Thursday, October 25, 2007

Dan Bunga Itu Mula Berguguran

Dan bunga itu mula berguguran..

Rimbun,
Kala mentari mula menyinar menyuluh segenap isi alam
Aku berdiri di mimbar sebuah kehidupan
Mencari mana hilangnya rasa bahagia
Sedang indahnya mula pudar
Dan aku masih lagi mengusahakan sebuah kenangan indah
Agar sepahit mana esok kita
Aku masih berpayung dalam samar warnanya

Dan bunga itu mula berguguran
Perlahan kelopak layunya menimpa bumi hatiku
Harapan mula terpadam
Aku jua yang terluka mengusai kusut rontoknya
Rimbun kasihku
Bagai lahar yang kalanya dulu
Pernah hangat tersenyum indah
Dan kini hanya sebuah kenangan pahit
Yang teramat ingin dilupakan tapi..
Dalam hukumNya aku masih terbelengu hakikat


Dan bunga itu mula berguguran
Aku menatap sepi tangkainya
Sepi dedaunan menangisi kelopak layuku
Terpinggir dalam resah hati yang mula dibajai luka
Mengapa harus diguris juga sebidang kecil mimpi ini?

Dan bunga itu mula berguguran
Satu pesatu jingga warnanya dimamah pudar bumi
Aku melangkah antara resah banirnya
Kuat lagikah untuk kuberdiri mencabar esok
Teramat hilang arah untuk aku berpaling dan memulakan kembali
Mengapa segalanya hanya ada sebatang jalan mati?

Dan bunga itu mula berguguran
Melenyapkan hanya secebis harapan yang tinggal
Mengapa masih ingin dicari sekumin silapku
Terngadah menatap kelam langit
Bintangku hilang mesranya
Dan bulanku terasa malu untuk mengabarkan salam
Aku jua yang tersungkur mencari khazanah kisah kita

Bunga itu mula berguguran
Bagai kelopak hayatku
Sampai tika ku khabarkan salam
Perjalanan ini ku tamatkan jua
Sekalipun aku tahu
Tak mungkin ada lambaian yang akan menantiku di sana

Tinggallah mimpi..tinggallah harapan
Segalanya menemukan aku di hujung laut mati

No comments: