Wednesday, November 19, 2008

Semalam - Antara Aku dan Dia

Cantik..anggun..indah..berseri..semuanya subjektif. Di mata kita mungkin cantik tapi di mata orang istilahnya lain. Bertahun-tahun dulu aku hanya seorang budak kampung yang lansung tidak memiliki apa-apa keistimewaan. Seingat aku dulu..makcik-makcik sebelah datuk pun tak perasan mak masih ada seorang anak dara selain kak lang. Hitam..berambut kerinting...dan rutinnya setiap petang adalah mengheret seekor kambing jantan nenek yang tak reti-reti nak balik sendiri. Waktu tu arwah Shahrul Nazmi masih ada. Setiap petang dia akan menemaniku. Sesekali dia akan mentertawakanku kerana rutin yang tak berkesudahan itu. Kalau arwah masih ada aku yakin dia akan tertawa mengenang biskut yang sepatutnya menjadi umpan buat kambing akhirnya menjadi habuan kami.

Arwah adalah sahabat baikku. Orangnya kecil tapi mulutnya riuh. 'budak itam' itu panggilannya padaku. Kalau orang lain dah lama aku lestik belakangnya. Bila ada kelapangan dia akan menemani ku memancing ikan puyu di parit depan rumah atau di palong berhampiran rumpun rumbia. Bila air parit melimpah dia akan ikut berceratuk mengadap aku memasukkan mata pancing ke dalam mulut ikan yg timbul kerana pening.

Arwah tak pernah jemu melayan perangaiku yang tak serupa perempuan. Bila tiba musim senapang buluh..dia ikut sama mencari buah 'cenerai' untuk dijadikan peluru. Bila tiba musim kombat-kombat kami sama-sama menanggalkan dinding dapur mak untuk dibuat senapang. Ya Allah..aku rindukannya.

kami dewasa bersama. terlalu banyak kenangan. kami melewati zaman belajar di kolej bersama-sama. Masih ku ingat dia satu-satunya kawan yang menunggu ku di perhentian bas sebaik aku pulang dari temuduga di Karisma publication. Celotehnya tak henti-henti, berharap akan melihat namaku keluar di kaca tv sebaik cerita Usop Sontorian tamat. Dia juga yang membantuku mengepit folio grafikku sepanjang perjalanan pulang.

Segalanya tinggal kenangan...bila 'dadah' merampas sahabat baikku itu dari aku dan keluarganya.

Semoga mahligai indah di syurga nanti,
menjadi pertemuan kita yang abadi,
ku yakini kita kan bersama juga,
kehendak Tuhan mengatasi segala.

5 comments:

eddy the reds said...

nostalgia sedih lagi

Unknown said...

ahhhhhhhh mengapa kau bersedih!

eddy the reds said...

mana dtgnya mamat usa kat visitor tu?? mesti mamat tu reti bahasa melayu :p:p

MANJALARA said...

hehehe..mungkin kot!

Anonymous said...

baik tukar lagu kt blog ni...
ni yg buat sedih ...hehehe
cadangn jew...hehehe
jgn marah hah....