Thursday, February 19, 2009

Sambal Udang....

Lepas tengok citer Assalamualaikum Cinta..sambung lak dengan Spa Q..ahak! Ketagih juga tengok citer kat tv rupanya..sedar tak sedar dah pukul 7 lebih. Macam kaum ibu yang lain..kena pikir apa nak bg anak-anak makan malam ni. keluarkan udang dari peti sejuk.
"Ibu nak masak apa malam ni bu?" tanya Fatin.
"Kita masak sambal udanglah!"
"Ada kelapa ke?"
Macam tau-tau je dia masalah aku tiap kali nak masak sambal ni..hehehe.."Kita masak sambal udang yang tak payah pakai santan tu lah.."
"Ohhh..macam sambal nasik lemak tu ekk..sedap! Sedap!"
Ermmm..kalau bukan anak sendiri yang puji..siapa lagi..ahaks
"Kakak tolong ibu cuci pinggan ekk..ibu bersihkan udang. Jangan guna air sabun banyak sangat."
Senang nak minta tolong dengan Fatin. Cuma kena sabar sebab dia ni buat kerja slow sangat-sangat. Mak kata macam aku dulu laaa..mak kata lembap! mak salah perkataan tu..bukan lembap tapi lemah lembut..hehehehe
Lepas maghrib mula operasi. Bersihkan kulit udang..buang line kat belakang dia dan layan ym kejap
"Dear..u masak apa?"
"Sambal udang,"
"Sedap tu..pos sini lah..lama tak makan masakan Malaysia,"
Aku gelak.."Dah nak sangat kutip emas..takkan nak lagi makan sambal cikai-cikai!"
"Ibu...sambal ibu dah masak!"
"Siapa tu dear?"
"My daughter, Fatin.."
"Ohhh..my future daughter. " Dia gelak mengekek-ngekek. kalau tak mengusik aku bukan cik Azli namanya. Sejak di kampus dulu lagi. Ada aje yang dia nak kenakan aku.
"So..apa cerita u kat skolah?"
Aku ceritakan mana yang patut-patut termasuk apa yang aku dapat tahu tadi.
"So she expect u macam mana? Dia tak percaya bahasa-bahasa dalam blog tu dtg dari u ye?"
"Agaknya.."
"Dia ingat u malaikat ke? Just ignore her..macam u bagitau i dulu..nak jadi blogger kena faham sepak terajangnya. Dia jadi juga print page u tu?"
"jadi."
"mana u tau?"
"Yang baca bahan tu salah sorang kawan i laa.."
"u saman laa..tu page u. Apa hak dia nak print page u? Copyright..bayar royalti laa...hahaha"
Kena tanya Cik hariz tu..dia expert benda-benda ni. lawyer..dia mesti tau.
"lindungi hak u dear..jangan biar orang-orang macam tu perlekeh u. I cukup benci orang yang suka tikam orang lain,"
"But she's.."
"No laaa...kalau dia kawan u..dia xkan buat semua tu."
Diam...
"U tau apa kelemahan u tak Nor?"
"Tak..."
"u cepat sangat percayakan orang. zaman ni jangan percaya orang tau..orang sekarang baik just nak gunakan u saja. U tak percaya tengoklah nanti. kawan u tu akan dtg berbaik dengan u, then she will ask u for something..then dia akan buat u macam ni semula..tengok laaa!"
Adeiii..dia ni banyak pulak cakapnyerr.
"Nak makan!"
"Ok..ok..give me 5 minutes!"
"Huh? What for?"
"U ajak i makan...hahahha"
Aku ikut gelak juga.
"Dear..."
"Sir?"
"Pergilah makan..masuk angin pulak nanti. U sakit susah i kat sini! hahahaha.."
Hekelerrrr..tapi thanks for ur concern.

Alamakkkkkkk! lauk dah masak tapi piuk nasik lupa petikkkkk...cisssss!
malam ni anak-anak makan lauk sambal udang. Separuh lagi simpankan untuk adik-adik aku kat sekolah. dah banyak kali dorang sebut-sebut. Ada rezki buatkan rendang daging untuk diorang tapi dengan keadaan aku yang macam ni..paham-paham je laa ye dikk!

Ohh..lagi satu..bisness kampungan aku dah on semula. Insyaallah weekend ni nak pi hantar kuih-kuih tu..salah sorang customer aku noreez laaa...aku suruh dia jadi dealer..sekali dia beli untuk makan sendiri je..adessss...tudung-tudung tu pun dah banyak yang terjual. Alhamdulillah.. Rezki anak-anak..kalo jadi apa-apa kat aku ada bekal sikit untuk diorang tu. Insyaallah...

2 comments:

Unknown said...

hehe sampai terlupa petik suis nasi

noreez said...

aaaa Ja...aritu aku bg kat neighbour aku Cok Badak tu..dia kata sedap giler. Leh rase keledek n inti pun mmg meletup! So, dia kater nnt dia nk order gak. hehe..terer x marketing plan aku?? hahaha