Tuesday, January 6, 2009

Ayat-ayat mengarut...(jgn ada yg kecik ati ekkk)

Dialog ni terjadi dalam Disember tahun lepas (2008) lepas krismas rasanya. Masa tu nak bawa anak-anak ke Bee Loon beli baju sekolah. Masa nak gi cocok duit kat ATM aku terkedu kejap..erkkk RM3o je? Nak beli baju apa ni? Sudahnya aku masuk kete..start enjin..
"Takde ke bu?" Tanya Mujahid.
"Takde la bang..ari tu ayah kata nak masukkan duit ek? Ayah kata camner?"
"Ayah kata tengah hari nnti ayah masukkan duit utk beli baju sekolah abang dengan kakak," terang Mujahid. Keruh je muka dia. "Dah tu nak beli macam mana bu?"
"Takpe..ibu ada duit extra. Guna duit ibu,"

Sepanjang acara membeli tu aku perasan anak-anak aku senyap sunyi. On the way balik terjadilah perbualan yang tak disangka-sangka ni.
"Bu.."
"Iye.."
Senyap.
"Bu.."
Aku pandang muka anak bujangku itu. Kebetulan trafik kat depan Hospital Pantai tu merah. Aku sentuh bahu dia. "Abang nak cakap apa kat ibu?"
Senyap.
""Cakaplah apa yang ada kat dalam ni.." ujarku sambil sentuh dada dia.
"Bu..kalau ibu nak cari suami..jangan cari askar ye!"
Nak gelak pun ada tapi aku tahan-tahan. "Kenapa?"
"Tak sanggup abang..nanti pagi-pagi dia jerit..bangunnnnnnn! macam asrama lak,"
"Ha'a bu nanti nak masuk bilik air pun dia suruh beratur.."tambah Fatin
Aku gelak. Hehehe..
"Kalau lawyer boleh bang?" dugaku
"Lawyer? Boleh laaa.." panjang aje laa dia. Aku gelak aje.
"kalau lawyer dia suruh baca buku tak?"
"Kena laa sebab nak jadi lawyer kena suka baca." ujarku.
"Uiii..teruk kita bang. Nanti dia suruh kita baca fail macam dalam tv tu." rungut Fatin pulak.
"Lawyer yang tak baca buku atau fail takde ke bu?"
Ada...loyar burukkkk. Sakan dorang ketawa bila aku cakap macam tu.
Antara aku dan anak-anak aku memang tak ada rahsia. Apa saja yang akan bersangkut dengan anak-anak aku akan bagitau.

Perbualan ni berlaku semalam (5 januari 2009)
"Bu..bila abang nak dapat ayah lawyer?" Terkejut aku. masa tu aku baru selesai mengajar diorang mengaji Quran. Rupanya dia masih ingat gurauan kami masa balik dari Bee Loon dulu.
"Err..tak jadilah bang,"
"Apsal tak jadi lak?"
"Lawyer tu takmo kat ibu arrr"
"Kenapa? Ibu tak cukup cantik ke?"
"Tak..ibu abang ni terlebih cantik kot!" hehehehe
"Kenapa bu dia takmo kat ibu?" Mujahid tak puas hati.
macam mana aku nak cakap ni?? "Isteri lawyer tu lagi sayang suami dia,"
"ohh..dia tak bagi laa lawyer tu jadi ayah abang ek?"
"Ha'a.." jawab ku pendek..Adeiii..anak...anak..dia rindukan ayahnya yang sebnar.
"Abis tu camner bu?"
"Askar boleh bang?"
"Boleh lah bu..dah takde yang lain!"
wakakakaka...adeiii anak..maafkan ibu.
p/s: dari kaca mata kanak-kanak mereka fikir hidup ni hanya selorong..macam mudah sangat2

4 comments:

Unknown said...

mengarut ke ni!

Its me said...

hehe boleh tahan la

Unknown said...

sungguh bijak2 anak kak eja, comelnyeeeeeeee

Putera said...

salam manja...hihihi bijak ye anak2 manja ye...pandai bergurau senda lagi....