Sunday, October 5, 2008

Aku dan Lebaran (1)

Letih belum hilang, bila diri mula diasak soalan yang sama oleh adik beradik yang balik hati mula membara.
'Buat apa ke Sabah ari tu?'
Errr...dari mulut siapa sampai Kak Idah di Kuantan pun tahu tentang pemergian ku ke Pitas tempoh hari?
"Ada keje sikit.."
"Kata gi berubat!"
Aku diam. kalau diikutkan hati yang panas memang ada yang rentung di dapur petang raya tu. Sedar tak sedar tangan melecur kerana yang ku pegang masa itu adalah telinga kuali yang sedang panas! Mengapa?

Raya...melihat telatah anak-anak kecil di laman mak memang menyeronokkan tapi ada sesuatu yang hilang dalam diri aku. Bukan baru tapi lama dulu. Barangkali keriangannya.

Pelita baru Acu Idir (adik yang bongsu) meliuk lentuk dibuai angin dan aku cuma duduk bersidai dengan dia di atas balcony umah mak. Entah kenapa kali ni terasa macam hilang cerita antara aku dan adik. Sesekali aku jadi kem komandan bila ada yang mula membaling bunga api ke atap rumah.

Pagi raya 1 Syawal...
Riuh rendah kat dapur bila mak mula membangunkan anak-anak dan cucunya untuk mandi sunat ari raya. kat depan TV masing-masing masih bergelimpangan. yang masih bergulung dalam selimut dan yang kecik-kecik berceratuk menunggu giliran masing-masing depan pintu bilik air. Aku?

Muka 'dia' sejak semalam sentiasa mencuka. Terasa sakit je dalam hati ni. Apa lagi yang tak kena?
"Kenapa?"
"Ni seluar ni besar sangat!" suaranya keras dan sedikit meninggi. Seluar baju melayu yang telah siap kugosok dilemparnya ke katil.
"Masa beli tak cuba dulu ke?"
"Mana sempat!"
Aku diam. Dia masih merungut. Salah aku jugak ke? Tau-tau dia mencapai kunci kereta dan bergegas keluar.
"nak kemana?"
"Terachi..amik kain pelikat yang beli semalam,"
"Solat sunat kat sana ke?"
Aku terkedu bila soalan ku tidak berjawab. Senyum tidak apa tidak dia terus berlalu. Itulah yang saban tahun ku telan sebenarnya dengan apa jua keadaan. Baginya apa jua kepincangan yang muncul semuanya kerana AKU.
Muak disogok dengan segala kesalahan..apakah masih dikatakan mementingkan diri juga kalau aku bertindak keluar dari situasi GUILTY itu?
Akhirnya lebaran ku masih tetap sama seperti tahun-tahun sudah.

No comments: