Saturday, January 29, 2011

Hanif Aliya Maisarah

Entah bagaimana hari ini aku tergerak untuk kembali menulis di ruangan yang aku kira lama aku tinggalkan. Hari ni 'Hanif Aliya Maisarah' lahir dan insyaAllah aku akan berusaha untuk menghidupkannya. Memberikan dia nyawa, menumbuh dan sampai satu ketika dia akan membongkar sedikit persoalan tentang 'hati dan perasaan' yang terlalu sering diperkatakan dulu. Hanif Aliya maisarah...

Hari ini juga sedang mengisi ruang pagi dalam berkira-kira untuk mencari sesuatu tiba-tiba aku kembali mengingati ranjau semalam.

Tatkala kali pertama 'Taubat Nasuha' bersiaran di kaca televisyen..hatiku bergetar hebat. Bagaimana mungkin? Aku berusaha mengesan kembali cerpen 'kesal' yang aku tulis di blog ku dulu. Tak mungkin! Jiwang.la telah tidak wujud dan menguburkan berbelas-belas cerpenku. dan salah-satunya cerpen 'kesal' yang telah dihidupkan dengan nama 'taubat Nasuha' Sebelum Jalaluddin Hassan menghabiskan ayatnya aku mampu terlebih dahulu menoktahkannya. Meskipun penutup cerita itu telah diubah suai namun skripnya lansung tidak diubah. Aku berusaha mencari penerbitnya. Aku dihina. 'Jika puan ada kereta..org lain pun ada kereta.' Lelaki itu lupa..bila 2 kereta itu mempunyai 2 plat yg sama!! Hanya airmata. namun demi Allah tidak aku halalkan walau sesen yg diterimanya dari penerbitan Taubat Nasuha itu. Bila sesuatu itu lahir dari dirimu..dari hati dan perasaanmu dan sampai satu ketika kita akan tahu siapa yg berbohong!

Perjalanan penuh ranjau...hari ini aku bangkit melahirkan Hanif Aliya maisarah!

No comments: