Thursday, November 13, 2008

Mimpi ini

Tepat jam 3.33 pagi tika aku terbangun! Astaghfirullah...Tuhann.jangan jadikannya satu kenyataan kerana aku takkan bisa menanggungnya jika ia benar-benar terjadi di depan mataku ..tidak lagi ya Allah walaupun ia hanya akan sampai ke telingaku

Aku di sebatang jalan yang amat sibuk. Langit yang teramat kelam dan aku melihat segala di sekelilingku seolah-olah enggan berhenti. Segalanya teramat menakutkan bila melihat tubuh-tubuh yang dilanggar kenderaan yang bertali arus tanpa henti. Ambulan yang bersimpang siur dengan huru-hara manusia di jalan itu. Ada diri yang menggeletak bila tubuhnya dilanyak tayar-tayar kenderaan. Darah yang membasahi jalan. Diri yang terbujur kaku selain sisa-sisa cebisan daging manusia! Ya Allah...

Di akhirnya...aku melihat seorang anak kecil yang kesakitan dan dia berusaha untuk bangun dan jatuh kembali dengan tubuhnya yang berlumuran darah!

Ya Allah..bantulah mereka itu! Hanya itu yang dapat aku ucapkan bila di mata terhidang kesakitan demi kesakitan.

Aku terbangun..lantas menunaikan solat Isyak yang masih tertunggak, dan dalam kegelapan dan kesepian dinihari ini hatiku berdetik.."Ya Allah..sekalipun segala kesakitan ini bersisa, aku mohon kau berikan aku kekuatan untuk menempuhi segalanya setenang kekasih-kekasihMu, setabah para syuhadaMu, sesabar Sumayyah, sekuat Aisyah dan seteguh Khadijah. Cekalkan hati ini ya Allah dan berikan segala kebaikkan buat mereka yang berada di sekelilingku, buat kedua ibu bapaku, keluargaku, anak-anakku, sahabat-sahabatku dan sekalipun buat mereka yang pernah mengguris hatiku.."

Sejenak tika catatan ini ku tulis aku masih tertanya.. siapa WANITA yang berdiri tenang di sisiku kala mimpi itu tadi?

1 comment:

Unknown said...

kak, jom terbit novel,hihi