Thursday, February 19, 2009

Bila aku melihat senyumnya..

Balik dari sekolah..aku dengan anak-anak ke KELUARGAKU..nak carikan diorang uniform pengakap dan PBSM. Dengan panas dan rimas ari ni, aku ikutkan jugak. yelah lambat laun aku kena belikan jugak. Tanggungjawab aku adakan apa yg dorang perlukan. Arghhh..tayar kete kuuu..ko sabor2 dulu ekkk..bg tuan ko ni belikan baju anak-anak dia dulu..sok2 aku ganti tayar ko lakk

So..round punya round takde yg sesaiz untuk anak-anak aku tu. Nak gi Bee Loon, jauh lak.
"Kita pegi sabtu boleh bang?"
"Bolehhh..."
Mujahid pun tak membantah apa-apa sebab memang baju yang di 'test' tadi besar. Alhamdulillah..anak-anak faham.
waktu keluar dari tempat parking tu berlaku sesuatu yang betul-betul menggelikan hati..hahahaha..mula-mula aku tak perasan.
"Bu..tengok laaa.."
"Apa?"
"Tu..."
"Mana?"
"kete sebelah kita bu.."
hahahaha..berderai ketawa kami. dalam kete kenari hitam tu driver dia beriya-iya korek idung. Dia sikit tak perasankan anak-anak aku yang mengekek-ngekek ketawa. fatin yang duduk di belakang sambil baring-baring ketawa. memang dahsyat.
"Dia sungguh-sungguh bu..banyak sangat ke ekk?"
"Hish..dah laaa..eiii"
hahahahaha
Kbetulan dengan kereta yang banyak jalan jam jugak laa..so mula laa cerita-cerita yang menggamit ketawa kami anak beranak.
"Ibu tau masa kem jati diri kann..kan kem komandan suruh kami buat flying fox..hahaha!"
"Ko citer la dulu kakk..ni ketawa sorang-sorang!"
Aku gelak je. yang pastinya Mujahid jeles tu..akak dia gi kem jati diri tahun lepas tapi dia kena kem jati diri kat rumah..hehehe
"Tu laa masa buat flying fox tu..kawan akak kann..hahahaha..siap kentut2 bu masa turun tu..hahahaha"
"Akak buat jugak ke?" tanya aku. Aku percaya Fatin akan buat sebab dia ni tak padan badan yang keding tu..dia berani buat. Masa wall climbing kat ayer keroh pun dia la yang mula dulu baru Mujahid.
"Akak buat..best buuu.."
"Mana ko tau..kawan ko terkentut2 masa flying fox tu kak?"
"Dia citer laaaa.."
hahahahaha..kalo orang kat luar nampak kitorang ketawa dalam kete mesti kata giler..
"lepas tu kan bu..masa maghrib kitorang kan solat jemaah. Masa tengah rukuk tu kann..hahahaha...saf depan tu kann akak dengar..puttttttttt..hahahaha..tapi akak relek je.."
Hahahahaha
"Lepas bagi salam akak tengok kawan akak muka dia merah..akak tanya naper..dia kata dia tak tahan bau kentut tu..kihkihkih..rupanya orang yang kentut tu depan dia..hahahaha!"
Lama tak gelak macam ni dan terasa macam bersih paru-paru dibuatnya..meriah kete masa tu.
"Dulu kannn..masa ibu muda-muda. Masa tu tarawih kat surau putih kat kg uwan tu. kan orang tua suka kentut kuat-kuat..mcm uwan sekarang ni.."
"kenapa uwan kentut kuat bu?"
"Angin bang..dah tua-tua macam tu laa,"
"Abang tak nak laa ibu tua..hahaha"
"hahaha..takkk..ibu abang ni tak sempat tua punyaa..."
"lepas tu bu?"
"Masa solat tu laaa..waktu sujud kann ada laa makcik yang kentut..kuat! lepas tu kawan ibu kat sebelah..kihkihkih..ibu tahan je dulu. lama-lama Acik Manis pun gelak..ibu cool je..tapi bila masing-masing badan siap goyang-goyang terus tak jadi solat tu..hahahaha"
Sepanjang jalan cuma citer pasal kentut tu..hahahaha

rasa aman..terngiang-ngiang ketawa anak-anak. meskipun ceritanya hanya tentang sesuatu tentang 'angin'. Aku harap esok..lusa dan selama-lamanya aku akan terus menikmati keindahan suasana tu. Aku harap akan terus melihat senyum di bibir mereka..biarlah..agar aku mampu menutup duka yang ada di hati ini.

1 comment:

Anonymous said...

bestnye ade anak........!!