Saturday, November 15, 2008

Belajar Tersenyum



Hari Sabtu pertama cuti sekolah, badan tak begitu sihat sejak hari Khamis yang lepas. Asalnya nak ke klinik tapi anak-anak turut demam selsema dan batuk. Tak lepas untuk 3 kepala ke klinik nanti. Dulukan Mujahid dan Fatin..semoga cepat sembuh!

Dada terasa panas kembali. Tekak terasa pijar. 2 malam aku terlupa untuk menghabiskan bacaan Al Fatehah (56 kali setiap hari) Perit juga. Aku ditamui sakit seperti sebelum berubat di Sabah dan Muar dulu. Tuhan...bantuilah aku. Setiap kali sakit itu datang, antara lelangit dan tekak ku akan berasa panas dan pijar. Badan seperti nak demam dan setiap kali itu juga aku ke doktor aku akan mendapat keputusan yang sama. Sihat! Ujian darah dah dua kali dan keputusannya masih sama. Tekanan darah baik..

Sesekali dada terasa sesak. Tika itu hanya airmata yang menitis dan aku akan menghubungi kawan-kawan untuk mengharapkan sedikit waktu berbual. Sekurang-kurangnya untuk melupakan sakit yang kutanggung.

Teringat pada sebaris lagu yang pernah didendangkan seorang teman dulu..
'perjalanan sunyi yang kau tempuh sendiri kuatkan lah hati cinta...
kekuatan hati yang berpegang janji genggamlah tanganku cinta,
ku tak akan pergi meninggalkanmu sendiri temani hatimu cinta..'

Di mana agaknya temanku itu? Masih ingatkah dia padaku seperti mana lagu-lagu dendangannya? Apakah aku masih di hatinya dan saat ini dia sedang mendendangkan lagu yang sama buatku? Terkadang aku amat merindui kehadirannya. Seorang kawan takkan pernah melupakan temannya..takkan pernah memberi harga..takkan pernah membenci dan takkan pernah belajar melupakan. Semoga aku masih ada di hatinya.

Esok...masih ada tutorial yang perlu kuhadiri sebelum exam minggu hadapan. Tidak kunafikan semester ini semangat sedikit luntur. Terasa lelah untuk meneruskan tetapi aku harus teruskan juga. Tak guna untuk aku bersedih..berduka lara untuk lelaki seperti dia. Tidak guna aku mengalah untuk perempuan sekeji itu. Tidak guna untuk diamuk seluruh dunia hanya untuk perempuan sehina dia. Aku boleh membalas setiap kesakitan yang diciptakan oleh mereka berdua tapi seandainya diteruskan..apa beza antara aku dan mereka?

"kalau ibu dah takde lagi kakak nak tak makcik tu jadi ibu kakak?"
gantikanlah tempatku itu wahai lelaki..sekalipun sejuta perempuan yang kau temui takkan pernah ada satu yang dapat menghilangkan aku dari dalam diri anakmu.

"Nanti bila cuti fatin dengan Mujahid boleh pergi swimming dengan makcik..tidur rumah makcik ye.."
Perlawalah perempuan biar apa jua yang kau lakukan kau juga takkan pernah mampu melenyapkan aku dari ingatan mereka.

Kalian berikan aku tuba..hidangkan aku racun dan aku masih mampu berdiri di sini kerana aku yakin Allah akan terus di sisiku. Dia akan terus di hatiku. kalian cuba merampas anak-anakku namun aku tetap yakin walau ke hujung dunia kalian larikan..aku tetap ada di hati mereka. Sekalipun kalian tanam aku di perut bumi..sebahagian nyawaku ada pada mereka.

Aku tetap tersenyum..kerana mati bukan kerana sumpah, hidup juga bukan kerana janji. Segalanya perancangan Dia. Hanya Dia..dan kerana Dia..aku berserah!

4 comments:

eddy the reds said...

sbb tak buat apa yg telah disuruh sbb tu mungkin ada benda bersarang kembali dlm badan

Unknown said...

Allah maha kuasa!

noreez said...

kuatkan semangat ja..jgn ko buat dorang menang...aku n kengkawan lain akan sentiasa jadik "back-up singer". walau x mampu utk bantu dgn cara lain...aku harap kata2 semangat mampu utk bantu ko harungi derita ko. Hangging there Ja!hugs..

Anonymous said...

Tiada satu perkara mustahil
bila Allah berkenan....