Tuesday, January 13, 2009

Ku harungi segalanya (2)

Entry aku yang lepas...terasa sebak bila noreez rasa bersalah dengan apa yang terjadi baru-baru ni. Pada aku Noreez takde salah apa-apa pada aku. Tuhan nak uji agaknya walaupun saat tu aku sangat berharap janganlah ada walau satu lagi ujian, biarlah semangat ini pulih semula.
Raya Haji tu keluarga suami suruh aku tangguh dari khatankan Mujahid sedangkan aku dah lama berjanji dengan anak kecilku itu. Suami menyatakan aku degil..baran..keras hati di depan anak-anak (waktu tu aku takde..ni pun tahu dari Fatin dan Mujahid..takpe..cakaplah apa pun kalau aku tak keras hati..degil..dah lama aku tersungkur agaknya). Lepas tu kes mertua datang dan cakap yang bukan-bukan tentang aku pada mak (takpee....Tuhan tau!) Jumaatnya aku sunatkan juga Mujahid dan Ahad tu mak datang. Cerita terbaru suami kata pada keluarganya yang aku ke sabah ari tu bukan untuk berubat (takpeeeee..cakaplahhhh..) Aku menangis bila tengok muka mak bila anaknya ni difitnah. Sejak detik tu hati aku memang tertutup habis untuk dia. Bukan tertutup tapi lupus terus untuk dia mahupun mak dan keluarganya. Kalau nak balas dendam kerana maruah aku yang dicarik-carik tu memang boleh tapi...aku tak sampai ati.

Biarlah lambat laun orang akan tahu juga siapa aku..siapa dia...siapa mak dia. Selasa tu aku balik dari bangi aku dapati ada orang pecah masuk rumah..(sabar aje lahhh) Khamis...dia berjanji untuk menjaga aku dan anak-anak. Orang akan kata aku jahat tapi sesiapa yang berada di tempat tu saat itu akan merasakan seolah-olah ada tangan yang menyambut dari jatuh. Seolah ada air dingin yang membasahi tubuh kala matahari membakar. Aku cuba..kerana janjinya..

'..u should as u have me thinking of u a lots. It came out of nowhere & as i believe in faith, i'm prepared to face my faith with u. I'm fearful but i believe we need to have risk in life or we end up no where...'

tapi lapang dan kehijauan yang kurasai tika itu bukan satu ketentuan..masih juga ujianNya buatku....dan aku tetap menerima kerana aku tahu bahagia takkan bermakna kalau hanya terlahir dari rasa simpati. Rasa kasihan...dia terpaksa..aku memahami. Biarlah...silapku jua kerana salah mencatur langkah.

Reez, kau tak perlu rasa bersalah kerana aku tak pernah menyalahkan kau. Kita mengharap..merancang bahagia tapi Allah juga yang menentukan segala-galanya. Sama seperti aku..kau..siapa sangka dunia cyber menemukan aku dan kau...dan kini kau..liz, del, Lost dan lain-lain menjadi sebahagian kehidupanku. Allah tahu apa yang terbaik buat aku juga dia.

Kita tidak dapat semua yang kita inginkan dan terkadang setelah memiliki apa yang kita impikan kita akan tersedar bahawa keinginan itu tetap tidak mampu membuatkan kita lebih bahagia.

Aku masih tetap menyimpan apa jua yang dia kirimkan..selama-lamanya semua hanya tinggal kenangan. Cuma aku sedikit terkilan...dia membuka pintunya tapi dia terlupa untuk menutupnya kembali!!

No comments: