Monday, December 22, 2008

Mungkinkah..mengerti?




"...you kena buat langkah proaktif ubah nasib" ayat itu berkumandang di dalam sanubari. Aku ingin sekali keluar dari landasan ini mengubah haluan dan memulakan langkah baru tapi begitu sukar. Terlalu banyak yang perlu aku fikirkan. Memang..ini cerita aku. Aku yang menanggung sengsaranya tapi hidup perlu juga mengenangkan orang-orang disekelilingku. Aku ingin bahagia..teramat tapi apalah ertinya bahagia jika ada yang akan menangis nanti.

Mungkinkah aku masih tega untuk menggapai bahagia itu kiranya aku akan tau, dalam kebahagiaan yang akan aku kecapi ada rintihan, ada tangisan..ada derita orang lain yang pastinya tak pernah ada dosa apa-apa padaku. Aku jelak..aku muak untuk menangis sepertimana aku cukup takut kiranya ada insan lain yang akan lalui perkara yang sama dalam hidupku.

Apalah ertinya semua itu kiranya aku terlupa memandang kesan yang kutinggalkan. Bunga-bunga bahagia tak mungkin seindah mana jika debunya beracun dan akan tersebar ke serata alam. Subur pohon cintaku nanti tak mungkin memberi apa-apa makna seandainya akarku nanti akan menular menyampaikan racun pada hidupan yang lain disekitarku.

Perlahan..aku cuba berundur dari teduh yang memayungiku. Tuhan seandainya nanti aku hanya akan membuatkan diri lain menangis, kau ambillah rasa cinta ini dan izinkan aku ya Allah..pulang ke pangkuanMu bersama segala cerita duka laraku. Membawa bersama sejuta resah tangisku.

Aku semakin takut untuk melihat esok...semakin bimbang mendepani takdirku..bantulah aku.

No comments: