjalanan ini masih belum boleh kutamatkan. Masih ada sisa perjalanan yang perlu aku lalui dan moga..'sabar' itu masih tergenggam sekalipun indah pengertiannya kian sirna.

hanya doa kupohon..agar segala ini cepat berlalu. Sebelum tembok tabahku runtuh dan menimpa diri, sebelum bahang bara yang membakar mula membuakkan laharnya..cepatlah berakhir.

Namun aku tetap meyakini diri..percaya dengan janjiNya dipenghujung kesakitan ini ada hari cerah yang menantiku, disebalik kabus tebal ini ada cahaya dan sebalik duka ini masih ada bahagia buat aku.

Meniti hari-hari tanpa arah tujuan, aku merindui suatu saat bernama semalam....pulangkan senyum dan tawaku..kembalikan sesuatu yang hilang dari genggaman saat aku merelakan hidup ini kau judikan dalam percaturanmu. Pergilah..kerana sepanjang menjadi milikmu hanya duka yang kau beri buatku..pergilah kerana aku teramat terluka menjadi milik KAMU

Monday, March 9, 2009

Melawan Kesepian-Siti Nurhaliza




Apa pun yang terjadi,
berjalanlah tanpa henti
airmata tertahan waktu untuk dijatuhkan
nanti kita kan tahu
betapa bijaknya hidup
sepahit apa pun ini
pelajaran yg bererti
semoga kepergianmu
tak akan mengubah apapun
semoga
mampu kulawan kesepianku
Nanti kita kan tahu
betapa bijaknya hidup
sepahit apa pun ini
pelajaran yang bererti
semoga kepergianmu
tak akan mengubah apa pun
semoga mampu kulawan kesepianku

Friday, March 6, 2009

Selamat pengantin baru...


Selamat pengantin baru buat kawan aku ni..Jonaidi bin Ismail. Dia ni aku kenal masa musim chatting muda-muda dulu laaa..lama sangat dah. Boleh kira kawan baik. Orang Perlis. Muka dia sebijik macam tutor OUM aku En. Haris b. Rani. Mula dulu aku ingat Jonaidi ni dengan En. haris tu orang yang sama sebab loghat dua-dua sama. Dah tu suara dan loyar dia pun sama..hahahaha..

Dia nikah hari Ahad ni kat sabak Bernam. Plan mula tu nak ikut tapi..yelah..aku ni orang luar tetiba lak join rombongan pengantin bimbang orang citer apa lak. As a friend..aku tolong buatkan dia satu hantaran ni..ini aje yang aku mampu buat untuk kawan baik aku ni. Harap lepas ni sengal dia makin pulih..Insyaallah kalo ada rezki aku mai kenduri hang kat perlis nanti noo...

Aku doakan dia bahagia selama-lamanya. Aminnnnn

Thursday, March 5, 2009

Perghhh..letih gilerrrr

Jumaat...cepatnya masa berlalu. Esok ada exam di UNITEN. Subjek..elektrik. Adessss...minggu lepas kuliah..minggu ni exam..minggu depan kuliah lagi..penat! Yelah nak berulang dari Melaka-Shah Alam setiap minggu rasa macam penat sangat. Ada masa rasa macam give-up je. Bukan sedikit yang aku tempuhi sepanjang pengajian. Sejak mula hinggala ke hari ini. Tanpa sesiapa yang terdekat bagi moral support malah Along pun dari mula tak sudah-sudah suruh aku berhenti. Alasannya..perempuan tak payah nak belajar tinggi-tinggi sebab yang bertanggungjawab sara dia adalah suami...perghhh tang part tu aku selalu nak lepas cakap dengan Along. Pandangan orang mungkin lain tapi tetap tak sama dengan fikiran aku.

Bila letih macam ni aku ada juga terasa macam nak patah balik je. Berhenti dan....tapi segalanya takkan mengubah apa-apa. yang sudah-sudah dan benda yang telah terkubur biarkan lenyap dan aku harus bangun lalu kembali bermula. Kalau orang lain mungkin akan termati langkahnya tapi tidak aku..sekali-kali tidak! Aku mesti grad...dan lepas tu.....

Petang ni ada mesyuarat PIBG sekolah. Ingat nak ke bangi awal tapi terpaksa lah lewat sikit. Tadi dah jumpa GB mintak balik awal dari meeting tu. kena buat surat. So sat lagi nak g amik Nadia kat Pulau Gadong. Fuhhhh..letihnyaaa!

Hati aku seorang IBU,GURU juga MANUSIA


Errmmm...hari ni memang takde mood lansung nak ke sekolah. kenapa? Entah..tapi aku memang takde mood. Hari ni ada majlis jamuan perpisahan untuk Kak Leha (kerani skolah) selain katanya nak meraikan AJK kelab guru. Erkkk...makin takde mood aku. Lepas je melapor diri (hehehe) kat pejabat..aku rezo bahan untuk pagi ni sambil bual dengan bekas GPK HEM sekolah tentang perisian ACAD. Siap je terus ke kelas. Ingat nak jerang air..sekali perasan rupanya pagi ni ada perjumpaan dengan GB. Dah lewat...dah tu dengan perangai budak-budak di kelas lagi lahhh aku berat ati nak keluar.

Balik...jamuan tu aku tak pergi pun..macam biasa laaa..apa dorang nak cakap sukatilah tapi aku memang bukan ghairah sangat dengan benda-benda yg melibatkan makan ramai-ramai ni. Kenapa? Entah..tapi aku memang xsuka. Baik jamuan hari guru kat hotel ke..jamuan akhir tahun kee...aku tak minat! Ceritalah macam mana sedap pun makanan kat majlis tu takkan dapat buat aku kata.."eiii ruginya tak join!" hehehehe..lagipun tiap kali nak menyuap tu hati aku lekat pada anak-anak. Aku kemain happy makan sedap-sedap abis anak-anak aku? Bukan nak kata aku baik tapi..itulah AKU. Nak buat macam mana dah aku camtu...

Apa pun bukan ini yang aku nak cerita. On the way nak g setelkan bil telefon (dah kena block pagi ni pasal xbayor..hahahaha) singgah kat Bee Loon. teringat uniform pengakap dengan PBSM anak-anak xbeli lagi. Kemudian terus ke Mahkota Parade...nak bayor bil ni!

Suddenly waktu tengah makan dengan anak-anak aku di datangi seorang budak lelaki. Aku tak suka nak citer tapi aku tahu aku kena citer juga. Lama dah aku alami perkara yang sama dan aku memang tak puas ati dengan perkara yang satu ni. Bukan nak cari salah sapa-sapa tapi sendiri nilailah. Budak lelaki ni nama dia Bathullah bin Zukafli. Umur baru 12 tahun. Asal dari Perak tapi belajar tahfiz kat Kedah. Pucat muka budak tu bila aku kata aku ni cikgu dan perbuatan dia mintak derma tu salah.
"Awak tahu tak umur baya-baya awak ni sepatutnya awak ada di sekolah? Tahun ni awak UPSR kan?"
"Sekolah kita takde UPSR makcik! Saya pun dah habis sekolah!"
Berderau darah aku. Umur 12 tahun dah abis sekolah? Aku soal lebih kurang. Akhirnya aku mintak surat dari sekolah dia. Yang paling aku terkejut budak ni datangnya dari sekolah yang sama dengan budak2 yang pernah aku jumpa. Dan alasan yang sama akan diberikan..kegiatan keusahawanan. Nak menangis ada tapi waktu tu aku cukup marah. Kenapa tergamak anak-anak yang sepatutnya di sekolah..menikmati zaman sekolahnya disuruh mencari dana untuk sekolah? Kenapa dinafikan hak mereka?
"Ustaz awak mana?"
"Ustaz di Tesco..kutip derma di sana!"
Bayangkan jika anak-anak semuda ini diculik?
Aku capai pen dan kertas..aku tanya siapa namanya..nama kedua orang tuanya dan catat butir-butir di surat tu. Sempat juga aku amik gambar surat tu sebagai bukti ni bukan citer saja-saja. Demi Allah..kalau boleh dikatakan jihad..ini jihad aku semoga ada pihak yang akan memperjuangkan nasib anak-anak ini. Ini bukan kerja mereka! Kalaupun ingin dilatih anak-anak ini berdikari bukan ini caranya.

Ini nama pengetua sekolah tu..korang view lerr sendiri


Ini cop sekolah tu...


Ini lak the whole letter yang budak tu bawa. bayangkan surat tu tarikh dia tahun 2007 sekarang ni dah 2009....berapa lama dan seramai mana anak-anak seumpama ini disuruh buat benda-benda yang bukan tanggungjawab dia? Agak-agak...ada tak pihak yang bertanggungjawab akan hentikan semua ini?
Betul ke ada aktiviti kokurikulum diorang macam ni? Kalaupun 'tiap kejadian itu adalah direncanakan Allah' tidakkah kita sebagai manusia masih boleh berfikir tentang baik dan buruknya?

Namun sebagai seorang ibu kepada 2 orang anak yang hampir sebaya dengan Bathullah ini hati kecilku menangis..sebagai seorang guru yang mengajar anak-anak yang sebaya dengannya hati kecilku marah..kenapa??? dan sebagai manusia aku teramat bersimpati...

Wednesday, March 4, 2009

Akhirnyaaa....

Ni lerr rupa kelas aku. Tu meja cikgu depa. yang dok aku tepek-tepek tu cd yang dah terpakai. Aku spray lepas tu aku lekatkan ke dinding kelas..hehehehe...ada banyak lagi yang belum naik tu. Hahahaha..kalo hang ada ilang cd ka..mai kelas aku arr kot2 ada yang aku dah terspray.

Ini tempat duduk dorang. tak dan nak balut meja depa tu. tahun ni anak murid aku kurang ganas pasai depa tak dak laa suka nyepah-nyepahkan barang. Brani laaa..aku ambush nanti depa tau..hehehehe
Yang ni pandangan ke belakang kelas. Tu kabinet tu sumerr aku dapatkan sumbangan dari pembekal. Depa dah untung puluh-puluh ribu takkan menyumbang untuk kelas KIA2M aku ni pun tak boleh.
Ni satu lagi. kat sudut tu nanti aku nak buat sudut bacaan. Selain dari tu kat sini aku nak buat bilik gerakan kelab seni visual yang dah aku pegang sejak skolah ni dibuka (1999) Hang pa bayangkan kalo aku pi belajaq orang grad topi dia satu..aku ni mau dua tingkat topi aku.
Ini laaa muka tuan tanahnya..hahahahaha...ni kira opis aku la ni. Sejak pagi sampai ja aku atau sapa2 yang dan terus jerang ayaq..bancuh nescafe..Walau kecik kat sini aku rasa lebih selesa. Aku puas hati walaupun plan aku untuk buat kelas kia2m ni tak lengkap lagi. Aku harap satu hari bila aku takde lagi kat skolah ni...cikgu yang bakal handle kelas ni akan jaga semua yang ada. Jangan dok pi buang sana sini apa yang aku dah sediakan sebab bukan senang nak dapat kabinet buku tu..almari semua...jaga baik-baik. Hang pa yang dok baca entry aku ari ni..hehehe (gelak ada makna ni) kalo ada yang sudi huluq laaa barang dua tiga bijik buku cerita kaaa pasai aku nak lengkapkan sudut bacaan tu, dan pada yang baca entry aku ni semata nak carik modal untuk esok...aku dapatkan semua yang ada tu dengan cara yang sah nooo..lagipun aku ada kawan-kawan (yang takdak kena mengena dengan dunia kita dunia pendidikan) yang sanggup support apa saja yang aku nak buat... jangan dok pi jaja cerita lak..hehehehe..alahaiii..selagi nama manusia.

p/s: korang baca dialog ni...hehehehe "kak bukan takmo pi jengah hang kat belakang tu tapi kak takut terserempak dengan dorang 3 orang tu..." hang pa pikiaq laaa orang lagu mana yang dok cakap lagu tu dan bahya sungguh orang 3 orang tu ekkk

Amaran: Malam ni entry aku guna loghat ala2 utara pasai baru sat tadi kawan baik aku tang kedah telifon kata dia nak kawen sabtu ni...tak pasai-pasai esok ada cerita aku hentam org utara pulakkk..mampuih aku akuu..lain yang nak ditembak..lain pulak yang kena

Tuesday, March 3, 2009

Jadilah...

Sayang..
jadilah langitku
yang bisa memayungi tika panas dan hujan
jadilah mentari
yang menerangi di hari siangku
jadilah bulan
yang menyinari malam-malam sepiku
jadilah kedinginan
yang mendamaikan kehangatan keresahan

Sayang..
jadilah bumi
yang menyediakan hamparan kehijauan
Sayang...
jadilah hati dan nyawaku

Monday, March 2, 2009

Bukan satu tapi tiga...

Aku bertolak dari bangi pagi tadi dalam pukul 5.30. jalan lengang masa kuar dari taman. mengantuknyaaaa..sejuk dan hidung ni makin menjadi pulak tersumbatnya. fatin dengan Mujahid dah sambung mimpi masing-masing. Dorang dah siap mandi dan pakai baju sekolah. Masing-masing dengan jaket yang aku belikan semalam. Ok laaa bulan ni belanja belikan baju untuk dorang. Selalu tu beli jugak tapi bulan ni tergerak nak belikan jaket utk dorang. kesian kalo kuar malam-malam..sejukkkk. lagipun travel dari melaka ke shah alam jauh...xsanggup tengok dorang terlelap dengan sejuknya. Ahh..bukan selalu

sampai rumah dalam 6.30..aku masuk utk solat subuh, tukar baju dan capai apa-apa yang patut untuk ke sekolah ni...sekali aku terdengar sesuatu...halus je kat dalam bilik aku tu..mula-mula seriau jugak aku ni tapi..ahh biarlahhhh...

Sebenarnya aku ada terfikir baru-baru ni....iya arrr..sejak melalui hari-hari tak best tuu..terasa sunyi sangat-sangat. Nak juga arrr tempat bermanja..bergurau senda..tu yang tetiba aku terfikir tentang 'dia'. Tapi...iye arrr niat tu baik tapi aku takut lama-lama jatuh hukum berdosa lakk. Aku ni kan lone ranger banyak tempat nak pegi..misi banyak..hehehe..aku takut nanti-nanti kebajikan 'dia' terabai. Sayang memang la sayang kat 'dia' tapi..ishhh..jangan ikut nafsuuuu...

Balik tang sekolah aku ok lagi sampai laaaa masuk waktu maghrib..ehhhh...sekali aku peratikan langsir bergoyang-goyang. Bila aku intai..lerrrrr..cepatnyerrr Allah kalo nak bagi tu..aku ingat ari tu kalau dapat aku nak satu jekkk..sekali,,waaaaaaa..3

Alhamdulillah....kenkadang Allah tu Maha Kaya. Aku nak satu je..sekali Dia bg 3. Tapi..masa aku perasankan 'dia' humangggg garang gilerrrr..berderau jugak darah dibuatnya.

"Amboiiii...ko diam-diam bawak anak ko kat bawah katil aku..ko ek dengan aku ekkk."

hehehehe..tapi paling best bila tengok mata anak-anak dia..bulat jek mandang aku. Adesss..cair dibuatnya. Aku kuis-kuis ekor yang dok sakan main kain langsir. Dia boleh baring tu...hekelerrr..mengada-ngada pulak. Hanya orang yang sayangkan kucing je tau betapa nikmatnya bila anak-anak kucing ni bermain dengan jari-jari kita selain bila 'dia' start gesel-gesel kat kaki.

capai nset aku..konon nak amik gambar laa..sekali tingat arwah uwan pesan dulu..'jgn amik gambar kucing..nanti dia ilanggg' Alahaiiiii....

Friday, February 27, 2009

Ketika diberi ruang untuk tersenyum


Bakso...Tinggal bekas jek...kuah sambal kicap banyak arrr..


Hingga ke titisan kuah yang terakhir..sedap oooo

Jumaat...asgmn still tak siap lagi. Ahad nak kena hantar. Tool work belum print malah belum edit apa pun. Tak kan nak hantar buta macam tu je..termodinamik pun aku lom buat apa-apa. Tinggal nak tulis jawapan...adeii parah.parah..!

So plan dengan lyn nak stay sekolah petang ni buat asgmn..hehehe..macam lawak je tapi itu lebih baik dari aku asik 'clubbing' je. Sekarang ni asal lepa sikit lam kepala aku takde lain..'clubbing' aje. Bahye ooo..boleh tandus akidah! hahahaha..mau tak benda tu boleh ketagih..ilang dunia kejapan. Ahak! dalam istilah lain mengecas tenaga semula jadi..jahat ekk aku ni..yelah sapa kata baik..aku sendiri tak penah kata aku baik..kalo baik pun baik sikitttttt je..tu pun kenkadang.

So berumahtangga la aku ari ni di kelas ku yang telah dihias sesedap mata memandang..hehehe...ada kapet oren lagi..Cikgu Bobby dengan kak Seri bagi (ni akan jadi main topic warta SK...minggu depan ni..front page lagi..wakakaka..hilight lagi..CIKGU BOBBY dan KAK SERI bagi..) pagi tu..
"Apa laaa bilik cikgu Bobby ni semak..serabut!"
"Ko bagi aku cadangan macam mana nak buat bilik aku ni kemas.."
"Hmm.." garu dagu. "Ni kapet ni menyemak je..bagi 1 bijaksana!"
"Tanya Kak Seri ko dulu..Seri!!!"
"Kak..cikgu Bobby panggil..masuk terus iye kan aje kak!"
"Haa..iye apa?" Kak Seri datang sambil mengunyah roti.
"Dah..setel..kejap lagi saya amik!"
Cikgu Bobby terkulat-kulat.."Kejap lagi saya amik..hehehehe"
(p/s: citer tu utk menerangkan asal sul kapet oren lam kelas aku ngan Jarina...hehehe)

So..petang ni aku lepak sekolah laa...dah standby dengan bekalan makanan. Ada biskut, jeruk buah salak..asam..nescafe..gula..ohhh lyn ada bawak heater dan paling best yang part ni adalahhhhhhhh..hehehe..BAKSO! Lyn masak sepiuk sup untuk bakso tu beserta dengan sambal kicapnyerrr...siap bawak garam tuuuu..hahahaha kira petang ni kitorang berkelah laa kat belakang. Paling best tengok anak-anak kitorang (Fatin, Mujahid dan Jiha) makan. Anak jarina lom skolah lagi..tahun depan tambah laa korum itupun kalo aku idup lagi..ehehehe

Lepas makan start operasi masing-masing..aku ngan asgmn OUM, jarina dengan Lyn dengan keje-keje menghias kelas. Terasa juga meriahnya petang tu..siap bancuh nescafe untuk minum petang. Makcik cleaner pun join meramaikan. Alhamdulillah...moga murah rezki adik-adik dan anak-anak kitorang dan paling aku harap..ALLAH TAKKAN MENGAMBIL KEAKRABAN INI.. SEMOGA HINGGA KE HUJUNG NYAWA..Aminnnn.

Petang tu dekat pukul 4.30 kami beransur pulang..badan pun dah letih giler...sempat aku mengecas bateri sampai pukul 5.30 lepas mandi dan kuis-kuis dapur. Itupun pakat laaa Fatin jerit.."Buuuuu...Assalamualaikum Cinta!!!" hehehehe..wa'alaikummussalam...

Catatan: Bakso dan kapet oren tu pakal mengundang kontroversi selama 2 minggu..silap ari bulan masuk meeting ooo..campur tangan menteri kabinet dapur lagi..hehehe..next week nak masak rendang la pulakk siap tanak nasik. Bancuh fresh oren..! Ahaks...sabor je laaaaa

Sekali Ini Saja



Bersamamu kulewati lebih dari seribu malam
bersamamu yang kumahu
namun kenyataan yang tak sejalan
Tuhan bila ku diberi kesempatan
izinkan aku untuk mencintainya
namun bila waktu ku telah habis dengannya
biar cinta hidup sekali ini saja

Tak sanggup bila harus jujur
hidup tanpa hembusan nafasnya

Tuhan bila waktu dapat kuputar kembali
sekali lagi untuk mencintainya
namun bila waktu ku telah habis dengannya
biar cinta hidup sekali ini saja

Thursday, February 26, 2009

manusia tu berubah

Tiap kali balik dari sekolah penatnya tak tau nak kata camner tapi penat laaa...percaya dengan tidak dah dekat 3 minggu juga rasanya aku dok bertapa kat belakang kelas dan Alhamdulillah apa yang pernah terjadi ada hikmahnya. Antaranya...kerja-kerja menyiapkan kelas bergerak juga akhirnya dan yang kedua...aku mula kenal siapa kawan dan siapa hanya seseorang di tempat kerja. Betullah tu setiap apa yang berlaku tetap mempunyai hikmahnya..
"Dear..anything today?"
"Nothing..macam selalu boring!"
"Why?"
"Don't know tapi memang bosan juga sekarang ni. Kalaulah sekolah ni bapak i punya.."
"Hahahahaha..thats why laaa sekolah tu bukan bapak u punya.."
Gelak..kuang asam tul arrr
"I kesian dengan adik-adik i.."
"Wahh..really dah macam sekolah bapak u..adik2 u mengajar di sekolah sama ke?"
"Bukanlahhh...kawan but lebih suka anggap like my sister.."
"Ohh..ok..what about them?"
"I terasa sebab I diorang jd macam ni."
"Jadi macam mana?"
"Dorang ikut i duduk kat belakang kelas tu..kesian i tengok,"
"kenapa dorang join u?"
"Maybe dorang pun rasa xbest kat staffroom tu,"
"Then bukanlah sebab u, dear."
Diam.
"Dear..kalau i bagi u satu nasihat nak?"
"Apa pun.."
"U all tak payah la sedih-sedih untuk orang-orang macam ni. They all tak mampu jadikan u all lebih baik dari semalam. Kawan ni sepatutnya memuliakan bukan menyakitkan u all. Kalau u all rasa sedih bila tengok dorang then..jangan tengok. Keje like they all xde kat situ."
"Yelah tapi macam tak caya yang some1 yg kita kenal bertahun-tahun can change drastik macam tu..almost 10 years tau.. "
"Then?"
"Ten years...not ten days..not ten months..not ten minutes..but ten years!"
"Apa yg teruknya?"
"We know each other for ten year..suppose she know us much better..how come she being like that?"
"Honey...man change..!"
manusia berubah....
"Biarlah..lets she know siapa sebenarnya kawan dia. She will know..one day.."
Ye..harap satu ketika dia akan sedar..ahhhhh..sedar ke tak ke..sukati dia laaaaa...esok aku nak buat apa ekkkk? ermmmm...

"

Sunday, February 22, 2009

Ahad..ohhh..Ahad...

Bukan selalu ada peluang santai-santai macam ni. Ahad ni ada kat umah minggu depan kuliah lagi. Dah banyak tahun macam ni. So kalau Ahad tu aku sebolah mungkin memang nak duduk rumah. Ngadap kain yang setimbun sambil layan anak-anak aku tengok kartun. Apa ekk katun pagi tadi? Ermmm..mr bean..adalah satu dua lagi. Selesai je melibat baju yang setimbun tu aku mintak Mujahid urutkan bahu fatin lak urut tapak kaki..Takde lah best mana geli adalah..hhehehehe
"Siapa nak pahala?"
"Abang nakkk.."
"Akak pun nak bu.."
Aku sengeh. "Kalau camtu abang urutkan bahu ibu kakak urut tapak kaki ibu ekk..penatlah ibu dari tadi duduk melipat baju. Sekejap lagi nak masak pulak!"
Fatin tu nak kata boleh harap sangat takde lah..jari dia yang halus bikin geli tapak kaki adalah. Buts..dia ada masa quite penyabar. Mujahid tak sampai 5 minit dah selesai. Hari ni takde plan ke mana-mana. Betul-betul nak rehat. Maybe tenaga memang ngam2 untuk seminggu so ahad lesu sangat-sangat. nak cas kejap lagi..heheheehe
Lepas bagi anak-anak makan aku ngadap fail ProTim yang dipinjamkan oleh Sal. Start mencongak..bila aku nak start buat ABM? Fikir-fikir tak adil juga sistem pendidikan kita ni. Budak-budak yang tak menguasai pembelajaran biasa diasing dan diajar dengan silibus lain yang lebih basic tapi bila ujian diorang kena jawap soalan yang sama dengan budak-budak normal. Dinilai sama dengan dorang. nanti2 aku ceritalah. Aku pun blurr lagi. Mungkin lepas tenaga seminggu aku ni dicas aku akan ada ide camne nak ajar dorang ikut silibus yang ditetapkan tu tanpa perlu melupakan kemahiran yang biasa. mesti boleh punya..dorang kan selalu kata aku kreatif..Nurul Izzah anak kak Noridah kan kata aku ni cikgu pakar..hehehehe...Aminn..semoga Allah terangkan hati aku bimbing anak-anak yang lemah ni. Atless keterlewatan mereka tu takkan buat mereka terus tenggelam.
Sesuatu yang mengerikan telah terjadi sebaik selesai solat Zohor. Badan benar-benar lesu dan tak bermaya. Tiba-tiba dunia aku jadi gelap gelita. Sunyi sepi dan aku benar-benar tak menyedari apa-apa yang berlaku disekitarku. Hilang suara anak-anak..hilang suara alam...
Ohhhh...rupanya aku telah mengecas tenagaku...hehehehe..dah macam bateri energiser lakk! Seyes weiiiii..penat gilerrrrrr

Friday, February 20, 2009

Harga Sebuah Persahabatan


Ini office baru aku...!

Bosan giler bila hari Sabtu ni. pagi ngadap kerja-kerja rumah dah selesai semua mula lahhh aku menyengal kejap. malam tadi chat dengan iepah sampai pukul 12 lebih. lepas tu sambil tengok sambungan 'Romeo Must Die' ber'sms' dengan isin. Fuhh...bosannyerrr..

lastly aku sambung jahit langsir kelas. Dah start duduk kat belakang kelas tu nampaknya kena la buat sesuatu supaya hati lekat nak duduk sana. Kain ada lebih aku buat alas meja ngan runner sekali. Ada semeter dua lagi tapi mcm nak buat benda lain pulak.
Hmm..sebelum lari dari tajuk..aku nak tulis tentang 'persahabatan' bunyinya simple tapi pengertiannyer...sendiri tanya diri ekkk..ni pandangan aku jek. kalau tak setuju bak kata Ally iskandar.."pedulik hapeerrr akuuu" hehehehe

Aku kenal some1..lama dah. katalah dalam 11 tahun. Dah boleh ke kita panggil sahabat? Sahabat tu apa? Of coz la sahabat tu some1 yang ada di sisi kita tanpa syarat. maknanya siapa kita..keadaan kita..semua tu dia tak pandang. Aku suka amik ucapan Jonaidi (ular.member dari jiwang.la) 'friend..doesn't judge each other'. Dia ada dcc saat susah dan senang. Ikut sama menangis dan sudi ketawa. Bukan sekadar huhahuha je. Dia mendoakan kita sekalipun terkadang sebagai sahabatnya kita lupa tentang dirinya. Dia sudi menghulurkan tangan saat kita jatuh bukannya bila kita jatuh lagiiiii dia teringin nak membenamkan kita hehehe..ni banyak kes ni. Sahabat kenal kita dari mata..perasaan..dan hatinya sendiri bukan melalui penilaian orang lain.

Sahabat bukan hanya seperti isi dan kuku kerana sedekat mana dia, mereka tetap terpisah. Sahabat umpama jiwa kita. Bila sahabat kesusahan..kita turut merana kerananya. Bila melihat dia menangis, kita turut merintih..untuk itu..siapa sahabat kita? Biarpun dia beribu batu jauhnya namun kita turut merasa suka dukanya. Kita tidak perlu bertahun-tahun untuk mengiktiraf dia sebagai sahabat kita kerana jika memang dia layak untuk dinobatkan seumpama itu..dia hanya perlu hadir untuk sesaat! Hmm..melampau tuuuu

Adik-adikku...tak terjawab sebenarnya bila kalian bertanya.."Kak..tak mendatangkan maknakah pada dia selama bertahun-tahun ni? Mengapa begitu cepat dia berubah seolah-olah semua yang kita dah lalui selama ni tak memberikan apa-apa?" Entahlahh..kerana semua tu jawapannya hanya ada pada dia. Kita salah mentafsir...salah memberi harga...lagi satu dik...moh laaa lepak ngan akak kat belakang kelas tuuu...hehehehe..dok sebumbung ngan orang yang sakit ati bahye..runtuh bumbung tu kang...masuk metro kita..hahahahaha!!!

p/s: suri..tang melaka..blog aku dah ada lam list blog dia! Aku makin berhati-hati dalam mencari sahabat sebab...aku hanya percaya satu...AKU

Thursday, February 19, 2009

Sambal Udang....

Lepas tengok citer Assalamualaikum Cinta..sambung lak dengan Spa Q..ahak! Ketagih juga tengok citer kat tv rupanya..sedar tak sedar dah pukul 7 lebih. Macam kaum ibu yang lain..kena pikir apa nak bg anak-anak makan malam ni. keluarkan udang dari peti sejuk.
"Ibu nak masak apa malam ni bu?" tanya Fatin.
"Kita masak sambal udanglah!"
"Ada kelapa ke?"
Macam tau-tau je dia masalah aku tiap kali nak masak sambal ni..hehehe.."Kita masak sambal udang yang tak payah pakai santan tu lah.."
"Ohhh..macam sambal nasik lemak tu ekk..sedap! Sedap!"
Ermmm..kalau bukan anak sendiri yang puji..siapa lagi..ahaks
"Kakak tolong ibu cuci pinggan ekk..ibu bersihkan udang. Jangan guna air sabun banyak sangat."
Senang nak minta tolong dengan Fatin. Cuma kena sabar sebab dia ni buat kerja slow sangat-sangat. Mak kata macam aku dulu laaa..mak kata lembap! mak salah perkataan tu..bukan lembap tapi lemah lembut..hehehehe
Lepas maghrib mula operasi. Bersihkan kulit udang..buang line kat belakang dia dan layan ym kejap
"Dear..u masak apa?"
"Sambal udang,"
"Sedap tu..pos sini lah..lama tak makan masakan Malaysia,"
Aku gelak.."Dah nak sangat kutip emas..takkan nak lagi makan sambal cikai-cikai!"
"Ibu...sambal ibu dah masak!"
"Siapa tu dear?"
"My daughter, Fatin.."
"Ohhh..my future daughter. " Dia gelak mengekek-ngekek. kalau tak mengusik aku bukan cik Azli namanya. Sejak di kampus dulu lagi. Ada aje yang dia nak kenakan aku.
"So..apa cerita u kat skolah?"
Aku ceritakan mana yang patut-patut termasuk apa yang aku dapat tahu tadi.
"So she expect u macam mana? Dia tak percaya bahasa-bahasa dalam blog tu dtg dari u ye?"
"Agaknya.."
"Dia ingat u malaikat ke? Just ignore her..macam u bagitau i dulu..nak jadi blogger kena faham sepak terajangnya. Dia jadi juga print page u tu?"
"jadi."
"mana u tau?"
"Yang baca bahan tu salah sorang kawan i laa.."
"u saman laa..tu page u. Apa hak dia nak print page u? Copyright..bayar royalti laa...hahaha"
Kena tanya Cik hariz tu..dia expert benda-benda ni. lawyer..dia mesti tau.
"lindungi hak u dear..jangan biar orang-orang macam tu perlekeh u. I cukup benci orang yang suka tikam orang lain,"
"But she's.."
"No laaa...kalau dia kawan u..dia xkan buat semua tu."
Diam...
"U tau apa kelemahan u tak Nor?"
"Tak..."
"u cepat sangat percayakan orang. zaman ni jangan percaya orang tau..orang sekarang baik just nak gunakan u saja. U tak percaya tengoklah nanti. kawan u tu akan dtg berbaik dengan u, then she will ask u for something..then dia akan buat u macam ni semula..tengok laaa!"
Adeiii..dia ni banyak pulak cakapnyerr.
"Nak makan!"
"Ok..ok..give me 5 minutes!"
"Huh? What for?"
"U ajak i makan...hahahha"
Aku ikut gelak juga.
"Dear..."
"Sir?"
"Pergilah makan..masuk angin pulak nanti. U sakit susah i kat sini! hahahaha.."
Hekelerrrr..tapi thanks for ur concern.

Alamakkkkkkk! lauk dah masak tapi piuk nasik lupa petikkkkk...cisssss!
malam ni anak-anak makan lauk sambal udang. Separuh lagi simpankan untuk adik-adik aku kat sekolah. dah banyak kali dorang sebut-sebut. Ada rezki buatkan rendang daging untuk diorang tapi dengan keadaan aku yang macam ni..paham-paham je laa ye dikk!

Ohh..lagi satu..bisness kampungan aku dah on semula. Insyaallah weekend ni nak pi hantar kuih-kuih tu..salah sorang customer aku noreez laaa...aku suruh dia jadi dealer..sekali dia beli untuk makan sendiri je..adessss...tudung-tudung tu pun dah banyak yang terjual. Alhamdulillah.. Rezki anak-anak..kalo jadi apa-apa kat aku ada bekal sikit untuk diorang tu. Insyaallah...

Bila aku melihat senyumnya..

Balik dari sekolah..aku dengan anak-anak ke KELUARGAKU..nak carikan diorang uniform pengakap dan PBSM. Dengan panas dan rimas ari ni, aku ikutkan jugak. yelah lambat laun aku kena belikan jugak. Tanggungjawab aku adakan apa yg dorang perlukan. Arghhh..tayar kete kuuu..ko sabor2 dulu ekkk..bg tuan ko ni belikan baju anak-anak dia dulu..sok2 aku ganti tayar ko lakk

So..round punya round takde yg sesaiz untuk anak-anak aku tu. Nak gi Bee Loon, jauh lak.
"Kita pegi sabtu boleh bang?"
"Bolehhh..."
Mujahid pun tak membantah apa-apa sebab memang baju yang di 'test' tadi besar. Alhamdulillah..anak-anak faham.
waktu keluar dari tempat parking tu berlaku sesuatu yang betul-betul menggelikan hati..hahahaha..mula-mula aku tak perasan.
"Bu..tengok laaa.."
"Apa?"
"Tu..."
"Mana?"
"kete sebelah kita bu.."
hahahaha..berderai ketawa kami. dalam kete kenari hitam tu driver dia beriya-iya korek idung. Dia sikit tak perasankan anak-anak aku yang mengekek-ngekek ketawa. fatin yang duduk di belakang sambil baring-baring ketawa. memang dahsyat.
"Dia sungguh-sungguh bu..banyak sangat ke ekk?"
"Hish..dah laaa..eiii"
hahahahaha
Kbetulan dengan kereta yang banyak jalan jam jugak laa..so mula laa cerita-cerita yang menggamit ketawa kami anak beranak.
"Ibu tau masa kem jati diri kann..kan kem komandan suruh kami buat flying fox..hahaha!"
"Ko citer la dulu kakk..ni ketawa sorang-sorang!"
Aku gelak je. yang pastinya Mujahid jeles tu..akak dia gi kem jati diri tahun lepas tapi dia kena kem jati diri kat rumah..hehehe
"Tu laa masa buat flying fox tu..kawan akak kann..hahahaha..siap kentut2 bu masa turun tu..hahahaha"
"Akak buat jugak ke?" tanya aku. Aku percaya Fatin akan buat sebab dia ni tak padan badan yang keding tu..dia berani buat. Masa wall climbing kat ayer keroh pun dia la yang mula dulu baru Mujahid.
"Akak buat..best buuu.."
"Mana ko tau..kawan ko terkentut2 masa flying fox tu kak?"
"Dia citer laaaa.."
hahahahaha..kalo orang kat luar nampak kitorang ketawa dalam kete mesti kata giler..
"lepas tu kan bu..masa maghrib kitorang kan solat jemaah. Masa tengah rukuk tu kann..hahahaha...saf depan tu kann akak dengar..puttttttttt..hahahaha..tapi akak relek je.."
Hahahahaha
"Lepas bagi salam akak tengok kawan akak muka dia merah..akak tanya naper..dia kata dia tak tahan bau kentut tu..kihkihkih..rupanya orang yang kentut tu depan dia..hahahaha!"
Lama tak gelak macam ni dan terasa macam bersih paru-paru dibuatnya..meriah kete masa tu.
"Dulu kannn..masa ibu muda-muda. Masa tu tarawih kat surau putih kat kg uwan tu. kan orang tua suka kentut kuat-kuat..mcm uwan sekarang ni.."
"kenapa uwan kentut kuat bu?"
"Angin bang..dah tua-tua macam tu laa,"
"Abang tak nak laa ibu tua..hahaha"
"hahaha..takkk..ibu abang ni tak sempat tua punyaa..."
"lepas tu bu?"
"Masa solat tu laaa..waktu sujud kann ada laa makcik yang kentut..kuat! lepas tu kawan ibu kat sebelah..kihkihkih..ibu tahan je dulu. lama-lama Acik Manis pun gelak..ibu cool je..tapi bila masing-masing badan siap goyang-goyang terus tak jadi solat tu..hahahaha"
Sepanjang jalan cuma citer pasal kentut tu..hahahaha

rasa aman..terngiang-ngiang ketawa anak-anak. meskipun ceritanya hanya tentang sesuatu tentang 'angin'. Aku harap esok..lusa dan selama-lamanya aku akan terus menikmati keindahan suasana tu. Aku harap akan terus melihat senyum di bibir mereka..biarlah..agar aku mampu menutup duka yang ada di hati ini.

Wednesday, February 18, 2009

sengal aku ari ni..

pagi td, terjaga awal..bangun terus mandi. Awal lagi baru pukul 4 so..hehehe...sembahyang isyak! Jahat ekk aku ni suka tangguh-tangguh..kalo mati jawabnya hutanggggg! tp hutang ni seksa nak melangsaikannyer
Lepas solat subuh..nak bersiap tetiba sengal aku datang..lain baju aku gosok malam tadi lain pulak baju yang aku capai. Ari ni nak pakai baju kaler merah lah..dengan kain songket belah depan sekali ngan tudung merah putih..wakakaka..kalo trafik light problem kira aku boleh ganti laaa.
Takde apa yang best kat kelas hari ni..semua ok jek..cuba elakkan apa-apa yang boleh menyakitkan hati.
"Kak..jom la duduk semula kat bilik guru," pujuk Lyn...
"Tak nak laaa..akak dah aman duduk kat belakang tu,"
"Boring la kak.."
"Ustazah baru tu kan ada..hehehehe"
Then..takde sebab kenapa aku nak angkut balik barang-barang aku ke bilik guru tu. Kita mencari keselesaan dan aku rasa tak salah kalau aku rasa dah duduk selesa kat kelas. Kalau ada yang marah pun cuma dengan Kak Iza atau Kak Hidayati. Dua-dua aku yakin kalau ada yang tak puas hati dorang akan sound direct je..alaaa..koman-koman kalo dorang ada hal masuk lewat sikit aku ada kat kelas. Aku pun bukan boleh lepak lama mana pun kat kelas tu..15 minit awal pagi dan sejam sebelum 11.15. Itu pun kalau aku takde keje kat bilik seni.

Huarghhh..macam nak tido awal je malam ni..lama tak cf kat ym dengor lizz nyanyi. Lama jugak aku tak dengar teten nyanyi lagu 'ruang rindu'. Sore dia sedap oo..macam kena je ngan lagu-lagu yang bese dia nyanyi tu. Ntah naper lama aku tak nampak ym dia menyala..sibuk kot..mana tau malam-malam ni dah penat sebab siang kena jaga sawit dia..hehehe..ke dia sibuk melipat jaring..maklum lahh bekas pemain takraw sabah..cayalahhh..kawan-kawan aku ni memang dahsyat-dahsyat sumer dari artis yang lebih glamor dari artis sampailah ahli sukan negara..majulah sukan Pitas...hehehe

Sebut pitas...adeiiii..rindunya dengan suasana kat sana. Aku rindu sama mami, bap, jira, nine, ten, iepah..tatat..mak tua, makcik (isteri arwah pakcik pamusu)..mel, dadie, sumer2 laaa...aku rindu dengan kehidupan kat sana. Aku rindu lautnya..dataran blintang yang pasirnya halus putih..dengan tapak sulaimannyer. Aku rindu matahari paginya yang aku boleh tengok seawal pagi.

Apa pun aku rindu Pitas....rindu segala yang jadi sebahagian darinya...

Tuesday, February 17, 2009

aku yg xde citer..hehehe

Ari ni..ermmm..ada banyak nak citer tapi aku belum rasa nak citer lagi. Tak kuasa aku nak layan semua benda-benda sengal tu. Jadual harian aku ari ni macam biasa..belah petang lepak kat padang skolah ngajor bola jaring..alahaiiii..meraban budak-budak aku tu main..tapi takleh salah sesapa sebab padang xde line. hehehehe so pakai skala mata jek..sesuka ati aku jekk nak meng'out' kan bola. balik dah pukul 6 lebih lepas antor Iman anak kak Mala balik. hari ni ramai jugak lah tapi still xleh nak buat 2 team. Nik dengan Nurina takde..katanya tuisyen..takpe banyak masa lagi. Jadiknya kitorang main separuh padang jek.

Apa lagi ekkk..ooo..aku bawak budak-budak makan kat d'cherry ari ni..pasal malas nak masak. Penat ooo...sambil tunggu hidangan tu terpandang satu pemandangan yang tak berapa best. Aku tengok tayar kete aku tu dah seksi lak..botak laaa..munge dah abis. Duit tuuu..

lagi satu..ada sesuatu yg aku dapat petang tadi dan walaupun cuma 2 perkataan pendek...Alhamdulillah..terima kasih banyak-banyak. Tak harap pun..dan tak menjangkakan aku akan dapat 2 perkataan tu. Menitik jugak airmata setelah sekian lama..apa pun terima kasih..Alhamdulillah.

Dah..memang xde citer lansung ari ni. nak lepak kat blog bestfriend2 aku..

Sunday, February 15, 2009

Award...dari lizz


Tetiba masa skodeng blog lizz..aku ternampak nama aku..huaaaa..lizz nak bagi award arrr..selama ni aku ada nampak orang len bagi award tapi xsangka lak aku kena pi amik sendiri..hahahaha...macam amik surat daftar kat pos opis jek..

Tengok award tu mesti sheriff Lobo lam citer koboi lama-lama jeles...iyer arrr dia punya batch ada 5 gigi jek..sekali lizz bagi aku satu tu ada 20...2 lak tu..siap leh buat brooch lagi..ahaks..tenkiu lizz...

memandangkan aku dah ada award ni..ari ni aku nak jadik lone ranger lakkk...kihkihkih

'Nor' satu kenangan yang tertinggal.

Tak keje...cuti. Naper..ada la hal yang di hal-hal kan. Apa orang fikir? aku boleh kawal ke..?? so sekarang ni nak tulis apa kat blog ni pun aku kena hati-hati. Bahse pun aku kena kawal...kena tapis-tapis takut terlepas lagi bahse-bahse sopan aku tu...one thing..aku manusia..yang solat ikut time frame pun ada rasa tu mustahil aku tak..

Biasa agaknya..kuih yang dibuat tak ikut acuan. Tak pelikkan? Then apa aku nak hairan kalau apa yang aku tulis kat sini dorang tafsirkan lain. Ada yang suruh aku jumpa 'kakak' tu..declair for everythings tapi apa salah aku? Bukankah aku bebas nak tulis apa dalam blog aku macam dia jugak then kalau aku tulis S dan dia nampak Z..aku warnakan jingga orang lain nampak merah...should i feel sorry to them?

"Dear..."
"Sir..."
"Awal you on9...ada apa-apa ke?"
Diam
"Nak story apa-apa pada I?"
"Come back..and i'll tell u "
Diam
"Tak nak balik sini ke?"
"Why should i? kalau u maksudkan hujan tu..tak cukup kuat untuk buat i balik. "
"Dont u miss everythings here?"
Mengeluh
"Ur kg, our poly..Teluk kemang.."
"Don't forget to state my bengkel bata also!"
Hahahaha.."ya..ya...ur bengkel bata"
"Not mine..but ours..hahahaha!"
Aku senyum sendiri..yelah aku sorang kat sini gelak kuat-kuat apa orang kata.
"U know Nor...the first day i saw u with the mop..dengan lagu 'hati' tu..hahahaha"
"What so funny?"
"U sanggup untuk selamatkan kawan-kawan you..malu tak Nor?"
"Malu laaa..rasa macam nak tepuk je mop tu ke muka abang Ozon masa tu,"
"Itu kenangan..masa tu I nampak u mcm budak kg yg know nothing..untill u masuk bengkel i. Admire u...ermmm..sweet!"
"Apa?"
"Masa tangan kena hempap bata tu..hahahaha..girl..u berkerut tahan sakit..sekarang baru i terfikir kenapa bukan i yang sapu airmata u..u lap sendiri!"
Kenapa pagi ni Encik Azli jadi sengal sangat-sangat?
"Sir..!"
"hehehe..u nak tanya i dah makan ubat ke belum ye?"
Senyum
"Gurau aje Nor...semuanya dalam kepala i. Nor...i cari u bila i balik sana boleh?"
Sign out!!!
Masa dah berlalu cik....kita dah tinggalkan zaman tu hampir 14 tahun lalu. masa yang terlampau panjang untuk saya ingat apa yang pernah dan telah terjadi. Saya pun bukan lagi student cik yang pakai 'tudung labuh' dan baju kurungnya.

Cuma satu yang tak pernah berubah...'Nor' dan aku tetap tak faham..kenapa??

Deep blue sea ..mana indahnya?

Friday, February 13, 2009

Sabtu penuh syahdu....

Tak nak pikir..tak nak pikir...tak nak pikirrrrrr!!!!! dahhh sudahhhh! Tutup kes dan kalo masih ada yang dari tempat keje aku masuk blog aku ni..plezzzzz tolong keluar. Dulu dasar bukak gate yang kali ni aku tak jemput sesapa dari tempat keje aku tu masuk sini. Bunyik macam marah tapi aku tak marah pun. yang dah sudah tu sudah lah. kalo boleh lepas ni start ari isnin semua clear macam biasa. Apa yang terjadi jadikan pengajaran. Kita tak boleh buat semua orang faham..puas ati apa lagi sefahaman dengan kita.

Hari ni walaupun pedih jugak ati ni...aku belajar sesuatu. Apa? Aku sendiri tau sudah lah.

kesimpulannya...tak bermakna insan-insan yang selama ni hampir dengan kita..ketawa sama-sama..kita kenal sebenarnya. Mungkin aku pun tak cukup kenal hati budi orang-orang yang sekeje dgn aku. Itu silap aku..sombong. istilah kawan belum tentu untuk orang yang aku kenal setahun dua...sekali dulu aku memang ada kawan..bertiga dan silap aku juga hanya kerana terkena sekali..hati aku terlalu mahal untuk seorang kawan.Bak kata Encik Haris 'you can't change the world but you can change yourself and hope that those around you would change base on your influence..' memang..aku tak boleh buat segalanya jadi seperti yang aku nak.

"Dear..what happen?'
"Nothing.."
Dia ketawa. Benci aku dengar ketawa dia ni.
"Kat sana pukul berapa ye?"
"2.30 p.m. Why?"
"Kat sini malam...u patut duduk sini. "
"Hujan emas di tempat orang..hujan batu di tempat sendiri..lebih baik.."
"No laa..u kutip emas kat sini then bawa balik jual kat sana..hahahaha"
Perghhh mendidih je aku dengan dia.
"Dear.."
"sir?"
"moody?"
"U think?"
" I dream of u last night. When will i see u?"
"Never!"
"Dah dapat ke?"
"Belum.."
" I cari u nanti tak kira la di mana u transfer..are u sure?"
"I don't know."
"Then go laaa..apa tunggu lagi. Tempat kecik macam tu doesn't belong to u..not enough for a big person like u!"
"Should i?"
"No laaa..makin jauh i takut makin susah i cari u!"
Bengong!!
"U sumpah i ke?"
"Ha'a.."
Dia ketawa. "I nak gi clubbing. late already,"
"okey..nite sir.."
"Nite dear..take care of ur self..the kids also. Big hug from their future daddy..hahahaha"
Hualorrrrr..ke makin sengal dia ni? Tapi itulah kawan aku..bertahun-tahun macam mana ekk rupa dia sekarang ni? Bekas lecture di poly dulu..dah kawen ke dia aku pun tak tau. Macam mana kalau dulu aku on aje kawan dengan dia? Macam ni ke aku sekarang? Ahhh..keje Tuhan..bukan urusan kita.
Saat-saat macam ni aku jadi rindu kat dia walaupun aku cukup benci bila dia mention pasal 'future daddy' tu. Aku nak je tengok muka dia..cakap yang aku nak sangat-sangat kutip emas kat tempat orang tu. Takpe lah..mana tau rezki aku lepas grad nanti. Sementara ni kayuh je mana yang sanggup..
Sir..kalaulah u ada kat sini time ni..apsal tak mahu balik kalau betul u dah kutip emas tu..baliklah jual kat sini..ermmmm..

p/s: nothingggg.....

Isu bodoh 'kerusi meja' - finale

Huikkkkk??? tetiba someone naik angin ari ni kat kantin sekolah. Aku ingat abis dah citer sebab pagi ni aku bangun memang tak nak pikir lagi dah pasal kerusi meja ni.
"U laa..kan I dah ckp tak payah la tulis kat blog u lagi pasal kerusi meja tu,"
"Ehh..apa pasal pulak?"
"U buat dorang kecik hati.."
"Tapi tang mana I buat dorang kecik hati? Bab I dorang sorong sana sini tu tak pulak dorang pikir I kecik hati ke tidak ye?"
"U lain.."
Tension betul kalo bercakap dengan dia sorang ni...
"U jugak yang kata kalo dorang jadi luncai, I jangan jadi labu..ni I xjadi labu lah.."
So balik pada yang naik hangin kat kantin. Aku dengar je kakak ni marah-marah. Lepas tu aku mula fikir..apsal lak akak ni marah kat aku? Bila masa aku usik dia? Apa sebab dia nak marah? pelikkkkk..pelikkkk...susah jugak ni..aku tak menembak tapi peluru sampai dulu..soklannyer..sapa yg tembak sapa? Hehehehe..mesti ada yang tukang cucuk-cucuk ni...ahaks..sendiri ingat laaa.
Dalam pada memang aku takmo pikir benda ni lagi..datang pula citer lain. Rupanyerrrrrr...orang-orang kat belakang tu salahkan kitorang pasal kitorang yang mulakan ubah meja tu. haikkkkk??? So..tugas utama aku malam ni (untung-untung ada orang yang kat belakang tu baca) meh aku citer kann hal sebenorr supaya aku..atau lyn atau ayeen tak disalahkan.

Satu ari ada orang masuk kata tempat kitorang nak kena ubah..kabinet kayu tu nak kena bukak. So bila ari tu nak kena bukak of coz la aku, lyn ngan ayeen kena kemas tempat. Bila bukak kabinet tu keluarlah segala bapak harta pusaka peninggalan nenek moyang kwn-kwn yang terdahulu dan terkini. Jadiknya memang la kena kemas takkan nak dok kat sampah. So soklan yang perlu disidangkan tika dan saat ini..
satu....sapa yang bagi arahan nak bukak kabinet tu? aku kaaaaa???
dua...sapa suruh korang ikut kami kemas kusi meja masing-masing?? ada aku suruhhhh?

aku ngan adik beradik aku yang lain mak ayah tu takde kena mengena tau dengan 'tragedi maut' tu. Kami kemas tempat kami sebagaimana arahan je..yang korang dok usung barang-barang korang sapa suruh? dannnnnnn...kepada individu yang dok hangat mengipas sekarang ni..hang dok bersidai ramai-ramai pikiaq balik..apa kes yang buat 'pulau hanyut' yang korang dok sebut-sebut tu terbentuk..kalo bukan sebab hang lima nam ekoq..pulau bangang tu tak wujud. tau takkkk? hangpa jugak yang dok melenting dulu sebab xmo duduk kat ceruk tu..aku pakat dgn adik beradik lain mak ayah aku tu korban dok sana..kaji sejarah laaaa...
jadiknyaaa..sebelum nak marah..jeling-jeling..dok ngumpat ugut-ugut nak print entry aku ni..jangan memalukan diri sendiri laa. set balik CPU masing-masing arahan siapa???

Dan tukang kipas tu..sudah-sudah laaa...don't make fun laaa...dan paling penting pada yang baling batu belajarlah dah baling jangan dok sorok tangan. Ni depan kami kata lain kat belakang tak sampai sebatu boleh bisik salahkan kitorang lak pada hal awak yg bagi arahan. Jangan tau nak selamatkan diri bila tersepit.Pada yang tau pandang sehala je buka minda tu cuba gerakkan sel-sel otak tu. jangan tau fikir yg depan mata je..pikir disebaliknya. Penat dah kementerian buat kursus KBKK, perabis berjuta tapi kalo gini hasilnya...bukak kilang baja pun bagus!

Esok meeting..ntah jadi ntah tidak dan aku macam biasa laa..aku tak usik idup korang so jangan usik aku. Aku pandai juga marah ni..nak ngan tidak je. One more thing...."hidup jangan makan kawan"

Thursday, February 12, 2009

sesaja buat tak faham lagi..hahahaha

Huarghhh.ngantuk gilerrr...aku baru lepas abis lukis pelan latihan kebakaran (tak main laa kotak-kotak je kakkk oii..apa kess??) Hmm..novel aku 'Titian Perjalanan' Insyaalah akan aku siapkan tak lama lagi. Ok jugak dengan blog ni ekk satu ari semuka lama-lama banyak lah. Tapi malam ni aku bukan nak citer pasal novel aku tu..aku nak smbung pasal siang tadi..hahahaha..banyak jugak citer lam sehari ni ekkk...mesti Sabtu ni waktu meeting akan kuar lah rintihan-rintihan kecewa.. aku ok jekk.. kita kena ikut rentak orang. Aku nak sangat dengar pantun-pantun dari mulut orang yang beriya-iya sakan nak suruh orang lain print entry aku tu wal hal yang paling lawaknya 'dia' takde kena mengena lansung pun dalam kes usung kusi meja. Perghhh depan kita 'alih laa meja korang ni..akak dah tak tahan dengar citer pasal korang!!!' Pirahhh mabukk..tak tahan dengor ke sebenornya atau ko yang tak tahan nak citer pasal kitorang kak oii?? benda-benda ni sumer ko yang mula la kak..jangan nak tuing-tuing jari ke orang lain. Ko macam orang tak kenal..tapi aku ok jekk..wakakaka..susah jugak jadik orang cam aku ni. Tak usik orang pun orang nakkkk jugak usik kita..kalo aku ni datin ke..orang kaya raya tahap jutawan ke logik jugak nak sakit-sakit ati..apa raaa macam takde mata. Cungkil laa derma lagi baik!! perghhh..kuang ajar la dah pulakk tuuu..ampunnnn.
Sebenornya kan kawan-kawan blogger ku...aku pelik laaa..camner ye rasa jeles tu? Dah tu kalo yang memanaskan suasana adalah orang yg kita selalu bawak gurau. Apa ekk ada kat hati dorang? Lain la kalo orang yg di sakitkan ati tu selalu pedajal dia depan belakang. Ni aku bukan penah usik dia pun. Rata-rata semua macam tu laa..aku bukan bercampur rapat sangat..gitu-gitu je.
Aku tak lerr malaikat. Ada jugak rasa marah..menyampah tapi takde laa sampai terasa nak kacau piuk nasik dia kena lak kalo dia tu kawan-kawan kita. Nak kata ada lebihnya aku ni..apa yang aku ada? ada ke? Dia pun kenkadang ada jugak benda yang aku tak puas ati terutama bila dia suka nau besar-besarkan citer tapi takde lak aku terniat sampai kat belakang dia nak di isukan lebih-lebih. Apa dan camner ekk hati dia tu? Mungkin dia ni takde kawan kot..yelah kalo kita suka tikam orang tang belakang sapa nak berkawan ngan kita? Buruk-burukkan kawan macam laa kita ni 'perfect' sangat...kan teruk bunyiknya tu...tapi aku nak tau jugakk..unik jugak ati manusia ni..ahh lantak lah..bukan aku mintak makan dengan dia pun.
Malam ni web counter aku naik lagi..ahaks..dah agak dahhh. camner lak esok agaknya?? waktu aku sampai sekolah mungkin sewaktu aku lalu kat bilik guru tu suasana akan jadi hening seketika..maklum lahhh kang cakap kuat-kuat aku tulis dialog dorang lam blog ni (memang punnn) . Pssst..aku kann tunggu jugak kot2 ada sesapa nak sms aku..boleh aku letak kat blog ni siap ngan no tipon dia lagi..hahahaha..mana tauu ada yg nak kenal-kenal..wakakaka..kalo nak rasa laa betapa bertuahnya punya kawan-kawan seperfect kawan-kawan yang aku ada selama ni...siot jek ayat (ni aku belajor masa mula-mula aku sampai kat melaka ni.)
Entah lah..cakap pun tak guna bak kata tutor aku..biarlah luncai terjun dengan labu-labunya tapi rugi arr pasal labu tu kalo gulai lemak putih lepas tu goreng ikan masin dan regukan dengan sambal ikan bilis ..perghhh..sodapppp.
Lastly pasal aku ngantuk sangat-sangat...dah malas aku nak layan benda-benda ni tak jadi kerja. makin banyak pulak yang aku nak tahu. Suka hati laa...aku pun bukan kacau idup orang dan harap orang pun tak kacau idup aku. Kalo setakad dek aku kata kedudukan meja aku tu hampehh korang nak terasa...dah memang betul pun hampehh takkan aku nak kata strategik lakk..aku tak pandai muka-muka ni. Kalo sebab aku kondem pasal locker kayu tu, sendiri bila baring kasi pikir...betul ke tak aku kata keje tu sia-sia. locker rosak..lantai tempat locker tu tinggi rendah dan nak kena letak simen pulak lepas ni..ni nak korban locker belakang pulak walhal korang mintak je tukang kayu tu buat rak adjust elok-elok atas locker yang lama. Dia tukang..nak duit tau la dia nak buat mcm mana. Nak dapat bukan senang tapi nak menghancurkan sekejap jekk..ikut korang laa..cuma satu..toksah kacau idup aku laa bukan ada pekdah punnn...
Betul laa bila ada orang kata ari tu..bila sekolah ni dah takde rohnya...

p/s: Luncai terjun dengan labu-labunya..sukati ko lahh luncai..pedulik hapa akuuuu

Aku faham tapi buat-buat macam tak faham jekkk..

lawak bodoh..lawak bangang dan sekamus dengannya. Nak gelak sangat-sangat tapi kalau gelak aku bimbang ditahan under ISA lak..hahahaha...adeiii..saborrr..saborrrr...
menjelang tengah malam ni mesti blog aku ni beratus-ratus yang dtg menjengah. maklum lah citer hangat time ni. Ok jugak tu..masukkk..bukan luak pun gula lam balang umah aku tu. wakakaka..bongok betul laaaa
Sebenor pagi-pagi lagi aku dah kena sound dah tapi perut lapor punya pasal aku buat tak tau jek. Ahhh..tak kuasa nak layan..anjing kalo menyalak takkan kita nak menyalak sama..apa kes??? Buat tak dengar jek. lantak laaa..tapi aku nak citer pasal 'makhluk' yang satu ni. lama aku kenal dia..memang takde keje lain makhluk ni meyalakkkk aje. Tak tau laa bila dia nak berenti mungkin bila dia dah tertelan tonsil dia sendiri satu ari nanti kot! hahahaha..ahh..mana best kalo terus klimaks ekk..kena tang mula laaa
Isu alih meja aku ingat abis dah sebab tempat aku ngan kawan-kawan 'baik' dah dialihkan seperti mahunya.tetibaaaa....
"Akak..jom laaa.."
"ke mana?"
"Ada laa...jom laaa.."
Aku ikut jek. Maka aku taulah ceritanya Rupanya entry aku semalam jadik isu. sakit ati la kot bila aku tulis dalam blog apa aku rasa. paling lawak dalam ramai-ramai tu terpacul la satu idea..hahahaha..nak print entry aku tu...mula la aku nak gelak ada..nak segala-galanya laa..nak print tuuu..alahaiii kawan-kawan blogger akuuu..kalo aku kena tahan di bawah akta ISA korang datang laaa tengok aku ekk..bawak epal merah ekk..hijau takmo..masam! Aku nak anggur yang takde biji tu..lepas tu aku nak pulut panggang..otak-otak..dan pesan ngan akak kantin sekolah aku tu teh tarik kurang harga satu..wakakaka..ohhh lupa..lyn ko antor kan akak cheese tart..duit akak bayor laa lepas kuar tang lock up!..Ina..cam bese laa akak order buah salak ekk..yang ada kaler pink tu..hahahahaha..sapa punya idea laaa tu..sengal..(kira dah okeh laa kang aku kata idea tu bangang..tambah satu lagi tuduhan lak)
Dah..dah..seyessss...(tahan gelak)

Idea bodoh tu aku tau la tang sapa...tak cukup belajor agaknya dorang ni. Ni blog personal la bodohhhh...(abis sabar..wakakaka) aku nak tulis apa..aku punya pasal laaa..bukan aku kacau ngko punn. lagipun sudah-sudah laa jadi talam 2 muka ni..toksah buat lawak laa. kau pernah baik ngan aku dan meh aku bagitau kenapa aku rasa kesian sangat ngan ko ari neh..pertama..cuba ko tengok keliling ko..meh bagitau aku ni sapa kawan-kawan baik ko? Ada? Esok ko buat banci laa sapa yg boleh angkat tangan untuk jadik kawan baik ngko. Aku jamin usahkan angkat tangan kuitkan jari pun dorang akan pikir sepuluh kali..seblum tu aku gelak dulu ekkk..hahahahaha..Kalau kawan baik pun ko sapu jugak..sendiri tengok cermin la kak oiiiiii....berhenti laaa dari buat isu-isu ni. Makin ko selak buruk orang makin orang tau kkau sapa. So..first step..berhenti laa menyelak..sebab yang sedang ko selak tu kain ko sendiri....sudah-sudah lahhh menyalakkk kak oiiiii. Dah boleh laa ko buat undi sms kak..

Oh..aku nak gi tengok citer endon ni..tapi xmo terlepas satu lagi...my dear akak yang paling aku hormat..mula-mula dengar aku memang tak nak percaya. Tak percaya sebab statement tu datang dari mulut ko kak..kalau iye pun ko kurengggg berkenan dengan kitorang apa lah salahnya ko diam je kak tadi..aku frust jugak tengok camne kecewanya adik-adik kita dengan ngko tapi yelah..ari ni..ko dah amik rasa pecaya dorang kat ko

Adik-adik aku yang lain mak ngan ayah..tak yah laa bazir-bazir airmata. Tu lah manusia...tu lah kawan-kawan..yang dah korang bagi kat dorang yang 'baik-baik lagi sempurna zahir dan batin' tu kasi halal jek..ahh..kasi senang laa..lantak dorang laa bukan kita mintak dorang bg kita makan pun..bukan kita usik dorang pun. Kita boleh kesian jek kat dorang tu sebab...'sempurna ya amattttttttt'

dah..aku nak tengok tv neh..malam kang aku sambung. jangan lupa tauuu 'makhluk-makhluk sempurna zahir dan batinnya'..malam ni aku update lagi blog aku ni. Maklum laa sabtu kan meeting mesti banyak isu nak sentuh. Lagi satu..kalo ko rasa nak email ke sapa-sapa supaya tahan aku ni jgn lupa antor helikopter..dan lagi satu parking kena kosong pasal heli nak landing. kang calar lak kete ko. Buatkan sekali pangkah tempat heli tu landing. Bior tepat. Takyah karpet merah ekk..pasal aku tak giler glamerrr...

Benti laa buat kecoh..kat palestin dah tentu laa huru hara dek israelnyaaa..israel dah cukup dah kat sana..takkan nak biakkan perangai dorang kat sini lakkkk..(mengucap panjang)

ya Allah...jangan laa Kau jadikan aku macam 'dia' ni. takpe lah aku tak lawa..tak kaya mana..asal aku tak carik keburukkan kawan-kawan aku yang sekarang ni dah tak serupa kawan. Aminnnn

p/s: sendiri kasi ingat laaa

Saturday, February 7, 2009

isin buat lawak pagi ahad

Lepas solat subuh aku masak nasik lemak ngan sambal macam hari-hari ahad yang biasa. lepas tu tarik selimut semula. pagi-pagi ni bergulung dalam selimut di alas dengan tilam kekabu biru (hadiah birthday dari seseorang yang sangat jauh) membuatkan pagi aku ni rasa sengal semacam je. hehehehe...dah tu dilayan pula dengan secawan nescafe+kacip fatimah+kolagen (ikut isi kandungan kat plastik nescafe tu laa) yang panas..uii susah nak bayangkan. kat luar sejak malam tadi lagi angin kuat.
dekat-dekat pukul 9 tetiba nset aku bunyik...04425....sapa lak ni? aku biarkan je dulu sambil dalam kepala fikir kalau o4 tu kat mana ekkk...sekali dia bunyi lagi..
"hello.."
Dia bagi salam..aku jawab.."sapa ni?"
"Boleh cakap dengan eja?"
"Errr..sapa ni?"
Dia tanya khabar pasal anak-anak..adeiii dengan loghat kedah dia yang tak berapa pekat lagi dah tu aku mula berdebar sebab baru sat tadi fikiran aku sempat menerawang tentang 'dia'. mati aku macam ni...
"Saya madu awak."
??????????
"Ja..aku laaa isin.."
Perghhhhh ni betul lawak stuntman ni. bagai nak pecah paru-paru aku dibuatnya.mana tidak buatnya betul-betul 'orang' tu telefon apa aku nak jawab? aku tak salahhhhh..bukan aku yang mulaaaa....
Isin telefon pasal dia nak tanya apsal aku tak update blog aku ni. Aku pun perasan tu dan bukan dia sorang je tanya apsal aku tak update selepas aku tulis entry 'selamat tinggal' seminggu yang lepas. Yang sebenar-benarnya aku memang nak ucapkan selamat tinggal pun. Blog ni aku nak tutup. nak bukak blog baru.

Dulu blog ni aku rasa macam penyambung nyawa aku. Tempat aku bernafas bila aku boleh tulis apa aje yang aku rasa. sedih, gembira, marah tapi kebelakangan ni aku rasa semua tu macam dah diambil dari aku. Semuanya bermula 6 januari 2009, saat aku terima sms pukul 1 pagi tu. Sms yang buat pertama kalinya aku rasa jadi perempuan yang paling bodoh dalam dunia. Bayangkan...aku terjaga hanya kerana sebuah sms. Bukan membuatkan aku senyum dan sambung semula tidur aku tapi terus buat hidup aku sengsara sampai lah ke hari ini. Sms yang menjadikan aku semakin alergik dengan 'makhluk' yang satu tu. 2 minggu 'dia' buat aku tertunggu dan dengan takde rasa bersalah (kot iye pun bagi laa aku tidur smpai pagi dulu) 'dia' kirim untuk ending macam tu aje. Perghhhh...tahun baru akuuuu....

Sejak tu aku belajar jugak la cuba melupakan tapi payah sangat-sangat. kalau seblum ni 'dia' suruh aku buat solat istiharah..mintak aku wish dia dalam hidup aku tapi sejak detik tu aku buat solat tahjud mintak Allah bantu aku lupakan semua-semua sekali. Kalau boleh tutup terus hati aku dari 'makhluk' tu. kalau nak terbuka pun tunggulah sampai aku jumpa 'makhluk' yang betul-betul sayangkan aku. Apa pun dalam marah kecewa aku..sesekali aku baca juga kandungan ym antara aku dan 'dia' pada 15/11/2008 pukul 3 petang tu(complete! takde satu perenggan pun tertinggal!!!) malah semua sms-sms 'dia' dari 17 November tu sampai laa ke sms dia 22 januari lepas. Kenkadang kita perlukan kesakitan untuk mengubati kesakitan yang kita tanggung.
Nantilah....bila blog baru aku tu nanti dah siap..aku send lerr ke engkorang ekkk.

Buat kamu yang pernah memanggil ku 'my dear..Nor'
kau bukan air hujan,
yang mampu membasahi lembah hatiku yang telah kering cintanya
kau bukan matahari
yang mampu menerangi hari-hari gelapku
kau bukan segala-galanya sekalipun aku pernah menyangka
kau adalah penyelamat yang datang saat aku sengsara
benarlah..kau bukan sesiapa