Wednesday, August 6, 2008

Dia dan Lagu



Dia menggigit bibirnya sendiri. Terasa amat sakit bertandang di dalam hati kecilnya. Perlahan terasa matanya basah. Pilu datang bertandang.

Mengapa sesakit ini? Mengapa hanya setelah dia tiada aku merasakan segalanya amat memeritkan?

Tanpa dilengkapi walau dengan sebuah pertemuan 'dia' menjadi amat dekat di hatinya. Gurauannya..ketawanya..sekalipun berada di kejauhan 'dia' mengisi segala kekosongan yang bermukim di hatinya. 'dia' menjadi suatu yang amat bermakna dan menjadikan dirinya tidak pernah sendiri lantaran 'dia' terlalu hampir di sisi.

Perkenalan dari sebuah dunia ciber menemukan aku dan dirinya. Dia yang sentiasa ingin ku kenali hati dan budinya. Entah di mana punca sampai satu ketika aku mula menjauh. Aku teramat ingin menyingkirinya setelah hadirnya kusambut datang.

Saban malam ku atur sebuah pertemuan walaupun terlalu jauh...Dia menjadi penawar pada bisa-bisa luka ditinggalkan.
"J suka lagu ni?" soal ku
"Suka...suka sangat. Kalau En nyanyi lagi sedap!" pujinya.
dan aku terus mendendangkan.
"J tak muak ke tiap malam En nyanyi lagu ni?"
"Tak..En ulang seratus kali pun J suka. Nyanyilah lagi."
Kami disulami ketawa dan aku terbuai dengan keriangannya.

ku teringat hati yg bertabur mimpi,
ke mana kau pergi cinta
perjalanan sunyi yang kau tempuh sendiri
kuatkanlah hati cinta...

Dia cuba memadamkan luka dihatinya. Cuba dipadamkan dari ingatan namun diri itu mengganggu ilusinya. Semakin diusir semakin menerjah ingatannya.

mengapa sebegini sakit J?

Ingatkah kau kepada embun pagi bersahaja
yang menemanimu sebelum cahaya
ingatkah kau kepada angin yang berhembus mesra
yang kan membelaimu cinta
kekuatan hati yang berpegang janji
genggamlah tanganku cinta
ku tak akan pergi meninggalkanmu sendiri
temani hatimu cinta

"En..nyanyilah untuk J,"
"Aku sibuk lah J..lain kali ye."

Dia terus merayu hampir di setiap hari. Menyatakan betapa sunyi malam-malamnya tanpa lagu yang sering kudendangkan sehinggalah lewat pagi. Aku benar-benar ingin dia pergi dari diriku sekali aku sendiri tidak pasti apa sebabnya.

"J nak jalan jauh ni En, nyanyilah sekali je lagu tu untuk J."
"Aku sibuk J."
"Yelah..jalan dulu."

Dia kembali memejamkan matanya. Bergenang sebak yang berhimpun di sudut hati.

Mengapa sebegini keras hatiku? Apa salah dia padaku? Kalaulah hanya silamnya yang membuatkan aku teramat ingin menjauhinya, bukankah aku juga pernah punya semalam yang tidak pernah dia ungkit-ungkitkan? Dia tidak pernah peduli siapa aku. Dia tidak pernah kisah dan tidak pernah bertanya.

Telefon bimbitnya di aktifkan semula. Hampir 10 kiriman sms yang sama diterima.

'nyanyilah untuk aku En..sekali aje dan selepas tu aku takkan minta apa-apa lagi. Sekali aje..'

Dia tersenyum. Nombor itu di dail namun tiada berjawab. Lama panggilannya tidak bersambut. Dia mencapai gitar yang terdampar di sisi ranjangnya. Dia mula mengalunkan sambil terus berharap panggilannya akan berjawab.

"Abangggggg!"
Dendangannya termati. Dia bangun dan menjengah adiknya yang sedang mengadap kaca tv.
"Apa?"
"J.."
Pandangannya mati di situ. Wajah yang terpampang di kaca tv adalah wajah sama milik diri yang sedang dinantinya. Seakan dirinya sedang disedut masuk dalam kekecohan operasi menyelamat mangsa kemalangan yang sedang ditayangkan. Dia kenal salah seorang antara mangsa-mangsa yang telah kaku dan wajah mereka dipaparkan satu persatu.

'En..nyanyilah untuk aku. Sekali aje dan aku takkan minta apa-apa lagi'

Dia mengheret dirinya kembali menghuni kamarnya yang dirasakan terlalu besar untuk dirinya yang dirasakan teramat kerdil. Dia terus mengalunkan berkali-kali tanpa henti sambil menatap seraut wajah yang tersenyum pada skrin telefon bimbitnya.

ku teringat hati
yang bertabur mimpi
kemana kau pergi cinta
perjalanan sunyi
engkau tempuh sendiri
kuatkanlah hati cinta

ingatkan engkau kepada
embun pagi bersahaja
yang menemanimu sebelum cahaya
ingatkan engkau kepada
angin yang berhembus mesra
yang kan membelaimu cinta

kekuatan hati yang berpegang janji
genggamlah tanganku cinta
ku tak akan pergi meninggalkanmu sendiri
temani hatimu cinta

ingatkan engkau kepada
embun pagi bersahaja
yang menemanimu sebelum cahaya
ingatkan engkau kepada
angin yang berhembus mesra
yang kan membelaimu cinta


2 comments:

Anonymous said...

jln ceta yg menarik, ilang ngantuk

Anonymous said...

apalah dosa gitar tu, huhuhuhu