Sunday, April 18, 2010

Biarlah....

'salam, emak telefon tanya khabar *** dan anak-anak. Kenapa tak telefon dia? Anak-anak alang pun tanya gak pasal budak-budak. Rindu agaknya kat adik-adik diorang'

Berbulan dulu...Aku dimaki..dihina kala aku amat memerlukan bahu untuk menangis..payung untuk berteduh..dan sepasang tangan untuk menggenggam dan menumpang kekuatan. Bukan dari siapa tapi dari ..seseorang yang paling kucintai, yang rela aku serahkan nyawa dan hidupku demi melihat dia bahagia. Aku terhina oleh seorang yang hanya dia yang aku ada dalam hidup ini..satu-satunya..

Kalian membuang aku jauh, meminggirkan aku seolah-olah aku adalah makhluk yang paling menjijikkan di mata mereka. Tiada kata yang terlontar seolah-olah aku adalah insan yang tidak layak untuk menerima walau sepatah ucapan yang indah..

Aku tidak pernah menduga titian perjalanan seperit ini...kalau kutahu ini yg akan aku lalui...kalaulah kita mampu memilih dgn siapa hidup ini ingin dijalani..kalaulah kita boleh memilih rahim siapa yang ingin ditumpangi..atau kalau kita bisa memilih siapa adik-beradik kita...silapnya kerana namaku berbintikan insan yang sama..

Maaf..jika sepanjang kehidupan aku hanya menjadi beban buat kalian. Kalau aku hanya mendatangkan luka..malu apatah lagi aib buat kalian di mata mereka. Aku cuma diri yang cuba menyusuri hidupnya dengan penuh ketabahan..kekuatan..dan terbaik untuk diriku.

Sepatah pun takkan pernah aku lupa...takkan pernah. Usah diucapkan tentang rindu kerana satu ketika dulu aku pernah menagihnya dari kalian. usah diucap tentang sayang..kerana sekelumit rasa sayang yang ada di hati ini telah mati..terbuang dan sia-sia..dan sayang itu juga yang menjadikan kalian begitu tega membunuh hati dan perasaan ku.

takkan pernah aku lupa lirikan matamu..yang terlarik di bibirmu..kala tanganmu ku cium..alangkah bodohnya aku kerana masih mengharap pada warna-warna pelangi diraut wajah seorang kakak..seorang ibu...apatah lagi abang-abang. kalian punya aku sebagai adik tapi hakikatnya aku tak pernah punya kalian.

Bukankah kalian biarkan aku bergelandangan dalam memperjuangkan nasib ini? Bukankah kalian membiarkan aku tersungkur dan bangun sendiri? Berbulan menantikan kehadiran..berbulan merisik khabar...berbulan-bulan...dan akhirnya aku mula mengerti..

Aku punya hati dan perasaan dan hari ini hati kecilku berkata..jangan berpaling lagi kerana takkan pernah ada yang terbaik buatku hanya luka..hanya duka hanya kesakitan sekalipun darah kita adalah sama.

Anggap saja..kami benar-benar telah tiada...

No comments: