Saturday, November 29, 2008

Sibuknyaaa....

Rasanya semester september ni lah yang paling menyeksakan aku pernah hadapi berbanding semester-semester yang lepas. Terasa peritnya sejak dari mula kelas hinggalah ke penghujung. Semester inilah disebukkan dengan puasa..hari raya..aktiviti-aktiviti di sekolah..Macam tak menang tangan bila bergelumang dengan coursework (Strength of materials and materials Science, Control system dan Engineering Drawing) ditambah dengan Ujian Bulanan 4, Ujian pelepasan 2 KIA2M, peperiksaan UPSR dan Peperiksaan Akhir Tahun..2 bulan terakhir tu juga aku lansung tak jumpa hujung minggu bila perlu menghadiri kuliah di Shah Alam. Cukup rasa tertekan bila subjek semester ni kesemuanya ada test dan peperiksaan pertengahan semester. Engineering Drawing sahaja ada 3 asignment yang perlu dilangsaikan.

Jadual yang diasing-asingkan harinya membuatkan aku hampir terkejar-kejar setiap minggu. Bertolak Jumaat dan kembali semula ke Melaka lewat Ahad malam. Beberapa kali ni anak-anak terpaksa aku tinggalkan di rumah pengasuh dan terkadang memaksa aku meminta bantuan mak di kampung untuk menjaga mereka.

"Mak ingat sementara waktu ni kau mintak je tukar ke kampung Ja!"
"Habis rumah ni?"
"Biar je lah rumah tu..tukar N9 sementara belum habis belajar dah tamat nanti mintak tukar ke Senai"
Cara mak bercakap bukan seperti memberikan pandangan tapi lebih kepada arahan dan aku tidak sesekali terkejut bila dia mengutarakan soal itu. Mak..kalau Ja nak ikut suami dah lama Ja buat semua tu tapi sebabkan Ja tak mahulah anak mak masih di sini. Maafkan Ja mak..sekurang-kurangnya minta mak faham keadaan kami. Sedangkan waktu dia di Melaka lagi anak-anak terpaksa Ja bawa bersama ketika kuliah apa lagi kalau ke Senai. 4 jam perjalanan ke Shah Alam dari sana dan 4 jam lagi untuk balik..bagaimana hari Isnin Fatin dan Mujahid nanti?

sakit pening..susah macam mana pun di sini aku masih punya rumah untuk berlindung, punya kawan-kawan untuk bercerita dan di sana apa yang ada? Biarlah..barangkali ini jalan terbaik! Bukan tidak terasa peritnya membesarkan anak-anak sendiri tapi ada atau tidak dia keadaan masih sama. Dari melihat mukanya sambil teringatkan setiap apa yang berlaku lebih baik begini.

Segalanya menuntut pengorbanan. Aku lakukan demi masa depan anak-anak. Sehabis daya aku tetap akan tamatkan juga pengajianku ini. Maafkan ibu..betapa ibu terpaksa merampas sedikit ruang waktu kalian selama beberapa tahun ini. Demi kehidupan yang lebih baik. Demi masa depan kalian yang lebih terjamin. Ibu barangkali sesekali terlalai..terleka tapi percayalah, setiap saat difikiran ini kalian amat penting buat ibu.

2..3.. hari ni badan terasa lemah. Sekembali dari mengambil kertas Strength Of materials (EBMM4103) aku demam! Tekanan darah turun 90/70. Kepala sakit yang amat sangat ditambah dengan sesak nafas dan batuk.

Terima kasih buat seorang teman yang tak pernah jemu bertanyakan khabarku. Terima kasih di atas ingatannya. Terima kasih kerana tidak pernah meninggalkan aku di saat aku kesunyian, kesepian, kesakitan dan terima kasih kerana sudi berkongsi saat suka dan dukaku. Terima kasih kerana sudi membuatkan aku tersenyum seusai aku menangis, terima kasih kerana memberikan aku kekuatan saat aku benar-benar lemah, terima kasih kerana membangunkan tika aku jatuh dan terluka..terima kasih untuk segala-galanya.

Kaulah teman terbaik yang pernah aku temui, teman yang tak pernah jemu mendengar ceritaku, teman yang setia walau sesekali aku tahu..aku mencalarkan hatimu. Hanya pada Tuhan, ku pohonkan kehidupan yang diberkati buatmu. Moga bahagia jua yang meronai hari-harimu yang mendatang.

1 comment:

eddy the reds said...

kesiannya dia, hik hik hik