Sunday, September 14, 2008

Aku Merinduinya (4)-erti seorang teman

Sayup kedengaran suara azan dari kejauhan. Aku masih terngadah menatap fajar langit Tuhan. Berusaha keras sehingga kini cuba memahami sejauh mana kau juga cuba mencari pengertian tentang hidup ini teman.

'kadang-kadang saya sms! Kadang-kadang tak! kadang-kadang saya muncul! Kadang-kadang hilang! Tapi saya tetap simpan awak di hati saya..bukan kadang-kadang tapi selamanya..'

Berulang kali aku menatap pesanan yang kau titip buatku. selamanya...tapi mengapa saat ini aku merasakan kau semakin jauh. Kau semakin hilang. Semalam seolah tidak memberi sebarang makna buatmu. Di mana silap aku?

Kau berlalu tanpa pernah menyatakan di mana pincangnya persahabatan ini. Kau pergi tanpa pernah ingin menyatakan padaku di mana silap dan kurangnya aku sebagai temanmu. Kau menjauh tanpa pernah memberi aku peluang membetulkan segala kesilapan...dan sebagai teman aku hanya mampu menitipkan maaf dan tidak pernah jemu menanti pulangmu.

Bukankah seorang teman tidak pernah menilai antara satu sama lain? Mengapa kau mula memberi harga sedangkan aku sentiasa meletakkan kau di sudut hati yang paling istimewa? Aku tidak pernah mencari silapmu kerana aku mengerti kita berdiri di atas segala semalam yang pastinya dironai seribu warna.

Teman...katakan padaku juga ajarkan aku bagaimana harus melupakanmu..bagaimana harus aku mencarik lukisan semalam kita supaya esok tatkala aku kembali meneruskan destinasi hidup ini aku takkan mungkin menanti khabarmu lagi...

eja/15 September 2008/5.57 a.m -tatkala aku masih jua mengharap sebaris senyummu.

No comments: