Monday, January 19, 2009

Petang Hari Lahir

Dia datang dengan senyuman. Fatin tersenyum melihat langkah kecilnya. Dengan wajah mulusnya dia menghampiri kami yang sedang bermain buaian di Tasik Ayer keroh. Mujahid tersengeh. Dia tiba-tiba berhenti di hadapanku sambil mendepangkan tangannya. Aku menjadi serba salah namun naluri wanitaku pastinya tidak akan melepaskan peluang ini untuk menyambut tangannya. Rindu dan keinginan yang sentiasa berbunga di hati membuatkan aku terus mendakap tubuhnya. Wangian di rambutnya tika pipinya kucium terasa sebati di hati. terasa getar dan sebak..setelah sekian lama naluri itu bangkit lagi..

Dia menjadi begitu betah untuk duduk dipangkuanku. Sesekali dia mendongak dan menatap ke wajahku. Terasa diri itu milikku dan dari kejauhan lelaki itu datang dengan tubuh yang lesu. Rokok yang masih menyala terselit di celah jemarinya. Aku membalas senyuman yang dihulurkan.

"Don't disturb auntie...come!"
Terasa tangannya kejap memegang lenganku yang erat memeluknya. Aku rindukan wangian dari rambut anak kecil ini.
"Selalu datang sini ke?"
Aku mengangguk. Wajah lelaki tu aku pandang sekilas. Baru balik dari kerja agaknya.
"Jogging dengan anak-anak ke?"
"Ha'a...dari sekolah tadi."
"Sekolah? Cikgu? Petang-petang pun sekolah ke?"
Aku ketawa melihat wajah pelik yang ditunjukkannya. "Latihan bola jaring."
"Ooo...lansung ke sini ye?"
"Ha'a..lepaskan penat." Teringin juga nak ditanya nama anak kecilnya yang aku kira hampir 2 tahun yang masih enggan berganjak dari pangkuanku, nanti lelaki ni ingat aku nak ngorat dia pulak! hehehehe...hati orang kannn

"Bu..lepas ni kita nak pergi Jusco terus ke?" celah Fatin.
Adeiii..
"Nak buat apa kita ke Jusco bu?"
"Abang ni..kan esok birthday ibu..ibu nak beli hadiah untuk dirinya sendiri!"
Cehhh! Bikin malu aku je dorang ni..lelaki yang sedang kupangku anaknya tersenyum. Mesti dia fikir aku ni sengal..mana ada orang beli hadiah birthday sendiri..sama mcm gi kedai bunga lepas tu antor pada diri sendiri..hahahaha

Lama juga aku memangku anak gadis kecil milik lelaki tu. Terasa juga nak punya anak kecil lagi tapi pengalaman lalu...
"Ibu belanja makan je laa ekk?"
"Boleh..boleh..balik nanti kita masak nasik ekk bu?"
"Alaaa...kita makan kat luar laa ibu belanja yee mee ekk kat jusco..hehehehe!"
Entah kenapa sampai aje di rumah kepala sakit bukan kepalang. Terasa macam nak pitam. Badan terasa sejuk..kalau sekadar sakit aku masih boleh tahan tapi bila sakit kepala disertai dengan muntah yang kebelakangan ni bercampur darah buat aku rasa sakit seluruh badan. Sukar nak gambarkan sakitnya selain di bahagian tengah belakang, perut, dada dan belakang bahu.
"Kakak..kita tak payah gi Jusco la..ibu sakit kepala..malam ni ibu masak je la ekk?"
Mujahid ketawa.."kannn abang dah cakap tadi..bu buat sambal sardin boleh?"
"Abis macam mana akak nak belikan ibu hadiah?"
"Esok ajelah..habis sekolah kita singgah Jusco,"
"Hmm..ok lah!"
Akhirnya...aku masak sambal sardin..goreng kacang botol dengan cili api serta ayam goreng halia dengan sos tomato..Hmmm....
"Abang...kakak..jom makannnnn...!!!"
Laaa...dah tidur rupanya. malam ni akhirnya aku makan sorang je laaaa..takpe pagi esok aku wat goreng nasik je laa untuk sarapan.

'Happy Birthday Eja...esok kita lalui segalanya dengan tabah ekkk..kita kena kuat..kena sabar..' bisik aku sendiri...seperti dulu..malam ni aku sendiri lagi

3 comments:

noreez said...

salam ja..

Happy Birthday! Doa aku supaya ko di murahkan rezeki sentiasa, di panjangkan umor, di kurniakan kesihatan berpanjangan hendaknya. Amin...

Anonymous said...

yah yah...allah selamat kan kamu..alah selamat kan kamu allah selamat eja...allah selamat kamu.ya semoga allah swt selamatkan idup kamu dan berikan jalan yg benar untuk hari2 akan mendatng,ke brape eks??ehheheeh

Unknown said...

akak..maaf terlewat...selamat hari lahir yang ke.......hehe.
semoga Allah sentiasa jadi pelindung akak.

seronakla kalau ade anak cam akak, bestnye.......nanti leh belajar cara2 didik anak dari akak eh,hehee