Thursday, November 13, 2008

Percaturan


Melihat titis hujan yang berjurai turun dari langit yang masih kelabu, sesekali dingin angin menampar pipi membawa bersamanya tempias yang akan menyentuh kulitku. Terasa sejuk..aku berdiri di sana melihat keletah anak-anakku juga anak-anak di kejiranan yang begitu asyik bermain air hujan. Jerit dan gurau mereka..sesekali Mujahid melambai ke arahku
Terasa ingin larut dalam keriangan anak-anak itu tapi berdayakah aku mengheret hidup yang tak berkesudahan diamuk ujian ini? Banyak lagikah sabarku masih bersisa, kuat lagikah aku untuk menjunjung tabah?
Seseorang ada menitipkan buat ku sesuatu malam tadi. Katanya..' kita kadang-kadang perlu mencari siapa kita sebenarnya..tak perlu bergelumang dengan isipati semasa bak kata orang lemas dalam lautan luas akibat terlalu lama menyelam..kita perlu kembali kepermukaan dan menilai..meneliti ke mana arah tujuan hidup dan setelah itu kembali menyelam demi mencapai tujuan yang ingin dicapai'
Kalaulah semudah itu aku dapat bangkit dan berlari kembali. kalaulah semudah itu aku dapat tersenyum dan ketawa. Terlalu banyak hati yang harus kujaga, terlalu banyak airmata yang perlu kuempang. Saat tersenyum hanya mampu menyembunyikan seribu bicara duka lara, saat tawa hanya ingin melarikan tangis dan keluh kisah. saat keriangan hanya untuk menyirnakan kesakitan yang sedang kutanggung..tentang keperitan, tentang derita tentang sepi dan walau sejauh mana aku melangkah ia masih tetap di situ..menjulang dan membenamkan aku jauh ke dasarnya.
Mungkinkah ada insan yang mahu mengerti betapa aku menginginkan sepasang tangan yang mampu membantuku bangun dari jatuh ini? Mungkinkah masih ada sepasang bibir yang dapat mengembalikan warna-warna indah dalam hidupku. Apakah mungkin ada sepasang mata yang mampu mengembalikan sinar gemilang kala cahaya hidup mulai malap?
Namun berdiri di mimbar kehidupan dan hanya menanti tidak akan membawa aku ke mana-mana. Kalau ini adalah satu percaturan mungkinkah aku adalah buah-buah caturnya? melangkah dan berdepan dengan takdirku atau hanya menanti dan menjadi dungu?
Katanya lagi..'U seorang yang cantik dari erti kata cantik rupa dan penuh dengan keyakinan dan keceriaan, jadi saya tanya di mana dia sekarang? U kena cari U dan keluar dari kesedihan yang dialami..buat apa dia happy, u tak..dia tidur lena u tak..biar kita cari diri kita..dia yang rugi'

Tuhan..kalaulah aku temui jalan keluarnya.

2 comments:

eddy the reds said...

semua kisah sedih je dlm ni, huhuhuhuhu

Anonymous said...

ni kisah sedih dan sepi.....