Friday, January 9, 2009

Khabar Buat Teman ( petikan cerpen: Rindu Pun Beradu)

Teman,
Saat warkah ku tiba di pangkuan mu, mungkinkah kau tersenyum sambil mula mengingati aku atau mungkin jua tika itu kau sedang berkira-kira siapa penulis warkah ini? Masihkah aku di hatimu?

Hari demi hari berlalu, sesaat pun aku tidak dapat lari dari terus mengingatimu. Merisik khabarmu dan terus berharap biarpun hanya untuk sesaat kau akan mengingatiku. Barangkali tidak seistimewa dulu namun ingatan itu sudah cukup untuk menjadikan aku teramat bersyukur.

Entah mengapa teman, aku sendiri tidak mengerti saat segalanya berakhir aku tidak pernah menyalahkanmu. Bagiku apa yang berlaku, tiap apa yang terjadi antara kita punya hikmah dan entah mengapa perasaan itu tumbuh mekar. Berkali-kali aku cuba lari namun aku masih tiba di titik yang sama. Berkali-kali aku cuba memadamkan ingatan ini terhadap memori indah kita namun warnanya kian bersinar. Alangkah pedih teman, kerana saat ini kau tiada di sisi.

Apakah mungkin tika kau bersama dia..aku masih di hatimu? Apakah sedang kau bersama dia kau memikirkan aku yang masih sendirian di sini menanti bersama janji-janjimu? Saat kau tersenyum bersamanya apakah aku yang sendirian ini masih ada di fikiranmu?

Terlalu sukar untuk aku meyakinkan hati segala-galanya telah berakhir. Saat kau menoktahkan dan aku termanggu...lalu perasaan itu mula mekar bila impian itu telah pudar dan lenyap. Aku masih terus membajainya..biarlah ia terus tumbuh subur..mekar..berbunga sekalipun entah akan ada yang akan menuainya nanti.

teman....aku akan terus di sini menantimu....

No comments: