Thursday, October 25, 2007

Lagu malamku (kala menatap lenanya)

Malam…
Aku melihat wajah seorang suami
Lena didakap mimpinya yang asyik
Sedang aku hanya pengembara
Yang berulangkali menyeru semangat diri
Menyusun ketabahan
Yang kerap tercalar

Detik…
Menghitung satu persatu langkah yang tertinggal
Dalam kuntuman diri yang sepi tangkainya
Beterbangan debunga-debunga impian
Mengatur bilah-bilah hari
Dalam cinta tak ternilai

Masa..
Menganyam rindu dalam diri
Yang kian tua dimamah perasaan
Kesetiaan cuma morfodit cela
Memahat ingatan yang tak kunjung sempurna
Dalam mencari setia seorang suami
Kerana ia bukan dalam senyum tawanya
Bukan jua dalam belai egonya
Terumbang ambinglah perasaan
Kerana terkadang diri dicari tanpa didengar salamnya.

Musim…
Aku ingin sekali meninggalkan
Tetapi hukum menjadikan aku terpenjara dalam sumpah sendiri
Neraka tidak pernah memilih siapa
Apinya tak kunjung padam kerana rintihan
Daya mana
Aku terpaksa merelakan
Larut dalam syurga ilusi seorang
Lelaki yang kugelar suami.

manjalara/11.00p.m/dis 05

No comments: