Tuesday, August 26, 2008

Bukan Sebuah Pilihan




Aku hanya mampu melihatnya dari sebalik dinding kaca ini. Tubuhnya yang diselirati wayar-wayar halus dan ada antaranya terbenam terus di kulitnya. Bibirnya pucat dan di sudut penjuru matanya sesekali basah. Sepertinya dia begitu pasrah. Melihat jururawat yang bertugas menusukkan jarum lain ke dalam drip di tangannya aku merasa sedikit sakit. Bagai kesakitan itu turut meresap ke tubuhku.
Betapa sukar untuk mengalihkan pandangan ini dari wajah kakunya. Aku menjadi takut kiranya wajah itu nanti tidak lagi dapat kutatap. Bukan kudoakan sesuatu akan terjadi dan mengakhiri penderitaan itu tapi aku sememangnya berharap dia tidak lagi akan sesakit ini. Aku merindui dia yang tersenyum keriangan juga pada kerlingan matanya tiap kali pandangan kami bersatu. Dia hanya akan mencuri-curi pandang bila aku mengalihkan parasku darinya. Manisnya senyuman itu dan aku merindui setiap gerak langkahnya yang seakan amat berhati-hati. Dia cukup takut untuk melampiaskan rasanya. Dia menyimpan dan menyusun setiap kasih yang terpendam. Dia teman, sahabat yang akan menjadi tempat kusandarkan segala resah di hati. Aku amat senang berkongsi semalamku yang melukakan bersamanya. Dia akan mendengar dengan sabar sambil matanya merenung tepat ke wajahku. Sekalian, dia akan tersenyum dan menyatakan langit yang mendung akan berlalu. Lalu dia juga akan menghadiahi aku dengan kehadirannya yang tak mungkin akan berganti. Teman...bangunlah. Terasa hati ini amat kosong dan sakit melihat kau kaku di sebalik cermin kaca ini. Aku teramat ingin untuk duduk di sisimu, menggenggam erat tanganmu dan membisikkan betapa aku amat merinduimu.
"Kau sayang aku tak Z?"
"Aku tak tau macam mana nak jawab soalan kau J,"

Kau tersenyum dan melemparkan pandangamu jauh. Aku tidak mampu mencari hingga ke garisan mana akal fikiranmu. Pandangan sayumu senja itu..dan kau lebih banyak berdiam malamnya. Saat kita berdua di beranda rumah mamaku sesekali kau menatap wajahku. Ada yang ingin kau bicarakan tapi kala aku begitu sabar menanti kau bangun dan berlalu. Aku hanya melihat tubuhmu yang akhirnya tenggelam dalam pekat malam. Berpuluh sms mu tidak kubalas. Maafkan aku J kerana aku benar-benar tidak tahu apa jawapannya. Maaf kerana aku tidak mampu menerimamu lebih dari seorang kawan. Kau di mataku hanya seorang teman, seorang kawan bicara kala aku dihimpit kesepian. mana mungkin aku dapat menerima lebih dari itu. Aku takut untuk memberimu harapan kerana aku sendiri tidak pasti apakah esok yang menantiku. Aku tidak punya apa-apa J. Aku hanya menyedari kau tiada bila mereka menyatakan kau telah meninggalkan daerah kelahiranku itu.Tika itu J, kurasakan dada ini teramat sempit. Terasa bagai ada gunung yang menghimpit tubuhku. Aku terhenyak di ranjang. Mengapa kau pergi tanpa mengabarkan apa-apa padaku? Mengapa setega itu J? Sekalipun aku menolak hatimu bukankah aku masih berhak untuk menghantar dan melambai saat kau melangkah pergi? mengapa kau harus pergi tanpa memberi peluang untuk aku menyatakan tentang betapa istimewanya dirimu padaku? Walaupun kau tak mampu kuanggap sebagai kekasih namun kau sudah menjadi sebahagian dari hidupku. Kau melenyapkan kesepian yang tercipta selepas dia pergi.
'Z..aku pergi dulu' hanya itu yang kau tinggalkan dan hati ini terasa dilapah-lapah. Seterusnya aku menanti khabarmu. Kau terus menyepi. Sepertinya kau lenyap ditelan bumi. Tiada khabar yang kau titipkan buatku. J..bangunlah!
Dia terus menatap wajah kaku dan lesu dari sebalik dinding kaca yang memisahkan diri mereka. Terasa ingin disentuh. Terasa ingin menyentuh dan terasa ingin berdiri hampir.
"J.." serunya.
Begitu payah untuk gadis itu membuka matanya. Seketika bibir itu mengukir senyum lesu.
"Z.." gadis itu mencapai tangannya. lalu genggaman mereka bertaut. "Aku rindukan kau," Dadanya terasa sebak. "Aku sentiasa ingatkan kau J..kemana kau pergi?"
"Kau tak rindukan aku?"
Dia terdiam.

"Pergilah Z..."

"J..kau nak aku ke mana lagi?"

Diam.
"Ke mana kau pergi J selama ini?"
"Penting ke buat kau?"

"Sangat!"

"Tak kemana...masih ada di sisi kau,"
"Tapi kau hilang tanpa berita buat aku. Kau macam buang aku dari hidup kau."
Gadis itu menghela nafas lelahnya. "Aku tak pernah membuang sesiapa dari hidup ini Z. Walau di mana aku berada, aku masih merisik khabar kau."
"Tapi kenapa kau tak pernah menghubungi aku?"

"kerana aku tak mampu mengikis rasa aku terhadap kau..kerana aku cukup takut ditolak lagi"
Dia terkesima. Termanggu.
"masih tiada juga ruang buat aku di hatimu kan Z?"
"Maafkan aku J.."

No comments: