Thursday, October 25, 2007

Kemarau

Kemarau..
Dalam ranjau sebuah perjalanan
Aku berdiri di sudut ini mengintai ruang apa lagi yang aku ada
Tika segala mimpi-mimpiku diambil pergi
Dan ranum sabarku diratah
Keliru
Di mana salahku
Apa dosaku?

Dingin penghujung malam mengingatkan aku
Pada meriah senda gurau
Baru selembar aku menyusun sulamnya
Tercarik lagi
Dan kesepian menggigit segenap sendi hati
Apa jua salahku tika mekar sabarku baru hendak berputik?

Berdiri di ruang penuh duri ini
Entah ranting mana untuk aku berpaut
Seusai aku mengatur langkah kaki
Secebis hati yang tertinggal itu bertanya
Hendak kemana?

Tercalar lagi
Sepintas semalamku berdarah
Belum sempat kurawat lukanya
Nanahnya membusar antara kepedihan duka ini
Aku terlalu ingin menangis
Tapi entah mana bahu untuk kusandar dukaku

Kembara ini
Tika ditangan tiada apa yang tinggal..
Saat..mimpi-mimpi..siang juga malamku
Dirampas dan diambilnya pergi..

-manjalara/isnin/26 februari/5.02p.m

No comments: