Thursday, March 5, 2009

Hati aku seorang IBU,GURU juga MANUSIA


Errmmm...hari ni memang takde mood lansung nak ke sekolah. kenapa? Entah..tapi aku memang takde mood. Hari ni ada majlis jamuan perpisahan untuk Kak Leha (kerani skolah) selain katanya nak meraikan AJK kelab guru. Erkkk...makin takde mood aku. Lepas je melapor diri (hehehe) kat pejabat..aku rezo bahan untuk pagi ni sambil bual dengan bekas GPK HEM sekolah tentang perisian ACAD. Siap je terus ke kelas. Ingat nak jerang air..sekali perasan rupanya pagi ni ada perjumpaan dengan GB. Dah lewat...dah tu dengan perangai budak-budak di kelas lagi lahhh aku berat ati nak keluar.

Balik...jamuan tu aku tak pergi pun..macam biasa laaa..apa dorang nak cakap sukatilah tapi aku memang bukan ghairah sangat dengan benda-benda yg melibatkan makan ramai-ramai ni. Kenapa? Entah..tapi aku memang xsuka. Baik jamuan hari guru kat hotel ke..jamuan akhir tahun kee...aku tak minat! Ceritalah macam mana sedap pun makanan kat majlis tu takkan dapat buat aku kata.."eiii ruginya tak join!" hehehehe..lagipun tiap kali nak menyuap tu hati aku lekat pada anak-anak. Aku kemain happy makan sedap-sedap abis anak-anak aku? Bukan nak kata aku baik tapi..itulah AKU. Nak buat macam mana dah aku camtu...

Apa pun bukan ini yang aku nak cerita. On the way nak g setelkan bil telefon (dah kena block pagi ni pasal xbayor..hahahaha) singgah kat Bee Loon. teringat uniform pengakap dengan PBSM anak-anak xbeli lagi. Kemudian terus ke Mahkota Parade...nak bayor bil ni!

Suddenly waktu tengah makan dengan anak-anak aku di datangi seorang budak lelaki. Aku tak suka nak citer tapi aku tahu aku kena citer juga. Lama dah aku alami perkara yang sama dan aku memang tak puas ati dengan perkara yang satu ni. Bukan nak cari salah sapa-sapa tapi sendiri nilailah. Budak lelaki ni nama dia Bathullah bin Zukafli. Umur baru 12 tahun. Asal dari Perak tapi belajar tahfiz kat Kedah. Pucat muka budak tu bila aku kata aku ni cikgu dan perbuatan dia mintak derma tu salah.
"Awak tahu tak umur baya-baya awak ni sepatutnya awak ada di sekolah? Tahun ni awak UPSR kan?"
"Sekolah kita takde UPSR makcik! Saya pun dah habis sekolah!"
Berderau darah aku. Umur 12 tahun dah abis sekolah? Aku soal lebih kurang. Akhirnya aku mintak surat dari sekolah dia. Yang paling aku terkejut budak ni datangnya dari sekolah yang sama dengan budak2 yang pernah aku jumpa. Dan alasan yang sama akan diberikan..kegiatan keusahawanan. Nak menangis ada tapi waktu tu aku cukup marah. Kenapa tergamak anak-anak yang sepatutnya di sekolah..menikmati zaman sekolahnya disuruh mencari dana untuk sekolah? Kenapa dinafikan hak mereka?
"Ustaz awak mana?"
"Ustaz di Tesco..kutip derma di sana!"
Bayangkan jika anak-anak semuda ini diculik?
Aku capai pen dan kertas..aku tanya siapa namanya..nama kedua orang tuanya dan catat butir-butir di surat tu. Sempat juga aku amik gambar surat tu sebagai bukti ni bukan citer saja-saja. Demi Allah..kalau boleh dikatakan jihad..ini jihad aku semoga ada pihak yang akan memperjuangkan nasib anak-anak ini. Ini bukan kerja mereka! Kalaupun ingin dilatih anak-anak ini berdikari bukan ini caranya.

Ini nama pengetua sekolah tu..korang view lerr sendiri


Ini cop sekolah tu...


Ini lak the whole letter yang budak tu bawa. bayangkan surat tu tarikh dia tahun 2007 sekarang ni dah 2009....berapa lama dan seramai mana anak-anak seumpama ini disuruh buat benda-benda yang bukan tanggungjawab dia? Agak-agak...ada tak pihak yang bertanggungjawab akan hentikan semua ini?
Betul ke ada aktiviti kokurikulum diorang macam ni? Kalaupun 'tiap kejadian itu adalah direncanakan Allah' tidakkah kita sebagai manusia masih boleh berfikir tentang baik dan buruknya?

Namun sebagai seorang ibu kepada 2 orang anak yang hampir sebaya dengan Bathullah ini hati kecilku menangis..sebagai seorang guru yang mengajar anak-anak yang sebaya dengannya hati kecilku marah..kenapa??? dan sebagai manusia aku teramat bersimpati...

No comments: