Thursday, August 7, 2008

Hentikan Tangis Ini



Terasing, sendirian dan kesepian bagai hidangan yang harus kutelan. Menahan segala kesakitan yang memamah diri tanpa ada diri yang mahu mengerti. Hanya ada senyum sinis dan aku kembali melontar keluh resah. ianya bagai talun yang akan kembali pulang kepada ku.

Biarkan lah aku pergi andai kesensaraan jua yang bakal kau sediakan buatku. Izinkan aku melangkah mencari daerah bahagia itu. Segalanya ingin kutinggalkan dengan harapan ada dataran hijau buatku...

Mencatur langkah terkadang aku tersadung sendiri..rebah dan sebegini payah untuk bangun dan kembali berlari. mengatur sebuah tarian penuh kesakitan..sakitnya bagai lahar yang tertumpah di segenap sendi. bagai ada api yang sedang membakar dan kesakitan itu jua yang kupendam..kutelan dan bahangnya kusimpan.

Mengapa bicara rindu itu menjadi nanah yang mula membusung? Kiranya ada 'dia' di sana mengapa masih ingin kau biar aku berdiri di mimbar hatimu? Mengapa masih ingin kau rantai hati dan nyawaku hanya untuk melihat betapa bahagia kau dan dia? Lepaskan ikatan itu, walau bagai layang-layang yang terumbang ambing di sapa angin dan akhirnya terdampar sendirian, bukankah aku masih punya hati..masih punya perasaan sekalipun akhirnya aku akan lapuk dan tak berdaya?

Aku hanya inginkan kehidupanku...aku hanya inginkan semalamku. haruskah hanya kerana aku seorang yang punya hati dan selautan simpati aku harus korbankan segalanya demi orang lain yang tak pernah jemu mencakar duka diriku?

Kau bercerita tentang dia...tentang kecantikkannya..tentang kebaikkannya...tentang keluhurannya...dan aku terkesima. Apakah hanya kerana 'dia' aku mula sirna di hatimu dan hadirku mula tersingkir dari matamu? Tidakkah kau melihat luka yang sedang kau bongkar sembuhnya? Tidakkah kau mengerti betapa aku mula kesakitan melihat cahaya kekagumanmu terhadap 'dia'?

Pergilah..kerana aku mula belajar sesungguhnya hatiku bukan barang yang dapat kau pungut dan kau kutip untuk kau buang kembali. Jangan jadikan aku tempat buat kau melepaskan lelahmu kala 'dia' terleka seketika.

kau ajar aku berlari tetapi mengapa tidak kau ajar bagaimana aku harus bangun dari jatuh dan semula berlari? Kau ajar aku tersenyum tetapi mengapa tidak kau ajar aku bagaimana untuk kembali senyum setelah menangis?

Mengapa kau larakan aku dengan cintamu andai kau sendiri tidak punya penawarnya?

manjalara/7 Ogos 2008/11.37 p.m.

No comments: