Sunday, July 27, 2008

Sinopsis Seorang Aku

Senja kian merangkak..aku masih di sini. Hanya ada aku, remang hari dan sayup-sayup alunan azan jauh dari masjid berhampiran. Hati masih dipagut resah mengenang sebuah email yg aku terima petang tadi. Seseorang yg lansung tak pernah aku kenal. Cuma email...dan email itu sedikit mengocak tenang hatiku! Ternyata ak tidak setabah mana.

Kocak air tasik di hadapanku memutarkan ingatan ku jauh...kepada segala yang aku cuba tinggalkan. Kepada segala yang aku cuba pinggirkan..kepada segala yang aku cuba lenyapkan namun baris-demi baris email itu bagai berputar tanpa henti. Aku hanya ingin melukpakan seseorang bernama AKU..AKU yang tak ingin lagi aku kenang.

Kalaulah pengirim itu tahu siapa aku dan apa yang pernah aku lalui apakah masih dia ingin menyatakan betapa malang dirinya? Kalaulah dia tahu dengan siapa emailnya telah dikirimkan masihkah dia akan menyatakan betapa terlukanya dia? Terasa semalam bagai datang kembali dan menggamit minta aku kembali mengharunginya...tidak! Cukuplah selama itu..

Tertawa..tersenyum..dan orang akan beranggapan betapa bertuahnya aku. Betapa gembiranya aku dengan kehidupan ini. Betapa tabahnya aku mengharungi kehidupan yang datang dan pergi...tapi...siapa tahu apa yg pernah berladung dalam sebuah kehidupan seorang AKU.

Aku pernah jatuh tersungkur dan tika itu tiada siapa di sisi hanya ada aku. Terasa seolah seluruh bumi dan isinya menghimpit dari segenap penjuru. mana ada tangan yang sudi menolong ku bangun dan kembali mengheret langkah. Hidup terus juga berlalu dan aku kembali belajar untuk bertatih..berjalan..dan kembali semula berlari. Cuma satu..sehingga kini aku tidak tahu bagaimana untuk kembali tersenyum...aku juga tidak mampu untuk menangis! Segala yang ada hanya tepu di hati..diluah tidak pernah mengurang.

sesungguhnya aku telah menahan diri..
sedangkan airmata kian mendesah untuk tercurah
kebahagiaan pasti tiba...
banyak mata akan melihat
sementara yang lainnya akan terpejam
di dunia nyata sesuatu boleh ada, boleh juga tiada
maka lemparkan sekuat tenaga kesedihan hatimu
sesungguhnya Tuhan telah menyiapkan
apa yang kau perlukan esok hari
dan kau akan menjumpai kecukupan itu saat kau menjalaninya..
Biarkan segala sesuatu
mengalir seirama takdir
jangan sekali-kali kau tidur
kecuali tetap waspada
saat kau kerdip matamu kau akan tercengang
ternyata Allah telah mengubah keadaan...
Tuhan.....entah apa jua esok buatku dan segalanya terserah. Aku tidak pasti andai aku terjatuh lagi..mampukah aku kembali bangun dan semula berlari?
petikan: cerpen 'sinopsis seorang aku'
karya: manjalara/dis07/melaka

No comments: