Thursday, November 8, 2007

Catatan perjalanan: Sebuah Perjalanan Hidup

Sejak Sabtu lepas aku berulang-alik ke hospital mengunjungi bapa mertua yang sedang sakit. Darah tingginya datang menyerang. Setelah di scan berlaku sedikit pendarahan di otaknya. Sewaktu sampai petang sabtu tu, abah masih boleh bercakap. Dia bertanyakan tentang peperiksaan pertengahan semester ku. Masih ingat kata-kata abah petang itu.."boleh buat tu.." katanya bila aku maklumkan tentang final exam pada penghujung november nanti. Aku hanya tersenyum.

Setelah menghadapi makan malam (nasi, ayam masak kurma dan sayur) abah tidur. Letih sangat barangkalinya. Siapa menduga sejak petang itu abah tidak lagi sedarkan diri. Keesokkannya abah di hantar ke hospital seremban untuk di x-ray. Doc takut abah strok. Aku berada di Politeknik masa suami memaklumkan tentang perkara itu. Hati benar-benar resah dan aku mengambil keputusan untuk balik sahaja. Sampai di kg tak seorang pun yang memaklumkan masing-masing berada di mana dan jadilah aku seorang penunggu rumah kosong!

Wad ICU di seremban penuh, abah dihantar semula ke Hospital Ampuan Najihah K. Pilah. Hanya Tuhan yang tahu betapa teruknya perasaan ku masa itu. Manakan tidak keputusan x-ray tak meyakinkan. Doc menyatakan kemungkinan abah ada ketumbuhan berdasarkan dot yang ada pada gambar hitam putih tu.

Ahad...ujian buatku bermula bila abah di hantar ke Hospital Kuala Lumpur...Tuhan, berikan aku kesabaran.

Menyaksikan pertarungan antara hidup dan mati di wad neurosurgical hati dipagut resah..pilu. Melihat penderitaan setiap individu di sana..kalaulah boleh sebahagian derita mereka kutanggung bersama...Tercalar sebenarnya melihatkan kesakitan yang mereka tanggung. Abah terpaksa dibedah untuk mengeluarkan cecair tulang belakangnya yang tersekat di otak. Aku hanya mampu bermohon...andai kehidupan abah lebih bermakna dan akan memberi seribu kebaikan buat dirinya dan insan lain aku sanggup bertukar nyawa! Panggilan demi panggilan yang suami terima dari kawan-kawanya termasuk dari perempuan itu...aku hanya mampu bersabar. Biarlah...mungkin kehadiranku tidak cukup bermakna untuk memberinya kekuatan dan ketenangan (tiba-tiba aku terkenang...pagi tadi suami merampas telefonnya dari tanganku bila aku cuba mengambil panggilan yang datang.)

Abah mesti kembali sihat! Mak..anak-anak abah..cucu-cucu abah masih memerlukan abah di sini. Abah mesti sembuh!

Hidup tidak begitu mudah..like a chess if we didn't make a move we'll loose the other steps! Aku tersenyum dalam tangis ku sendiri.

Abah berada dalam keadaan separuh sedar semasa aku memanggilnya semalam. Melihat keadaannya aku sebak. Abah mesti kuat. Kalau Tuhan terpaksa mengambil nyawaku untuk mengembalikan kesihatan abah..ambillah!

Tatkala menyedari dalam pada aku berusaha menjaga hati dan perasaan suami (nset ku vibrate kan) aku menyanggupi untuk berulang-alik dari Melaka ke KL dalam keadaan duit sesen pun tak ada..kerana mengharapkan dia menghargaiku...hati kembali tercalar...
"Abang tau rahsia ayah bu.." bisik Mujahid ke telingaku.
"Rahsia apa?"
"Pagi tadi kawan perempuan ayah tu telefon."
"Ayah cakap apa?"
"Dia kata I Love U..."
"Tak apa lah....abang sayang ibu kan?" Balasku. Sebak..sedih..tapi kugagahi untuk tersenyum. Seawal pagi aku disini menemani ibunya..ini yang aku perolehi..biarlah..Tuhan pasti adil!

Inilah perjalanan..sebuah tangis..suka duka dan entah mengapa aku diuji sebegini pedih. Kesalahan ku di cari-cari namun setiap inci silapnya dinafikan. Tuhan...andai 'dia' bahagia suamiku..satukanlah mereka dan temukan aku dengan jalanku. Hanya satu impian ini melihat anak-anak dewasa menjadi hambaMu yang soleh dan solehah, sihat dan menjalani kehidupan yang bemakna di dunia dan akhirat. Andai airmata ibu mereka ini dapat membeli syurga buat anak-anak...aku redha.

Aku mohon Ya Rabbi..berikan aku kesabaran andai ini hanya ujian dariMu..berikan aku ketabahan seandainya ini adalah takdir buatku...dan berikan aku pasrah andai telah tertulis bahagia itu bukan milikku...

manjalara/9 nov 2007/8.42 a.m

Selamat Hari Lahir Buat Mujahid...

No comments: