Thursday, November 20, 2008

Diari

Diari...sebuah catatan tentang apa jua yang dilalui dan terkadang menempatkan setiap suka dan duka. Aku tak pasti saat bila aku pandai menulis dan membaca. Permulaannya barangkali ketika di darjah satu (SRK Dato' Idris Tanjong Ipoh) bacaan pertama ku ketika itu adalah tentang 'Ayam'. Kalau tak salah teks tu bunyinya..

Ini Ayam,
Ini ayam jantan.
Ayam jantan ada taji....(bakinya tak ingat! Hehehe)

Semua tu kenangan dan aku pernah mencatatkan suka duka itu di dalam buku tulis sekolah. Waktu-waktu aku bergurau dengan abang (achek) tapi gurauannya melampau sehingga dia mengikatku di tiang hadapan rumah. Mak melaung suruh mandi. Mungkin kerana geram dengan anak-anak yang tak mendengar kata botol plastik berisikan minyak tanah di tangannya. Mangsanya dah tentulah aku kerana tak dapat mengelak (dah kena ikat nak elakkan apa!) Kesannya dahi benjol..memang sakit!

Satu hari..kami menolong mak membakar sampah. Achek mengikat plastik barang di hujung kayu. Kebetulan malam sebelum tu bekalan elektrik terputus dan di rumah hanya diterangi lilin sebatang.
"Kau nak rasa?"
"Tak nak!"
"Tak panas laa.."
"Tak nak laaaa.."
"Rasa mcm lilin kita main malam tadi je..cepat arrrr!"
Terlalu percayakan dia aku hulurkan juga tangan.
"Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!"
Mau tak meraung bila dia menitiskan plastik cair yang dibakarnya ke tanganku. Achek memang tak boleh dipercayai. Aku memang tak sukakan dia. Dia banyak aniaya aku kecik-kecik dulu. Dia rebus biji kekabu dan bagi aku makan. Katanya itu kacang macam yang mak masak bubur!

Semua tu dah berlalu..namun aku dan achek tetap tidak serapat mana. Ada jurang antara kami walaupun aku tau aku sayangkan dia. Tiap kali kenangan dia bergayut di pokok rambutan dengan dihurung lebah..aku akan menitiskan airmata. Itulah kali pertama aku tengok achek betul-betul menangis dan insaf! (hehehehe) Kami dewasa bersama-sama. Masa mak ke Mekah menunaikan haji, kami tinggal di rumah berempat (aku, achek, syaril dan idir). Dia menunjukkan kepakarannya buat megi goreng. Ok laaa tak lah sedap sangat tapi boleh laaaaaa. Masa tu dia tunggu offer untuk sambung belajar. Sebabkan mak takde tawaran ke UPM terpaksa ditolak (takde duit nak bayar pendaftaran). Rezki achek bila dia ditawarkan ke ITM Arau. Lambaian dia masa tu memang menyentuh hati. Kali ke dua dia menangis..(sampai sekarang aku tak pernah tengok dia menangis lagi)

Semua itu tercatat dalam diariku....

memang benarlah..diari menjadikan semalam itu kuat dalam ingatan kita meskipun diari itu tak muncul lagi di depan mataku. Diari juga menjadikan aku menilai..memberi makna pada setiap yang telah dilalui. Masih ada dalam simpananku beberapa buah diari yang menceritakan suka duka yang aku lalui sepanjang memperjuangkan cinta yang sia-sia itu. Helaian yang mengisi catatan betapa aku terlalu bodoh sebenarnya.

Semoga dari setiap catatan itu menjadikan aku kuat..tabah...dan belajar untuk tidak menangis lagi.