Friday, October 26, 2007

Catatan Perjalanan- Ku Punya Hati (1)

Petang merangkak pergi, warna jingga mula meronai alam. Puas berdiri menatap raut wajah keriangan di padang permainan aku beransur pulang. Terasa di hati ini ada kekosongan yang amat dalam. Sejauh mana lagi ujian ini harus aku lalui?
Namun apa daya ku andai ini takdir yang harus aku lalui..aku hanya mohon diberi ketabahan. Aku mohon diberi kekuatan. Kesepian menjadikan aku nanar dalam mencari perhentian ini. Airmata begitu murah mengisi perjalananku. Hampir 5 tahun aku meratapi kehilangan bidadari kecilku. Betapa sekali aku tersenyum, masih ada jua tangisan di hati ini. Betapa sekali aku cuba mengisi segala-galanya namun ruang itu tetap sepi dan kosong.

Malam tadi..aku nekad untuk beransur pergi dari gwang yang sekian lama mengubati duka laraku. Beransur pergi setelah mula ada cerita-cerita tentang aku di rum. Mungkin rentetan dari peristiwa 'seseorang' yang mencurahkan perasaannya suatu hari dulu. mencurahkan kekecewaannya kerana seorang 'aku'. lantaran cerita itu mula bercambah dan pelbagai versi yang mula keluar dan tercipta. Pelik! Sebegitu ramai orang seperti aku menjadikan ruang itu untuk menghilangkan kekusutan hariannya..mengapa aku juga yang menjadi mangsa?

Sebelum lebih banyak kesakitan yang kutanggung, teman..izinkan aku pergi!

Aku amat menyayangi mereka yang sudi berkongsi sebuah persahabatan denganku tapi entah mengapa di kesudahannya aku juga yang dilukakan. Berulang kali aku mencari puncanya mengapa dan apa salahku hingga sebegini sakit aku dimalukan? Mengapa madu yang kuhulur tuba juga yang dibalas buatku?

Sebegini jauh aku berlari mencari sebuah ketenangan namun siapa sangka dunia sesepi itu akan aku kunjungi dan tamui lagi.

Memang benar aku bukan sebaik-baik insan tapi apakah aku bersalah kerana terlalu ingin mencari bahagiaku? Salahkah jika aku mencari ruang untuk membuatkan aku tersenyum sendiri?
Mengapa? Mengapa akhirnya duka jua buatku?

Teman...hari demi hari ketabahanku kian tercalar. Serasa ingin saja larut dalam setiap kedukaan ini. Betapa terkadang aku amat memerlukan kalian hadir di sisiku tapi....akhirnya aku jua ditinggalkan. Salahku jua yang dicari hingga ke akar umbi. Kurang ku jua yang dijulang-julang. kalian takkan mengerti kerana kata kalian...that's life, dear!

Aku benci melangkah dalam dunia ini. Aku benci mencanting angan esokku kerana bagaimana indah lukisanku nanti, pasti ada yang akan memudarkan.

Teman..kita takkan mengerti apa-apa sehingga kita berdiri di tempat yang sama.

manjalara/26 Okt 07/ 6.42 p.m
"kala kesepian menjadi teman terpaling akrab..dan aku mula dihambat pedihnya,"

No comments: