Thursday, October 25, 2007

Lagu Rindu Ini.

Lagu Rindu Ini.

Bumiku,
Mencecah usia tua
Dalam sarat menahan beban arus zaman
Di dalamnya diisi segala isi
Bagai perempuan tua bertongkat rapuh
Meniti hidupnya penuh hati-hati
Aku melihat warnanya kian berselerakkan
Bukan lagi sebuah lukisan indah
Kerana apa jua yang terpalit kini
Tak ketentuan lagi
Aku rindu
Pada merdu suara ombak, desir arus sungai, nyanyian camar
Juga pada bisikan bayu laut dan angin malam
Terpukau pada kedinginan dinihari
Yang menusuk ke tulang hitam
Aku rindu pada wangian alam, aroma dedaunan
Juga kian sunyi dari sahutan unggas hutan
Kalaulah semalam dulu itu di tanganku
Aku rindu
Meniti di batas-batas bendang
Meniup seruling batang padi
Dan lagunya berselerakan seluruh penjuru alam
Masih maniskah rasa ikan darat
Keli, puyu dan haruan
Atau masih lincahkan lintah di lopak-lopak sawah
Mengejar kaki-kaki kecil yang mencari pelaga
Antara batang-batang mensiang?
Ah! Aku rindu
Segala-galanya yang tak pernah terulang.

17 April 2002
Taman Saujana 2

No comments: