Monday, November 17, 2008

Belajar Tersenyum 2

Demam! itulah istilah terbaik untuk aku nyatakan tentang keadaanku tika ini. Bibir terasa kering dan airmata sesekali mengalir tanpa sebab! Semalam sempat ke doktor di Bandar Baru Bangi bila dada terasa sesak.
"Sihat!"
Aku hanya memandang ke wajah bersih doktor yang merawatku itu. Sihat? Dengan pandangan yang semakin kabur dan sesekali pitam, dengan hujung-hujung jari yang terasa kebas, dengan badan sebelah kiriku yang terasa berat..aku sihat?
Entahlah!
"Ibu cuti sekolah ni ayah kata nak amik abang dengan kakak tinggal dengan dia. Ayah nak bawa abang tengok sekolah baru,"
Aku terkedu. Muhammad Nur Mujahid ku itu begitu excited! Jadi sungguhlah dia akan ambil Mujahid untuk tinggal bersamanya?
"Abang nak ke?"
"Nak!"
Entah anak itu menjawab dengan akal atau perasaannya. Senyumannya yang menawan terukir di bibirnya. Aku menatap wajahnya sekilas. Mungkinkah sampai satu ketika aku akan kehilangan anakku sendiri?
"Kalau tinggal dengan ayah kena jaga diri baik-baik. Dengar cakap ayah," ujarku menyembunyikan resah di hati.
9 tahun anak itu kubesarkan. lelaki itu hanya tahu besarnya saja dan alangkah tegar dia ingin mengambil anak lelakiku itu. Tidak cukupkah sekali dia pernah merampas Muhaiminku dulu?
6 tahun dulu tika usia kandunganku hampir 8 bulan...
"tangguh dululah ke team building tu..ibu rasa tak sihat!"
"Mana boleh tangguh-tangguh. Ayah kena pergi jugak."
"Nanti siapa nak ambil Fatin kat rumah Kak Siti?"
"Mintalah Along atau Angah hantar ke rumah,"
"Pagi-pagi siapa nak hantar ibu ke sekolah? fatin ke rumah pengasuh? Ibu tak larat...tengah hari mana ibu larat nak turun naik bas dengan perut macam ni yah!"
namun dia pergi juga..dan aku?
hasilnya walau telah 6 tahun berlalu aku masih merasa lukanya. Kesakitan yang takkan mungkin dia rasai...
Tika ini dia mahu mengambil Mujahidku pula?

2 comments:

eddy the reds said...

kesiannya dah ler kekasih hati jauh

Anonymous said...

semua ini adalah dugaan eja