Tuesday, November 18, 2008

Bila Kepercayaan Sirna

Aku didatangi tetamu hari ini. Seorang yang lahirnya kukenal di dunia siber hampir 2 tahun lalu hari ini menjadi tetamu di rumahku. Ini bukan kali pertama rakan-rakan datang bertandang dan tidur di rumah. Alhamdulillah masih ada yang sudi menjengah teratak yang penuh suka dan duka hidupku selain ruang sempit yang menjadi langit untuk aku dan anak-anak berteduh ini.

Terkadang benarlah kata orang...seburuk mana sorang kawan dan separah mana hati kita di sakiti mana tau dia akan sudi datang bertandang kala kita diamuk kesunyian. Alhamdulillah hingga ke hari ini biarpun aku putus asa menjelmakan cinta seorang lelaki (hadirnya sedang kubuang dari hidupku) aku masih punya teman-teman yang sudi menjadi tempat aku berpaut, dan walaupun aku tidak dikasihi mahupun dicintai seorang lelaki (yang sedang kukikis kenangan bersamanya) Allah tidak pernah memutuskan kasih sayang rakan-rakan lain buatku. Masih ada yang sudi menyayangiku..yang mengambil berat terhadap kesusahanku dan syukur kupanjatkan..aku masih punya teman yang sentiasa mendepangkan tangannya kala hatiku walang. Masih ada teman yang sudi meminjamkan bahunya kala aku kesedihan dan masih ada teman yang sudi menjadi tangan dan kakiku kala aku jatuh tersungkur. Masih ada teman yang sudi menjadi mataku kala pandanganku berkabuskan airmata.

Aku terlupa bagai mana segalanya bermula tentang sahabat yang datang bertandang ini. Di wajahnya ada duka dan luka..yang pasti luka itu turut melibatkan aku!

Bila kita mencintai kita berusaha menutupi segala kekurangan dia..lalu berusaha mencukupi segala yang tidak itu. Kita berusaha mencari di mana kelebihan-kelebihan yang menjadikan dia sangat sempurna di mata kita, keluarga, rakan taulan malah sesiapa sahaja. Kita menerima segala keburukkan dia dengan percaya 'dia berhak diberi peluang untuk berubah'

Bagaimana jika dia tidak pernah dan tak akan pernah berubah? Sanggupkah kita menghalalkan pengorbanan kita selama ini setelah dia menghancurkan hati dan perasaan kita? sanggupkah kita melupakan saja segala sesuatu yang dilakukannya dengan harapan luka itu sembuh sendiri? Bagaimana jika bersamanya kita kehilangan segala-galanya? maruah? kebahagiaan..teman-teman..kita kehilangan segala sesuatu yang menjadi milik kita. mampukah kita berdiri di hadapannya lalu berkata 'semoga kau bahagia' atau mungkin ' aku maafkan kau' . masih aku tak lupa bait lagu..'kemaafan dendam yang terindah' Benarkah memaafkan itu meleraikan kita dari segala kekusutan yang di sebabkan dia.

Walaupun aku tidak merasa apa-apa tika mendengar cerita teman ini tentang cintanya yang tidak kesampaian, aku tetap bersimpati. Bersyukurlah teman..kerana kau hanya perlu menangis sendiri tidak orang lain. Sekalipun menyedari apa yang kau tanggung ini tak mampu kau luahkan..simpanlah teman kerana sebahagiannya adalah milik kamu. Tika satu saat kau akan temui tempat terbaik untuk melepaskan segalanya.

Dia bukan cinta yang terbaik ditakdirkan buatmu. Percayalah..kau akan menemui takdirmu yang lebih bermakna.

2 comments:

eddy the reds said...

bilalah aku ni nk jadi tetamu penulis cerpen ni, hehehehehehe

Sofya said...

kita berhak mencari kebahagiaan..dan langsung menikmatinya.

Yg lain tak kan tahu apa yg dilalui..dirasai..dideritai..

*I've been there dear..*