Sunday, July 27, 2008

Kepulangan

Penantian 1-Aku
Samar fajar subuh ini memukau pandangan. Terasa seolah-olah akulah itu antara garis-garis jingga di kaki langit. Sejalur rasa terbit di tangkai hati. Di mana mereka? Aku menatap wajah mentari yang silu memancarkan sinis cahayanya.
"Berapa lama lagi masa untuk saya?"
"Kurang lebih sebulan,"
Kurang lebih sebulan...sempatkah? wajah-wajah mereka muncul di mataku. Terasa amat rindu.
"Dik..bila nak datang jengah akak?"
"Saya sibuklah kak...hari ni ada meeting. Nanti senang saya datang ye. Akak jgn lupa makan ubat. Jangan lari dari hospital tau!"
Nanti senang....sebulan lagi..sempatkah? Terasa lengan bajuku basah. manik-manik halus bewarna merah menyerap dicelah-celah lembar benang baju yang kupakai. Sejak 3 hari lalu manik-manik halus itu mula terbit antara liang romaku. Kata mereka salur-salur darah ku mula pecah.
Tuhan..berapa lama lagi masa buatku? Esokkah? Tapi mereka masih belum datang. Dia masih belum pulang.
"J..aku on the way ke Penang. Ada meeting. Balik aku bawakan kau buah pala nak?"
Semua membawakan aku janji...aku tak mahu semua itu. Aku hanya mahukan kalian. Cukup buat kalian ada saat perasaan takut ini bercambah di hati.
"Ma tunggulah pa balik ye. Insyaallah..lepas ni pa bawa ma jauh ke sana. Kita takkan balik lagi ke sini ma.."
Pa....pulanglah!
Penantian 2
Wajah kakak entah berapa kali muncul dalam mimpiku. Mimpi yang sama. Tiada sepatah kata yang terbit dari bibir kakak. Kakak menatapku sayu.
Semalam sewaktu tiba di wad itu, katil kakak telah kosong. Cadarnya telah berganti baru. Aku terduduk bila jururawat yang bertugas menyatakan kakak telah pergi buat selamanya sebaik azan subuh usai berkumandang.
Kak...mengapa aku sering terlewat bila berkaitan denganmu? 3 bulan kau ditempatkan di wad itu tapi aku mengambil masa terlalu lama untuk menjengahmu. Mengapa begitu banyak alasan yang ku beri bila berurusan denganmu kak?
Kamar itu aku tinggalkan begitu saja. Barangkali keluargamu telah menguruskan jenazahmu. Kak..bila kau tiada baru kusedari betapa aku amat ingin menatapmu buat kali terakhir. Aku merinduimu kak tapi pedih hati ini tiap kali wajahmu ku tatap. Kau..diri yang berjuang untuk bahagia sendiri.
Kau muncul lagi dalam mimpiku...apa mahumu kak?
Penantian 3
"Bang..Kak J dah tak ada.."
Hampir terlepas stereng kereta tika Iman menghubungiku malam tadi. 2 minggu sudah aku berjanji pada J akan datang menjengahnya sebaik pulang dari Penang. Bungkusan jeruk buah pala buatnya juga masih terbungkus kemas di almari dapur rumahku.
J...sebulan dulu..
"K..aku cintakan dia. Aku sangat menyayangi dia K.."
terngiang-ngiang suaranya di telingaku. Sukar untuk meneka hatimu J. Hanya ada dia dalam dirimu sekalipun bertahun-tahun ini aku berusaha menjadi yang terhampir.
"Jenazahnya dibawa ke mana?"
"Entah. Saya tak tahu banyak tentang kakak. Mungkin keluarganya kot!"
Penantian 4
Aku..K dan D dibawa ke suatu bangunan yang berasingan dari bangunan lain hospital. I tiba setelah aku khabarkan tentang pemergian kakak. Terkesima dengan penampilan D....setahu ku dia...mungkin..mungkin hidayah itu telah sampai padanya. 2 khabar yang datang serentak. pemergian kakak dan pengislaman D.
Jasad kaku kakak terbaring di tengah-tengah ruang. kain putih yang menutupi mukanya ku selak. Tenang dan beku. Senyum kakak yang sering terukir saat hayatnya kini hanya kaku antara rekahan bibirnya yang pucat. Kak..aku rindu mendengar tawamu....
Dingin pipi kakak waktu aku menyentuhnya buat kali terakhir. Kak..maaf kerana membuat kau menunggu terlalu lama. Aku mengerti kini kak, mengapa saban mlm kau datang dlm mimpiku.
Penantian 5
Bergetar jemari ini ma sewaktu menyingkap kain putih yang mereka hamparkan ke tubuhmu. Berderai tabahku. Mengapa tak tunggu pa sayang? Bukankah kita telah berjanji sehidup dan semati?
"Pa jangan pergi lama-lama ye..pa nyawa ma. ma tak boleh hidup tanpa pa."
Sayang....pa dah balik! bangunlah..kalau betul pa nyawa ma, bangunlah ma. Kita balik dan pa akan bawa ma jauh dari sini ma. Kita takkan pulang lagi ke negeri ini. Terlalu banyak luka ma di sini. Bangunlah ma
"Pa ciumlah mata ma nie..supaya hilang mengantuknya.."
Ku kucup dua kelopak matamu ma, bukalah matamu sayang. pa rindu untuk menatap redup pandangan mu lagi. pandangan yang kerap menggamit aku pulang awal dari ruangan kerja. Bukalah ma...pandanglah wajah pa yang amat merinduimu ini.
"Hahahaha..janganlah tutup hidung ma. Nanti ma takleh nafas. Pa taulahhh..."
"Hahahaha..takpe..nanti pa buatlah CPR!"
bangunlah ma. Aku takkan menutup hidungmu lagi. Bernafaslah ma. Aku rindu hembusan halus nafasmu yang sering menyapa pipiku.
Bangunlah sayang...
Penantian 6
K.....aku pergi dulu...
Penantian 7
Aku kembali ke wad yang pernah menempatkan tubuhmu dulu. Seolah-olah kau masih ada di sana. Berdiri memegang jeriji tingkap sambil menatap jauh ke langit.
"K...aku nak hidup lama. Aku nak terus hidup dengan dia. "
Sesekali aku bagai terbau haruman Beautiful yang menjadi kegemaranmu. Kau benar-benar bagai ada di sini.
Deru angin senja ini bagai berbisik.....katamu..K..aku pergi dulu.

No comments: