Wednesday, November 19, 2008

Perempuan

'selamat pagi'
Aku tersenyum. Terasa seolah-olah dunia diberikan bersama segala isi-isinya. Ucapan selamat pagi yang aku terima dari teman itu sedikit sebanyak mengisi hariku. Mungkin tidak seindah mana kerana kita mengucapkannya pada siapa saja. namun aku amat gembira. Mengerti betapa aku menjadi antara insan terawal yang diingatinya seawal pagi ini.

Pagi ini aku bangun seperti biasa. Dingin pagi yang menyelubungi kamar sedikit menyegarkan tapi juga menyiksakan buat diri insan yang hanya disaluti kulit ini..hahahaha...teringat pesan mak suruh makan banyak-banyak biar badan tambah berisi. Ahaks! nak dijawab tapi takut kerana mak bukan insan yang tahu makna gurauan. Seorang kakak di sekolah pernah mengusikku dulu.
"Ko ni kan Ja, cuba makan banyak biar berdaging sikit..ni aku tengok tulanggg jek'"
"Akak tunggu laa sampai ratu cantik dunia tu berdaging baru ja usahakan kak!"
Hahaha...dan mungkin ada di kalangan rakan-rakan yang bengang bila aku kata...aku ni anggun..cutting super duper model..hehehehe..yang sebenar cuma nak menyedapkan hati sendiri. Yelah! Aku pun ditinggalkan untuk seorang perempuan yang 'berisipadu lebih' hahahaha! dah Ja..berhenti mengutukkk! Hehehehe..

Biarlah..pagi ni nak wat dosa sikit...hahahaha...aku nak citer semua tentang saingan-saingan aku. Semua perempuan yang hadir dalam hidup 'lelaki' tu. Ikut hati nak je aku letak gambar dorang tapi...kang ada pulak yang saman aku. Satu keje pulak En Hariz (lecturer yang mengajar etika kat OUM) nak jadi lawyer aku kat court.

Yang mula-mula dulu nama dia Zubaidah (macam bukan nama sebenar..hahaha). Orang Melaka orang Serkam Pantai. Mula-mula dulu kira adik akak laa konon. First time aku ingat lagi punya bodoh masa tu aku tunggu dia kat Terminal One Seremban alih-alih nampak dorang berdua atas bas..takpe..sabarrrrr (aku kan penyabar tahap dewa!) Lepas tu masa kenduri bertunang Kak Long. Dia boleh tinggalkan aku macam orang bodoh kat kenduri tu semata nak gi menjemput kakak angkat dia. Lepas tu dia biarkan aku balik kerana katanya tak manis biarkan kakak yang datang dari jauh (melaka-K. Pilah..jauh ooo kena naik sampann..kuala laa katakann..hehehehe) tu sorang-sorang (walhal orang tu datang dengan Rosman, budak Sabah). Takpeee..sabarrrrrr (waktu ni aku rasa dah macam dewa kepada dewa). Ateh mengamuk sakan bila tau aku balik sendiri tapi jawapan aku pada ateh 'biarlah'

Aku bertunang tak lama kemudian (cabarannya cuma Tuhan yang tau!) lain kali la citer part yang tu. Genap sebulan...dia lari dengan kakak angkat kesayangan dia tu. Dengan alasan..aku ni tak matang..tak pandai melayan dia! Istilah melayan tu baru sekarang aku faham sebab zaman sekarang je tunang pandai 'layan' tunang. macam mana ye..kakak kesayangan dia tu layan dia? Dalam sebulan pertama tu juga aku nampak dorang berdua di Fajar..tengah pilih kad raya. Zubaidah tu siap senyum kat aku lagi. Aku yang penyabar tahap dewa ni tarik tangan Kak Azah ikut pintu lain. Apa ye yang ada dalam hati aku saat tu. Dorang bernasib baik sebab EJA dulu bukan Eja sekarang! Kalau Eja sekarang rasanya aku dah terajang dua-duanya depan Mc Donald tu. Silap hari bulan perempuan tu dah aku 'santau' kan macam yang perempuan terkini tu buat kat aku sekarang ni. hahahaha! Kejam juga hidup ni..ehh bukan hidup yang kejam tapi manusia yang hidup tu kejam! (aku tengah garu kepala..aku sekarang ni sanggup ke buat semua tu?)

6 bulan lelaki tu lenyap. Entah ke mana. Mak dia (sekarang merangkap mak mertuaku) tak henti-henti salahkan aku. Aku itu..aku ini..anak dia lari dengan perempuan lain..salah aku ke? Aku amik keputusan untuk putuskan aje pertunangan tu tapi mak dia merayu-rayu konon takut kehilangan anak lelaki kesayangan dia..last-last dia ugut aku. 2 tahun aku menanggung segalanya akhirnya aku terpaksa terima juga..TERPAKSA!

Tamat edisi koleksi pertama..semua tu ada dalam novel: aku 'mengapa Sukar Setia'

Perempuan kedua..ketiga..semua satu tempat keje. Semua 'berdaging' aku je yang bercuttingkan super duper model..hahahaha Yang lain-lain tu aku tak berapa ingat sangat nama dia..ada yang nama Suhaila laaa...mula-mula simpati lama-lama satu hari aku terbaca sms di telefon bimbitnya. teka teki pasal 'singkap kain'..pasal 'bulu' walaupun sekadar teka teki tapi...dari seorang isteri orang kepada suami orang..hmmmm...sampai satu tahap aku terbaca
'ada keluar awal..ada keluar lambat..abang suka yang mana?' takpe....dewa kena sabarrrrrrrr

6 tahun..menelanjangani sabar diri..mendefinisikan tabah..sehingga dia sanggup 'membangsatkan' aku saat aku mengandungkan arwah anak kami Muhammad Nur Muhaimin! Perkataan 'sial' 'celaka' 'lahanat' menjadi ulam di bibirnya.
Titik! Segala kasih sayang aku mula pudar dan semakin hilang warnanya bila anak kecil yang kukandung itu pergi buat selama-lamanya.

Akhirnya..muncul pula Melati, Aiza..dengan cerita masing-masing. Demi Tuhan...segalanya akan lekat di hatiku ini lelaki. Kau hitunglah...apakah aku masih punya sisa kemaafan buat mu? Apakah aku masih punya sisa kesabaran? Sekali kau 'bangsatkan' aku dulu selama-lamanya aku akan terus ingat. Itulah hadiah dari kau buat isteri yang memikul lebih separuh kewajipanmu. Kesilapan terbesarku bila AKU MASIH MAHU MENERIMA SEORANG LELAKI YANG TAK PERNAH MAHU MENGERTI. Kebodohanku adalah MEMPERCAYAIMU...dan satu-satunya yang aku ingin tika ini..KEMBALIKAN KEHIDUPANKU..KEMBALIKAN SEMALAMKU...

Titik!..(semua ni ada dalam novel : aku 'catatan terakhir seorang perempuan'

p/s: Aku tak berdaya berbohong pada diri yang aku tak pernah memaafkannya. Ya Allah..janganlah kau uji teman-temanku dengan ujian yang sama Kau berikan padaku.

1 comment:

eddy the reds said...

hik hik hik mcm best je cerpen ni, mamat usa tu cukup minat