Saturday, January 17, 2009

Ku harungi segalanya (3)

Lama juga aku tak update blog ni. banyak sangat urusan di sekolah juga di rumah bersama anak-anak. Usai sampai di rumah disibukkan dengan urusan rutin, dengan kerja-kerja sekolah anak-anak dan beberapa kerja-kerja sekolah yang perlu diselesaikan. Petang dengan latihan bola jaring di sekolah dan terus ke Tasik Ayer Keroh melayan anak-anak untuk bersantai petang. Malam setelah maghrib 'ambush' anak-anak untuk mengaji. Uiii...seksa juga mengajar anak-anak sendiri dan seperti kata kawan-kawan yang lain lebih selesa menghantar anak ke orang lain. Cuma ini bukti sayang aku pada mereka dan aku berharap satu saat nanti mereka akan mengerti.

Bukan mudah juga mengharungi kehidupan ini sendiri namun ini pilihan. Kalau diikutkan hati, aku telah lama jatuh namun dengan kehadiran teman-teman yang mengerti dan yang cuba mengerti aku cuba sekuat mungkin. Senyuman hanya tirai untuk menutup badai di hati....

Seringkali kita ditemukan dengan insan yang salah. Sekalipun dia menyatakan betapa sayang dan selangit perasaannya namun masih belum tentu dia buat kita. Seringkali juga dia hadir di masa yang kurang tepat. Aku termanggu sendiri mencari definisi kehidupan. Bahagia tidak semudah kita melakar angan. Tidak semudah kita melukis mimpi. Tidak seperti kita mewarnakan kanvas dengan warna-warna indah. Hidup katanya telah ditakdirkan dan kita adalah boneka yang melakonkan semua itu. Dia kata bersedia untuk melalui takdirnya dengan ku tapi..akhirnya aku masih ditinggalkan sendiri mengharungi kehidupan ini. Sakit..bila dia minta aku membuka pintu hati ini untuk kehadirannya dulu tapi dikesudahannya dia tidak menutupnya buatku. Aku menanti sebuah penjelasan dan diri terasa terhina bila dipinggirkan seperti ini. Aku cuba menjadi wanita terbaik..sekurang-kurangnya lebih baik dari semalam..tidak untuk dia cukuplah buat diri sendiri dan anak-anak.

Buat pengubat duka aku cuma beranggapan..dia terpaksa..tapi dia masih perlu menutup pintu itu semula..Aku masih berhak untuk sebuah penjelasan.

Aku cuba menyusuri jalanan ini. Aku perlu teruskan biarpun satu saat dia hadir dan memberi sebuah harapan dan sekalipun dipenghujungnya..aku akan terluka.

cinta datang dan pergi seperti ombak yang terus meladeni pantai..seperti bayu yang terus menampar muka laut. Aku akan terus di sini..menanti sebuah jawapan biarpun tiada yang terindah buat tiap persoalan ku. Kehidupan ini meletihkan namun aku masih harus terus melangkah.

Aku rindu padamu...moga masih ada secebis ingatanmu terhadapku di saat kau menghitung bahagia....

1 comment: